Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Allmänt scannerforum
  New Posts New Posts RSS Feed - Mil flyg på någon trackerkarta?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Mil flyg på någon trackerkarta?

Post Reply Post Reply
Author
Certifierad
Certifierad

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Mil flyg på någon trackerkarta?
    Posted: 01-Oktober-2019 at 14:50
Kan man se militära flygplan på någon av de flightracker sidor som finns?
Jag hör ofta två piloter prata med varandra och de brukar utföra någon typ av olika tester men jag ser dom aldrig på någon karta.
Nu pratade dom om signalspaningsplanet Korpen som låg på 42000 fot och den ser man på global.adsbexchange.com
på väg hem norrifrån men de andra två milflygen syns inte. Pratet var den här gången på 316.925 AM

/DD
Back to Top
scannerman View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Oktober-2019 at 19:37
Det finns nog ingen website som visar mil-flyg.
Flightradar24 visar enbart SK60 från flygskolan på Malmen.
Reg-nummren börjar på 60.

Hittar du nån site som visar det så får du väldigt gärna posta URL..
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Oktober-2019 at 19:52
Jag gjorde en snabb sökning...

http://www.planeflighttracker.com/2014/03/military-aircraft-tracker.html säger att dom visar mil-flyg, om transpondern är på...
Back to Top
TI106 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TI106 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Oktober-2019 at 15:19

Hittar ni några svenska plan på denna?

https://www.live-military-mode-s.eu/
Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Oktober-2019 at 18:10
Får väl kanske sätta upp en tracker här då :)
Fast det är lite fel ställe för hör flyger aldrig några sånna plan...

Edited by Afiag - 02-Oktober-2019 at 18:28
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Oktober-2019 at 00:01
De visar aldrig militärt flyg eller tex militära skepp, de har väl en annan transponder än civilt flyg, men de sänder ju de med, så vet man var borde de gå att "se".

Beroende på om man har ett program som kan läsa datan, jag tror det är just där det kniper, folk har inte detta och därför finns inga program, det räcker inte med en mottagare.

Jag hör aldrig militärflyg på de där frekvenserna, nu hade jag säkert inte den frekvens Doktorn hörde inlagd iaf.

Militärflyg brukar köra i meter inte fot, men kanske varierar det pga vana?

Det enda militära i flygväg jag hört nånsin var på en amerikansk chatfrekvens ich det car just amerikaner förmodligen två helikoptrar på väg till F16.
Förstod inte varför de lpg dör i civilflyget, men så nämnde någon varför.

Appropå sk60 ogillar jag starkt att bara för att vi i princip sålt oss till djävulen för att få Brasilien att köpa Gripen måste vi köpa deras skräp turbopropp träningsplan och ersätta sk60 med, dummaste affär jag hört, jag har kikat på det och det ör väk mest ett sportcivilplan för rika, allt är sämre än sk60 utom förbrukningen då.

Sk60 har vi bygt själva och det är iaf ett jetplan inte nåt brasilianskt blundarbete.

Varför måste nan acceptera dynga att köpa, vansinne, allt låter som jordens förlustaffär där vi gjort allt för att få till en affär med ett land som inte är kreditvärdigt för fem öre.

Behåll sk60 och kan ge mig fan på att vi betalar för deras skräp men tvärtom inte kommer fungera.

Team 60 flög ju förra året här och det såg bra ut än.

Även om formationsflygningen med alla svenska jetplan var unikt, Tunnan, Lansen, Draken, Viggen och Gripen, sen engelska Hawker Hunter , de missade Jakt Viggen JA37, det var bara AJ37 tyvärr, förvånande, finns inga Ja37 kvar flygande?
Ja och ingen Vampire heller, Lansen var nog Sport som de kallade den inte den äldre med svagare motor.

Även om jag inte varit där så hade hag inga scannergrejor då, har ju trott det carit meningslöst pga att jag inte får gå på taket.

Edited by Agentumsilwer - 04-Oktober-2019 at 00:30
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Oktober-2019 at 11:04
Alla, även mil-flyg använder samma typ av transponder, på samma frekvens...
Men vissa tracking-siter, bl.a. Flightradar24, filtrerar bort mil-flyg,
förutom, som jag skrev ovan, flygskolans SK60.

Det förekommer även att mil-flyg har tranpondern avstängd, det har som bekant varit flera incidenter med ryska militära flygplan.
Och då kan man ju givetvis inte se dom på nån tracking-site...
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Oktober-2019 at 12:19
Nej, det förstår jag, dock sågs de ju ändå av länderna runt oss främst och radar utan tvekan.

Sverige brydde sig inte om intrånget ens, skam.

Ingenting var redo skulle jag tro så åter fick i ena fallet en F16 från Estland gå upp och eskortera dem härifån.

Dumt att filtera bort militärt flyg, jag tror inte det är förbjudet att se, jag tror dock aktiviteten är låg på svenska militära plan dock, en massa hjälpsändningar till Afrika är nog med de där stora lastplanen vi hyr in oss på för säkerligen mer pengar än vad resten av flygvapnet kostar.
En hjälp som stjälper och inget annat.

Fegis kallar jag den som tar bort det, det finns självklart möjligheter för den som verklugen vill att kolla detta i vilket fall om det är som du skriver, sänder det samma info som civilflyg kan det läsas av inga konstigheter.

Jag har testat sånna där program, men är inte så intresserad av civilflyg av boeingformat,jag hör det ev viktiga på specialkanalerna Arlanda har det räcker.

Småplan är inte med vad jag märkt heller, farsan är flygare och det syns aldrig i de där programmen, troligen för att de gjorts av folk hejdlöst intresserade av just stora cvillan och inget annat.

Just det jag själv skulle filtrerat bort, en massa passageraplan och dylikt som sköter suna jbb och fraktar folk och grejor, urtrist.

Edited by Agentumsilwer - 05-Oktober-2019 at 12:26
Back to Top
erik3963 View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote erik3963 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Oktober-2019 at 13:03
Småplan är definitivt med i Flightradar24. Flightradar24 visar mer eller mindre alla flyg där operatören inte har bett om att dölja sina plan. Problemet är att det inte finns täckning överallt. Plan som flyger på låg höjd kanske inte är inom täckning för någon av Flightradar24s mottagare. Om planet har Mode-S transponder och inte sänder ut position så måste det vara inom räckhåll för flera mottagare så att positionen kan trianguleras. Därför syns ofta inte småplan som flyger lågt eller i lite mer öde områden.

Jag ser ofta småplan som Cessna 172, Beechcraft Bonanza, Beechcraft King Air och liknande. Borlänge verkar ha bra täckning på låg höjd, och runt Bromma ser man ofta mindre privatplan som King Air och diverse små jetplan.

Edited by erik3963 - 05-Oktober-2019 at 13:04
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-Oktober-2019 at 14:47
Ok här var det dåligt då, ändå väldigt nära Arlanda tex, men det hela beror väl på hur många mottagare det finns utplacerade såklart.

Och då Arlanda är större plan som är intresset för programmakarna så skippades nog allt annat om ingen satte upp en egen mottagare.

De här inflygningsfyrarna mm har i princip helt rivits bort GPS ska räcka nu, ni har säker sett de där runda klistermärken konstiga antennerna förr, de finns inte här längre.

Radar anvånds flitigt här av bla fallskärmshoppar plan isv, alltså Arlanda har han om det, och informerar om flygplan som kommer in i deras område, de har inget annat system.

Gissar att inget av det där syns idag, för mig iaf, jag menar var planet är med id och beskrivning.

Tror programmet jag använde plötslugt kostade pengar så jag orkar inte kolla, kunde ju annars vara intressant med klubbflyg då jag hör mycket sånt.
Men finns ingen mottagare i området går det givet inte.

Och en rätt stor del är segelflyg då motorbuller blir nåt det gnälls allt mer om, och givet kostnaden för att få flyga motorflyg idag, fullkomligt vansinnigt dyrt så intresserade får segelflyga eller flyga med skärm och motor, och tyvärr ultralätt, ett billigare sätt för allt men med klena osäkra plan, obegripligt att de premieras över att folk får flyga normalt motorflyg.

Många av de där har nog ingen sändare iaf, iaf inte av den vanliga typen, vissa är undantagna de nya radioreglerna tom.

Edited by Agentumsilwer - 06-Oktober-2019 at 14:56
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down