Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Frekvenser
  New Posts New Posts RSS Feed - Lyssna på flyg radio
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Lyssna på flyg radio

Post Reply Post Reply Page  <1 345
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan2005 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-November-2018 at 02:01
Effe,

Du måste jobba stegvis.

Först måste du få igång din SDR-sticka så att du kan lyssna på på analoga
sändningar. Då vet du att drivrutiner och grundinställningar är rätt. Som sagts
i tråden är det lämpligt att börja med någon frekvens där du kan förvänta dig
trafik. Lokala flygplatsen, amatörradio-repeater eller annan frekvens du kan leta upp.

När du får ut hörbart ljud och ser signalen i spektrum kan du gå vidare till 420 MHz
(eller var du nu vill leta), och se om du hittar aktiva frekvenser. När du vet hur det
ska se ut i spektrumdisplayen är det enkelt att se om det är en "riktig" signal du får in.
När du har en digital signal kan du börja med VB Cable och DSD+. Finns det ingen digital
signal som programmet känner igen, så kommer du inte att se några data. Det är därför
det är smart att leta manuellt först, innan du försöker med DSD+.

Antenn:
Våglängden på 125 MHz (mitt i flygbandets kommunikationsdel) är 2,4 m. En halvvågsdipol
blir därmed 2 x 0,6 m. Om du instället vill göra en jordplansantenn (vertikal) blir längden på
pinnen 0,6 m och längden på jordplanspinnarna också 0,6 m.
Våglängden på 420 MHz blir ca 71 cm. Vill du göra en dipol optimal för denna frekvens blir
den alltså ca 2 x 18 cm. Dvs stor skillnad jämfört med en antenn för flygbandet.

Kabel:
Generellt gäller att ju högre frekvens och ju längre kabel desto högre blir kraven. Om du
bara har några meter är det inget du behöver bekymra dig om till att börja med.
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-November-2018 at 02:09
Originally posted by Johan2005 Johan2005 wrote:

Effe,

Du måste jobba stegvis.

Först måste du få igång din SDR-sticka så att du kan lyssna på på analoga
sändningar. Då vet du att drivrutiner och grundinställningar är rätt. Som sagts
i tråden är det lämpligt att börja med någon frekvens där du kan förvänta dig
trafik. Lokala flygplatsen, amatörradio-repeater eller annan frekvens du kan leta upp.

När du får ut hörbart ljud och ser signalen i spektrum kan du gå vidare till 420 MHz
(eller var du nu vill leta), och se om du hittar aktiva frekvenser. När du vet hur det
ska se ut i spektrumdisplayen är det enkelt att se om det är en "riktig" signal du får in.
När du har en digital signal kan du börja med VB Cable och DSD+. Finns det ingen digital
signal som programmet känner igen, så kommer du inte att se några data. Det är därför
det är smart att leta manuellt först, innan du försöker med DSD+.

Antenn:
Våglängden på 125 MHz (mitt i flygbandets kommunikationsdel) är 2,4 m. En halvvågsdipol
blir därmed 2 x 0,6 m. Om du instället vill göra en jordplansantenn (vertikal) blir längden på
pinnen 0,6 m och längden på jordplanspinnarna också 0,6 m.
Våglängden på 420 MHz blir ca 71 cm. Vill du göra en dipol optimal för denna frekvens blir
den alltså ca 2 x 18 cm. Dvs stor skillnad jämfört med en antenn för flygbandet.

Kabel:
Generellt gäller att ju högre frekvens och ju längre kabel desto högre blir kraven. Om du
bara har några meter är det inget du behöver bekymra dig om till att börja med.

tusen tack mannen. Så jävla gott att man träffar bra folk som vill hjälpa. Så du menar om jag tar två koppartrådar från en grövre 3fas kabel och skalar dem till vardera 18cm skruvar dem in i var sin sida på en sockerbit och tejpar ihop antennkabel som går till stickan så ska jag få den till den frekvensen eller? Annars kan jag ta och göra det imorgon men sen så vet jag inte var man kan skicka bilderna här. Tänkte göra mig en provisorisk bara för att testa och se
Back to Top
Johan2005 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan2005 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-November-2018 at 21:00
Ja, det blir bra. Den ena tråden skall gå till mittledaren på koaxialkabeln, den andra till skärmen.
Du behöver inte skala dem (utom i kontaktpunkten), det viktiga är hur du klipper till längden. Fördelen
med enkla trådantenner av den här typen är att de är lätta att modifiera och testa med.
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-November-2018 at 21:33
Originally posted by Johan2005 Johan2005 wrote:

Ja, det blir bra. Den ena tråden skall gå till mittledaren på koaxialkabeln, den andra till skärmen.
Du behöver inte skala dem (utom i kontaktpunkten), det viktiga är hur du klipper till längden. Fördelen
med enkla trådantenner av den här typen är att de är lätta att modifiera och testa med.

Jag har precis tänkt mig försöka med en snabb antenn nu direkt. Men funderar på hur kan man bygga den och förstärka signalen? Kan man inte ta flera stycken på 18cm för att förbättra signalen eller har du tips och kanske en bild hur det kan se ut?
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-November-2018 at 21:36
Förresten hur ska den sättas på balkongräcket? Ska själva fästet ligga i 180 grade samt både två på 18cm i 90 grader? Alltså ena upp och den andra pekandes nedåt?
Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-November-2018 at 22:07
Det element du ansluter till mittledaren låter du peka uppåt och det som ansluts till skärmen nedåt. Enkelt är att peta in sladdarna som utgör antennen i VP-rör eller liknande, så fäster du detta till en utliggare så antennen kommer ut en bit från räcket på balkongen.

https://nathan.chantrell.net/old-stuff/radio/radio-scanning/how-to-make-a-simple-dipole-antenna/

Snabbt kommer man igång om man bara häftar fast två enkelledare på lite bärläkt bara, så kan man skruva fast ändarna i coaxen med lite träskruv bara det duger bra till att experimentera med.

Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-November-2018 at 23:37
Originally posted by Afiag Afiag wrote:

Det element du ansluter till mittledaren låter du peka uppåt och det som ansluts till skärmen nedåt. Enkelt är att peta in sladdarna som utgör antennen i VP-rör eller liknande, så fäster du detta till en utliggare så antennen kommer ut en bit från räcket på balkongen.

https://nathan.chantrell.net/old-stuff/radio/radio-scanning/how-to-make-a-simple-dipole-antenna/

Snabbt kommer man igång om man bara häftar fast två enkelledare på lite bärläkt bara, så kan man skruva fast ändarna i coaxen med lite träskruv bara det duger bra till att experimentera med.

jag provade precis nu men inget hände. Gittade ett duschdrapperi rör av aluminium som är 150 cm därigenom drog jag coax kabeln sen i toppen satte jag sockerbit med två koppartrådar på 18 cm men inget på 420 bandet som förstärkte jag såg att det ploppade upp på par ställen men inget som DSD kunde avkoda. Så nu vet jag verkligen inte vad jag ska göra.   Hittar på 393 mhz tror jag och det finns på par ställen men där kan den inte avkoda eller har jag fel? Vad är skillnad mellan DSD och Msys Kan någon förklara? Vilka system är dem till? Vad kan jag använda dem till vilka frekvenser alltså?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 345
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down