Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Säljtorg
  New Posts New Posts RSS Feed - Mc micro
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Mc micro

Post Reply Post Reply
Author
Medlem
Medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Mc micro
    Posted: 03-Mars-2019 at 23:46
Såg att nån hade en sån obestämd till salu.
Jag har en sån VHF troligen från en taxi, vill minnas att kanalerna låg på 160 mhz.

Går de att ha till nåt mer än dörrstopp?

Bara att programmera dem verkar väldigt jobbigt.

Om nån gillar MotorOla så kan den ju bli billig hehe.
Back to Top
PeterK View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PeterK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Mars-2019 at 10:40
Programeringen är enkel på McMicro men kräver en gammal slö DOS burk. Nackdelen är att dom är smala och kräver om trimning av mottagare/sändare om man flyttar i frekvens utanför det intrimmade spannet. Minns ej om det var 1 eller 2 MHz men riktigt smal är dom dock bra mottagare om dom är rätt trimmade.
Back to Top
SM0YYQ View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM0YYQ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Mars-2019 at 15:19
Kapar tråden lite, Peter kan du progga dessa burkar? har en som jag skulle vilja progga om.
Äger: Några RTL donglar.

Bor:   Rimbo / Stockholms Län.
Back to Top
PeterK View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PeterK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Mars-2019 at 19:46
Själva programmeringen fixar jag om gamla dos burken fortfarande fungerar men intrimning har jag inte utrustning för men det finns säkert någon på SK0MG som sitter på instrumenten.

Kabeln bygger man annars enkelt själv och programvaran samt manual för trimningen finns på nätet.
Läs radio, gör justeringarna på det man vill ändra och skriv till radion.

Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Mars-2019 at 13:32
Jag vet inte om den är värd att lägga tid på även om den fungerar.
Det är en gammal burk och det är nog främst isf specialitresserade som vill ha en sån mobil.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Mars-2019 at 15:02
Den går bra att ha som störningsfri och extremt känslig mottagare i bl.a. amatörrepeaters.

Den har en squelch som är perfekt för amatöranvändande eftersom den blir väldigt "lös" och stänger sent när signalnivån är svag
men däremot stänger tidigt med starkare signaler. Så skulle man ha det på scanners men det är troligtvis en patent och licensfråga.

/DD
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Mars-2019 at 15:59
Det är nån form av intelligent squelsch, vet att nån eller fler japanska amatörburkar haft nåt liknande.

Jo patent kan det säkert vara men att tex Japan inte ingår.

Motorola är ju tåliga välbygda burkar för arbete där en "idiot" ska kunna hantera dem och den måste hålla.

Tror den jag har är 25w varianten, de finns med olika slutstegsdel nämligen.

Nåväl nån DOS PC har jag inte iaf.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down