Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Antenner
  New Posts New Posts RSS Feed - Mini-whip, komponentfrågor
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Mini-whip, komponentfrågor

Post Reply Post Reply
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Mini-whip, komponentfrågor
    Posted: 10-November-2012 at 15:14
Tänkte försöka bygga mig en antenn av denna typen:

http://www.radiopassioni.it/pdf/pa0rdt-Mini-Whip.PDF

Och har nu några frågor angående de ingående komponenterna.

Drosseln på 470µH, vad ska det vara för sorts drossel? Hålmonterad "vanlig", eller toroid, eller vad?

Motstånden, duger det med vanliga 0.25W metallfilm 1%?

Kondensatorerna, vanliga keramiska?

Ni vänliga, hjälpsamma människor får gärna hjälpa mig att plocka ihop en komponentlista, allra bäst är det om prylarna finns hos Electrokit, eftersom jag föredrar att handla därifrån...

Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-November-2012 at 13:57
Drosseln ska förhindra att HF signalen kommer igenom och är okritisk men ska tåla strömmen, 50mA, och inte ge för mycket spänningsfall.

Metallfilmmotstånd har lägre brus är kolfilm och funkar med vanliga typen.

Konding kan vara keramisk.

spole    41000070
konding 41003074
motstånd 40704100

/DD
Back to Top
Totto View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Totto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-November-2012 at 14:56
Tackar!

Jag råkade ha en massa kolfilmsmotstånd liggande, tror du det funkar med dessa ändå?

Back to Top
SM7TJC View Drop Down
Moderator
Moderator

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM7TJC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-November-2012 at 23:24
I den här konstruktionen kan du nog använda "vad som helst". Inget är speciellt kritiskt och med tanke på att den är till för långvåg till kortvåg så behöver man ju inte bekymra sig om brus. Det finns så gott om bakgrundsbrus ändå.

MEN det är aldrig fel att satsa en slant på bra komponenter. Då har man ju förvissat sig om att förutsättningarna alltid är riktigt bra.
Testa med det du har i skrotlådan. Funkar det bra så är allt frid och fröjd. Blir du inte nöjd så är det ju en enkel match att byta ut komponenterna.
Behöver du köpa komponenter så köp de bästa. Det kostar så lite.....
Back to Top
MrVips View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MrVips Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-November-2012 at 23:59

Jag måste säga att jag har aldrig fått sådan fart i mina två Miniwhips, båda byggda av Roelof Bakker, som han har. Den ena sitter på 13 meters höjd på taket beställd direkt från honom och den andra satt, tills jag fick hem min andra Wellbrookloop på ett 5 meters glasfibermetspö (99.- på Jula) bredvid huset och den hittade jag på Tradera.

Det beror säkert mycket på förutsättningarna, men jag har blivit lite tveksam och tycker den verkar lite... döv. Jag kan ju haft lite för höga förväntningar men jag kan ju kanske haft otur med när det gäller placeringen.

//tobbe

SRTmottagare, Icommottagare, Perseus, BCT15X, Yaesu, RTL-SDR och andra SDR bland annat.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down