Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Köpråd
  New Posts New Posts RSS Feed - Minicall privat
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Minicall privat

Post Reply Post Reply
Author
Ny medlem
Ny medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fatboy74 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Minicall privat
    Posted: 15-Januari-2017 at 08:39
Hej,

är ny på detta forum och håller på att lära mig om minicall(privat).

Saken är den att jag håller på att vara less på allt som heter mobiltelefon. Är väl på väg att bli utbränd men hur hur som helst. Hittade min gamla mincall privat mottagare och aktiverade den och den funkar än. Nu till min fråga.

Om jag vill köpa en ny minicall mottagare som täcker HELA landet, vilken ska jag satsa på? Kanske en pocsag eller ska jag bara köra på med min gamla som funkar än? (Telnr börjar på 0740 och frekvensen som den klarar är 169 mhz)

Ni som kan och vet allt om sånt där, kan ni hjälpa mig?
Back to Top
plamek View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote plamek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-Januari-2017 at 11:38
Din nuvarande personsökare är POCSAG och rikstäckande redan. Tänk bara på att en sökning till Minicall Privat kostar 10 kronor idag, och då är det endast ett numeriskt meddelande... SMS/MMS är lite mera prisvärt
Back to Top
Fatboy74 View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fatboy74 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-Januari-2017 at 15:51
Ok. Tack för hjälpen. Men jag vet sen förut att det finns mottagare som t.ex: Motorola scriptor lx 2 som klarar både text och nummer. Men nu undrar jag om dessa gick på ett annat system/nät. Dessa hade ett nr som började på 0746 (tror jag iaf).

och nu då jag likså har folk från branschen på tråden: vad är hermes i personsök-sammanhang för något?
Back to Top
plamek View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote plamek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-Januari-2017 at 16:30
Visst finns det textsökare inom Minicallnätet, den övervägande delen dessutom. Vilken typ av meddelanden önskar du få in på en textsökare?
Back to Top
Fatboy74 View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fatboy74 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-Januari-2017 at 16:56
Ok. Tänkte mest på att få in kortare sms i stil med "ring mig på 070-xxxxx" eller "ring omgående" eller liknande. Fastän vi har 4g där jag bor så kryllar det av täckningshål på 2/3g. Jag blir så irriterad på Telia och sina kumpaner när de lovar mer än de kan hålla. :-(

Iaf, så tyckte jag att personsökaren skulle bli ett komplement till befintlig utrustning. Tänkte vidarekoppla telefonen till Minicallen. Hade en Motorola Scriptor Lx 2 som klarade det galant, men den åkte några varv i tvättmaskinen och det vart ingen hit.   

Nu kör jag Motorola Bravo Express tills jag har bestämt om det är lönt att satsa på personsök eller ej. Därav mina udda frågor. Tusen tack så länge för att du hjälper en vilsen själ.
Back to Top
plamek View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote plamek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-Januari-2017 at 17:03
Generic Mobile

Här finns det info.

Edited by plamek - 15-Januari-2017 at 17:04
Back to Top
Fatboy74 View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fatboy74 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Januari-2017 at 16:03
Tack för länken. Men sökarna som erbjuds där tillhör ju inte den billigaste sorten. Jag får leta begagnad här på forumet. Kanske finns det nån som säljer. Tack än en gång.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down