Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Antenner
  New Posts New Posts RSS Feed - Maströr med låg vikt
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Maströr med låg vikt

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Maströr med låg vikt
    Posted: 18-Juni-2019 at 12:34
Jag har funderat på att höja antennen over iaf takkanten, det är 2.5m nånstans.

Helst 38mm rör men lite smalare går men inte grövre, glasfiber eller alumnium?

Vanlugt rostfrott stål som maströr ju är går inte, det är aldeles för tungt, dels bara att hantera det stående lutad ut över en fransk balkong.

Glasfiber och aluminium väger totalt under 2kg skulle jag tro för 3m, men jag hittar bara i 2m längder så jag måste skarva med en halvmeter 35mm rör invändgt om jag nu hittar 38mm utvändigt.

Vad tror nu håller?, Det blir iofs enbart vind åt tre håll men kan aluminiumrör hålla?
Där har jag hittat 2m + 1m och en 50cm inre skarv, sen om jag kortar de 3m npgot får vi se.

Glasfiber hittar jag inte nånstans som funkar egentligen, även om det håller, toppvikten är ju under 2kg den med och i glasfiberör utvändigt.

Jag sticker i röret i fästet jag har och låter det gluda ner så jag kommer åt överdelen, på med antennfästret (Daimonds typiska rör du sticker i antennen bottendel i och sen skruvar med bult eller bultar från sidorna för att sitta kvar)med klämmor och i med antenn en i det med koaxkabeln, sen drar jag up det i fästet bara tills röret är uppe och drar fast det, jag har redan uteliggare så allt går förbi hängrännan.

Vad tros?

Håller aluminiumet wller viker det sig?
AW6060-T66 (AW6063-T6) är legeringen för den som förstår sånt 38mm otvändigt, 35mm invändigt tyvärr max 2 m så skarv tillkommer.

Edited by Agentumsilwer - 18-Juni-2019 at 12:36
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Juni-2019 at 12:56
Om det är 38mm utvändigt och 35mm invändigt så är det bara 1,5mm aluminium gods. Jag tycker det är i klenaste laget
för en stor 3 meters antenn med brytverkan när det blåser. Men antennen kanske är ganska smal och tar ingen vind?
Diamonds bottenrör på antennen ska ju hålla så kolla vad det är för godstjocklek på det röret.

38mm är väl ett standardmått för typ tv-antenner m.m. och fästena är anpassade för det, men bottendelen kanske
du kan ha grövre, invändig 38mm, beroende på hur du ska fästa röret i balkongen.

/DD
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Juni-2019 at 14:17
Det är smalare, men väldigt kort så.det kvittar ju.

Den är redan fast i gallret tvärs över ribborna oå 2 ställen, skulle tro du kan stå på just fästuteliggaren.

Problemet är främst om röret viker sig skulle jag säga, det mesta täcks ju av väggen utom blåst just från sidorna.

Ja 38mm och 50mm är standader jag har 38mm fästen, men vanliga 3m maströr i rostfritt stål är tyngt även om det bör hålla, kanske blir svårhanterligt,

Det blir mycket vikt åt sidan vid blåst, därför känner jag mig osäker, glasfiber håller men tyvärr hittar jag inget vettigt, jag vill heller inte ha ett teleskopiskt.

Självklar kvittar det om röret är 36mm, men över 38mm går inte alls då måste uteliggaren göras om och man ordna större klammor.

Jo 1.5mm är inte mycket öven om det är ett rör och inte bara har en sida.

Det vore hemskt trevligt med ett rör på max 2kg, väldigt lätthanterligt vid ev gnäll om npt ska målas eller ändras, borttaget mycket snabbt.

Det blir bara antennen som kommer kika över kanten, och än ör det v-2000, så inga tunga grejor, 2.5m lång, senare möjlugen x-300 mer blir det inte.

Edit: ett 3m vanligt 38mm maströr i Stål som jag har flera redan, väger 4kg, bara som omnämnande att det blir dubbla vikten och näst intill allt hamnar ju över fästet nere, även där är det dubbla 38mm fästen med runt 35cm mellan eller något mer.

Varför så väl tilltaget för så lätta antenner? Jyst för att från början satt den på en mast och hade ett 1.5m rör monterat i uteliggaren, man vill ju inte ha antennen direkt mot maströr, och samma antenn som nu, höll i 15 år trots att andra delar gav sig på själva fackverket bla.

Men som sagt dubbla längden är säkert en fyrdubbling av brytningen även om väggen skyddar.

Jag känner att det ör vitslöst att inte få antennen över takkanten, då kan det vara.

Edited by Agentumsilwer - 18-Juni-2019 at 14:34
Back to Top
Johan66h View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan66h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Juni-2019 at 15:06
vkc har ju glasfiberrör, köp av han vet jag!
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Juni-2019 at 15:32
Vkc?
Back to Top
Johan66h View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan66h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Juni-2019 at 15:46
vkchamshop han säljer kanonfina pipor! maila han så har du löst problemet!
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Juni-2019 at 16:04
OK, för jag får inte beträda taket, nån jävla försäkring hindrar det.

Annars även om antennen inte fick sitta på taket hade jag lätt kunnat säkra röret i sidled, om jag använt ett vanligt stålrör, hård blås mot huset stoppar ju rännan om inte annat och från vaksidan så tar ju inte röret nån vind alls utan vara antennen.

Det är åt sidorna jag är skraj för, just vridningen av fästet kan bli jäkligt högt och risk att fästet bryts och hela skiten går i backen.

Kanske är det trams, men det är väldigt öppet här och vinden har kilometersvis pp sig att ta fart då allt är lägre och tja en höjning på 2.5-3m hjälper ju inte.

Men får kolla med karlen där och se vad han har.

Det är ju ingen panik, men lite trist att ha antennen helt skärmad på ett stort område av husväggen.

Nåja tack för infon.
Har du testat glasfiber själv som maströr? Tåligt som fan mn gamla A99 satt uppe i 20 år och då var den tom begagnad, all färg har försvunnit sp man kan inte ta i den med händerna längre, men den har aldrig ever gptt av eller liknande, och de tar ju inte så mycket vind men ändå.

Jag ledsnade på aluminiumantenner helt, ok med riktantenner är inget att göra men skucka upp en aluminium vertikal blir inte aktuellt för mig igen någonsin.
Back to Top
Johan66h View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan66h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Juni-2019 at 16:20
kl 03 så är inte så många vakna, upp på taket o jobba bara, om man frågar får man nej bättre att hänga upp antenner och skulle ngn gnälla så ta inte ner dom utan säg att försäkringen hindrar mej att gå på taket!
Back to Top
Johan66h View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan66h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Juni-2019 at 16:24
eller flytta? köp en kåk, skitbilligt i dima trakter, fanns en kyrka tillsalu i närheter, köp den så har värdens jävla garage med läktare samt ett torn att hänga upp antenner i!   glasfiberantenner utan handskar... jo jag vet haha fyfan man gör det bara en gång. lycka till på taket!
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Juni-2019 at 17:08
Haha jag har en kyrka i närheten, kanske kan lägga ett bud på den:-)

Ärlgt visst fan ska jag flytta, men vi får se när det är möjligt, och jag vill testa det här haha, det blir ju inte så dyrt.

Det bör göra skillnad särskilt oå marin VHF och sånt ut mot kusten, sen 3m i sig är väl inte så mycket men betänk nu sitter den på 6.5m eller nåt, så procentuellt ska det väl skilja lite även åt de håll den är hyfsad för idag.

Jag vill dock nte längre från Uppsala, men ut i skogen några klometrar här och dör är k, jag behöver garage med bka och en tomt att gå ut på, och slippa muppar som grannar, jösses, de borde betala mg tänker man bland för att bo ovanpå muppet shows övningslägenhet, mycket därför jag blivit ful och monterat upp sånt man nog g inte får, men som sagt annat borde vara flrbjudet långt värre, dagverksamhet undanbedes.
Back to Top
Johan66h View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan66h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Juni-2019 at 17:12
har du muppverkstaden dä elletr norska ambasaden som jag brukar säga så feåga ngn mupp om inte han kan sätta upp antennen åt dej då är du oskylldig och muppen får jordgubbar för att han är kreativ! problemet löst! vad vill du har mera hjälp med?
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Juni-2019 at 17:23
Haha, då ramlar han väl ner och så får jag skaka galler, vi kan säga att myndighetspapper på både innehavaren och gänget saknas.

Den står på nån annan, vilket jag tycker är fel.

Edited by Agentumsilwer - 18-Juni-2019 at 17:25
Back to Top
4CX250B View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 4CX250B Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-Juni-2019 at 11:22
Glasfibermaströr:
http://www.dx-radio.se/enskild.php?annonsid=77699
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-Juni-2019 at 05:07
Enbart i 10 pack tyvärr.

Kan inte lägga 1000kr på ett jäkla maströr på runt 3m, Det får jag ett kolfiberör för idag.

Edited by Agentumsilwer - 20-Juni-2019 at 09:20
Back to Top
4CX250B View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 4CX250B Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-Juni-2019 at 12:29
Han har sålt styckvis tidigare.
Har du ringt och frågat?
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-Juni-2019 at 14:01
Jag kan väl alltid fråga, men jag förstår om han inte vill, han har nog tänkt det sim 12m master som man stagar, mycket mer kan man inte ha med vara rör och stagning, sen gäller fackverk.

Och som sagt det är midsommar nu, det löser sig väl på nåt sätt, lite gör jag det för att jävlas, när det åndå sticker upp en antenn lite över taket men inte fastsatt på taket vill jag se minen på dem

Men visst 2.5-3m till bör göra skillnad, det är egentlugen otroligt att jag har 6.5m antennhöjd bara och det funkar ok, det är nog mest mot kusten jag får nån skillnad, underlugt nog hörs en del ändå som om det vek sig runt kåken eller nåt, det borde inte gå så att säga.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down