Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Antenner
  New Posts New Posts RSS Feed - Maströr med låg vikt
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Maströr med låg vikt

Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Moderator
Moderator

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krisse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Juni-2019 at 12:33
Köp ett metspö i valfri längd och dra koax invändigt, något sånär avstämd tråd i toppen. Kommer säkert bli bättre än du har nu bara du får upp det fritt över taket.

Edited by krisse - 21-Juni-2019 at 12:33
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Juni-2019 at 13:57
De är koniska, och de lär bli för tunna även om man tar bort de delar man inte vill ha.
Back to Top
krisse View Drop Down
Moderator
Moderator

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krisse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Juni-2019 at 15:33
Ja men med vara en kabel i brukar man klara sig med att bara ta bort den övre sektionen. Har själv kört med 7m spö utan problem.
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Juni-2019 at 16:35
Hur mycket vikt och längd hade du i toppen då? Och ostagat i ett fäste fristående?

Fl, jag ör tacksam för ideer och förslag givetvis, tyvärr som sagt kan jag inte ens staga fast ett rör högre upp, annars hade jag gjort det i hängrännan ch sluppit en hel del trassel, men de vägrar låta mg gå upp på taket fast lufningen är väldigt liten och det är vanlg tjärpapp på taket.
Det är en försäkringsak tydligen, så det måste mao funka med enbart bottenfäste och sen fristående rör med antennen på.
3m är för att höja utan att få antennen över taket känner jag är bortkastat helt.

Visst jag hade gärna haft 10m, men det är givetvis omöjligt.

Edited by Agentumsilwer - 21-Juni-2019 at 17:15
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-Juni-2019 at 22:18
Jag rev fram gamla maströr och testade ett 3m, wow vad topptungt det blir när man börjar dra upp det högst.

Jag höjde inte hela vägen dock för att försöka unvika gungningar i sidled ska jag göra nån form av fäste för den del som sticker ner under fästet.

Det var kortare till hängrännan än jag trodee sp den kunde jag väl passera med jordplanen.

Bland det mest chansartade i antennvägsuppsättning jag gjort, nu har jag bara silvertejp som undre fäste så den inte ska svänga i sidled, mot huset och bort ifrån är ingen fara.

Men jag ska snabbt fixa nåt stabilare.

Höjningen blev mao knappa 2.5m.

Har inte varit ut och glott om jag kan se hur högt över hängrännan den hamnade.

Men nu bör en hel del av antennens rör (inte matningen) sticka över hela taknocken, men då jag inte sänder så är ju allt jag får fritt ett lus för mottagningen som ju sker längs hela antennen.

Nu faller den väl ner i huvet på nån i natt.

Bytte till 10m av samma 5mm aircell kabeltyp i stället för att skarva, priset var i princip lika om jag skulle köpt skarvdon iaf.

Så lite mer förluster blir det väl.

Går inte att uttala sig ännu om ev förbättringar, MER än att VHF K16 gick in som de satt i rummet nu, hörds såklart förr med, men detta var åtskilliga S bättre.
Gick inget bra för mig att hitta glasfiber sim håller i de längderna och i orincip bara bottenfäste, eller så hade de inget åt mig, aluminium skrotade jag som ide, kommer inte hålla.

Men alltså jag vill ju byta antann nåt tag då åker den ner igen, en Daimond X300 är av intresse de de finns för EU bruk min v2000 är en amerikansk med UHF liggandes högt i frekvens.

Så det är mest för att få mer gain på 420mhz än nu då det är dåligt.

Visst skulle jag vilja ha en x510 men jag skulle inte vilja hissa den 5m+ antennen i det här fästet iaf.

Edited by Agentumsilwer - 27-Juni-2019 at 22:28
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Juni-2019 at 09:12
Ok, nu tog jag min Nikon laseravståndsmätare som kan mäta höjd triangelmössigt.
Husets höjd till hängrännorna är 6.5m och taknocken är runt 8m.

Gamla höjden antennhöjden var 4.5m+ nånstans i bottenmatningen, rätt lite, men huset står om man backar till villorna över metern högre i sig än dem.

10m mättes nu i toppen på antennen så, bottenmatningen är nu 7.5m, det kan diffa på nån halvmeter pga mätinstrumentet och var jag fick stå.

Nu kan man om man går mot kåken från baksidan se antennen sticka upp ovanför allt, dock inte med jordplan och maströr utan det är en bit kvar till det.

Den lutar nu ut från huset så fästet måste byggas för att hålla den rakt upp och fast i sidled.

Kan säga som så att Kista repeatrarna mörks inget på, som jag sagt förr några av 08lands högsta hus står i Kista och där sitter reoetrar på dem 80m till över 100m så märks såklart inte min höjning ett skit, de gick ju fritt förr.

Vissa har dock ökat mycket, de har väl lägre repeaterlägen från Stockholm.
Även en del i centrala Stockholm som nog låg lågt påverkades en hel del till mig.

Jag vill gärna ha sök efter båtar mm, det hörde jag halvtaskigt förr, men nu måste det gå bättre, det är givet inte så mycket från mig och ut till Åland att lyssna på, men det skymde allt utom stockholms inre skärgård med.

Lite info.

Tyvärr har just inget sänts från havet ännu, det har jag ju haft skymt förr

K73 vts går inte ett dugg bättre, vet ej var den finns.

Undrar om jag får huresbolaget på mig nu, faktum är dock att inget står om förbud att montera en antenn så här, och ska de måla eller nåt kan jag hyfsat lätt ta bort delar från dörren till franskgallret.

Då andra fått leva fan i sina lägenheter, knarkat ich tjafsat med mig, tog doc överddos till slut för ingen såg efter honom, samhällets perfekta tanke att alla har egen lägenhet, sen skiter man i dem.
Och nu muppetshow för fullt utom nu, pöronen har nog kört hem honom ett tag, dörför vågade jag detta, jag menar jag betalar fan inte el och hyra för att ha folk som är knarkare eller omyndigförklarade leva fan.

Edited by Agentumsilwer - 28-Juni-2019 at 09:28
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Juni-2019 at 10:24
K16 K23 K26 för Stockholm Radio, eller vad dom heter, sitter i Nackamasten och K12 K13 K73 sitter i Kaknästornet har jag fått för mig.

/DD
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Juni-2019 at 10:26
Ok la märke till att den k73 vts inte alls gick bättre till mig, men nåt är väl i vägen.
K16 Anrop ökade mycket, måste varit dolt av huset förr.

Edited by Agentumsilwer - 28-Juni-2019 at 10:28
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Juni-2019 at 08:12
Jag hade fel, jag hör nämligen nu två k73, en väldigt bra trolugen samma som förr men åven en brusigt som jag misstod för den andra.

De tycks ha samma typ av utsändningar nämligen var stora fartyg är just nu, frågan är var denna andra ligger, den sim går bra är nog den du nämner i kaknästornet.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Juni-2019 at 13:21
Dom sänder vid olika tillfällen och inte parallellt förstår jag. Men är det samma röst?
Det borde vara samma person på bägge sändarna om det är stockholms område.
Det är inte bara ett fartyg som repeterar vad VTS har sagt?
Det kan ju inte vara så tokigt att de har samma kanal för olika områden när det är tänkt att vara en sjösäkerhetsfunktion.

/DD
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Juni-2019 at 18:29
De sänder inte samtidigt, det kan ligga en sändare längre söderut kanske eller längre ut i havet som går bra för de däromkring.

Det verkar vara samma person, jag blev lite konfunderad då jag inte hört den förr ch först trodde jag tappat i mottagning på den mot förr, men som sagt senare hörde jag ju den vanliga.

Det de pratar om är ju var skeppen är så de borde inte upprepa exakt tycker jag, dock är det fortfarande Stockolm skärgård och yttre delar.

De borde inte upprepa infon då båtarna ju flyttar sig, och tanken är väl just i "nuet" var jag förstått?

Jag har letat på nätet och hittat den info du hade, men tyvärr ingen mer i fallet och skillnaden i signalstyrka är stor så jag kan inte tagit fel, men var utsändningen kommer från har jag inte löst.

Förr hörde jag den inte alls så det var nytt för mig att två sändare fanns på samma kanal i området.
Ok det är väl inte viktigt, men klart man undrar lite var den kan finnas.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Juni-2019 at 23:34
Jag har nog inte hört den där svagare sändaren men de senaste dagarna har de varit konditioner med räckvidder til estland m.m. på både vhf och uhf.
Ska försöka lyssna lite nogrannare och vittja scannern på inspelningar under natten för att se om jag också kan uppfatta en andra sändarplats.

Värsta scenariot är att du blir utstörd och tappar i mottagning av en närliggande sändare så att du upplever två helt olika signalstyrkor av K73.

/DD
Back to Top
Johan66h View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan66h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-Juni-2019 at 06:46
https://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart/Sjotrafikinformation/VTS-omraden/. enl denna så finns k73 infart sthlm samt öregrund.... i öregrund finns väl ingen högmast men väl i valö där dom huserar på k24 det kanske är så att det finns en mindre mast i öregrundsområdet och att dom kör på k73 där , inget jag dock har hört men listan borde stämma.
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-Juni-2019 at 09:49
Den enda jag hittar är den i kaknästornet som är kopplad till centralen i Slöddertälje.

Och vi utesluter inte att en stark sändning/störning har lurat mig ännu, högre antennhöjd ger fördelar men ibland också nackdelar i form av att man får in störningar man tidigare sluppit.

Dock visst skulle en lokalsändare finnas i Gräsöområdet säg så skulle den gå klart svagare, då de sänder på samma kanal dock inte samtidigt så märker man väl det hela på ett annat sätt i Öregrund/Gräsöområdet med öarna där.

Det ör riklugt med småbåtstrafik i området, det är ett mycket populärt område att bo eller hänga vid på sommaren av stadsbor, det har ökat allt mer med åren, de flesta öar är bebodda om än många enbart på sommaren.
Och inget ont om det jag har levt på dessa om sommaren i många år tidigare, även om det krävt att man får jobba hela sommaren och vänta med semester.

Det som talar mot är att förjorna inte kommer i närheten, det som gör det isf är främst fraktfartyg från tex Gävle och Sundsvalls hamn.

Edited by Agentumsilwer - 30-Juni-2019 at 10:00
Back to Top
Johan66h View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan66h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-Juni-2019 at 20:51
öregrund idag, vattentornet består av antenner som mycket väl kan vara kustradions riktad norrut så det kan nog vara så att det finns en station där!
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Juli-2019 at 21:02
Tja ok, eller så är jag lurad bara, har inte hängt framför skärmen så har ingen koll de senaste dagarna vad i marin VHF som gått, att det går bättre är helt klart, nn finsk segelbåt hade gått på grund hörde hag om tex, det var väldigt knastrigt förr men inte nu.

Finska rop med, så vissa når från Finnska sidan på baser, inga skepp har hörts, tror det är omöjligt, de vekar ha jämligt svaga sändare.

Silwer Checkar in, skönt dör nu har jag gjort mitt, orata om nåt i intreseeväg eller liknande, omöjligt.

Jag lovar att det rinns hundratals så amatörer som bara checkar in det är deras radiointresse, antagligen tester med givetvis

Jag tycker synd om dem, jag tror nästan alla vettiga passerat tex 27mhz eller dylikt förr.

Tänk när jag var på en skola i Uppsala där de hade en amatörstation och så, och karln som skötte det flrklarade.

Att om du hörde nödrop, och åt soppa skulle du släppa skeden omedelbart för att rusa till hjälp, ja jises vad de där tvåställarna och direkt till radioamatörer kunde vara, tror kanske de dött nu iaf.

Inte prata illa om de döda men tja radiomässigt förstod jag dem aldrig, ok en del var väl fena på cw och det får man väl respektera iaf.

Edited by Agentumsilwer - 01-Juli-2019 at 21:11
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down