Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Frekvenser
  New Posts New Posts RSS Feed - Lyssna på flyg radio
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Lyssna på flyg radio

Post Reply Post Reply Page  <1 2345>
Author
Medlem
Medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SA7BSK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-November-2018 at 19:50
Yes du skickar ljudet via VB till dsd+
Ääääää jäkla stickpropsamatörer, ni vet vilka ni är......
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-November-2018 at 20:30
ok ska både Msys och DSD fungera på samma vis jag menar koda av på samma sätt. Eller är det två olika som kodar två olika system? Kan DSD och MSYS användas till DMR eller hur fungerar det?
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-November-2018 at 20:39
när jag startar DSD så ploppar det 3 fönster upp den svarta säger audio input #1 Mikrofon realtek men jag har ingen mic inkopplad och på Audio output säger den VB Cable så nu händer det inget när jag startar den. Sista raden står det Mono audio decoding initiated; press Esc to exit   fattar inget
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-November-2018 at 09:09
Hittade denna och undrar om det är något att ha? En Albrecht 61680 SKY-SCAN Mag 1300 jag skickar med länken till den så kan folk som förstår säga vad dem tycker. Här är länken https://www.conrad.se/p/albrecht-61680-sky-scan-mag-1300-scanner-mobilanten-251119?gclid=CjwKCAiA5qTfBRAoEiwAwQy-6X7tkhGEJe4rlCehFj01EQDWhz7ry6yEPOOlg4bs4RRd5xg4I3uTwxoC2DQQAvD_BwE&vat=true
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-November-2018 at 10:04
Originally posted by SA7BSK SA7BSK wrote:

Yes du skickar ljudet via VB till dsd+

ska jag både ha på audio första fliken uppifrån inställd på VB cable
och på DSD samma där? Vet inte hur jag ska höra har fått in lite vågor
Back to Top
SA7BSK View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SA7BSK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-November-2018 at 11:35
Du ska bara ändra under OUTPUT den ska ändras till VB
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-November-2018 at 13:07

Du ska bara ändra under OUTPUT den ska ändras till VB

Output på audio första fliken uppifrån eller i dsd? Ska den brusa när dsd är på eller ska det vara tyst i högtalarna? Är det någon inställning i datans högtalare jag behöver ändra som uppspelnings ljudet på vb cable eller uppspelningsljudet?
Back to Top
SA7BSK View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SA7BSK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-November-2018 at 14:17
I SDR# så är det under fliken audio, där är det output fliken du ska ändra till den som är VBC, normalt så ska du inte höra något brus/brum utan när där är en dmr signal så ska det komma tal/ljud!

Normalt så ska du inte behöva ändra något annat

Edited by SA7BSK - 12-November-2018 at 14:19
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-November-2018 at 14:42

I SDR# så är det under fliken audio, där är det output fliken du ska ändra till den som är VBC, normalt så ska du inte höra något brus/brum utan när där är en dmr signal så ska det komma tal/ljud!

Normalt så ska du inte behöva ändra något annat

Ska vågorna vara liknande som på 390mHz så breda och höga eller ska dem komma och gå som när någon pratar bara?
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-November-2018 at 14:44
Sen när jag startar dms så ploppar dem tre fönster men det händer inget. Ska det stå på den svarta fönstret längs ner något med tryck på esc to exit eller ska det flyta förbi texter som det gör i tetra pluginen?
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-November-2018 at 22:06
jag vet inte om jag lyckats att få igång DSD Men i fliken till vänster på SDRsharp så finns Audio under fliken radio. Ska den vara på VB cable sen i DSD ska den vara på högtalare eller hur ställer jag in den. Ska jag gå till högra ikonen för datans högtalare högerklicka och ta inspelningsenheter ta sedan VB cable och ändra utgång på den så att den skickar ut ljud till högtalare eller ska den vara på VB cable som vanligt? Hjälp
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-November-2018 at 22:09
hur stora vågor så att säga ska dem vara om man jämför med 390 frekvensen och frammåt? Ska dem vara lika höga och breda eller hur? För jag ser från 430 mHz att det dyker upp några tunna vågor men inte så breda om man säger så. Hur ska man ha inställningen på radio osv? Fattar inget
Back to Top
SA7BSK View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SA7BSK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-November-2018 at 16:15
Som jag skrev innan så skall inget annat ändras än i SDR#, då är det andra fliken uppifrån under Audio.

I DSD+ ska du inte ändra något!! Finns ett par DLL filer att lada ner på samma sida som DSD+, ladda ner dom o lägg i samma mapp som DSD+ ligger!!!

Här kan du se hur en DMR signal kan se ut: https://www.youtube.com/watch?v=K5A8tt11GTc

Edited by SA7BSK - 13-November-2018 at 16:16
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-November-2018 at 16:47

Som jag skrev innan så skall inget annat ändras än i SDR#, då är det andra fliken uppifrån under Audio.

I DSD+ ska du inte ändra något!! Finns ett par DLL filer att lada ner på samma sida som DSD+, ladda ner dom o lägg i samma mapp som DSD+ ligger!!!

Här kan du se hur en DMR signal kan se ut: https://www.youtube.com/watch?v=K5A8tt11GTc

Jag gjorde en provisorisk idag med 2x600mm men får inte in flyget som flyger ocanför staden. Hur menar du hur jag ska göra för att förbättra för dmr frekvenser på 420 MHz? Menar du 2,4 meter per sida eller hur? Vad menar du med kvartsvågor?det fattar inte jag. Hur enklast kan jag göra för att förbättra mottagningen på 420mHz för flyget verkar inte fungera. Långt till flygplatser som jkpg och Växjö. Att höra flyget i luften verkar inte så kul. Får in kanon signal på 390-MHz till 395 brett och högt men där kan man inte höra något är väl bra mycket kodad. Men får inte lika höga och breda på 420 MHz för dmr som dsd ska kunna avkoda. Jag ser att dem ploppar upp när dem pratar men dsd är helt död tror den behöver kraftigare signal eller har jag fel?
Back to Top
Janne-2017 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janne-2017 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-November-2018 at 21:37
Nej en riktigt bra antenn och så högt som möjligt är det som gäller.Kör man med SDR så är det svårt att hitta någon riktigt bra antenn.Tyvärr är det väldigt mycket störningar som slinker in till och från.
AR-DV1.
AR-DV10.
Icom IC-R30.
Inrico TM-7 Network Mobile Radio.
UNIDEN SDS-100E.
UNIDEN UBCD-3600XLT.
WHISTLER TRX-2.
YAESU FT2DE C4FM/FDMA 144/430MHZ.
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-November-2018 at 22:19
Originally posted by Janne-2017 Janne-2017 wrote:

Nej en riktigt bra antenn och så högt som möjligt är det som gäller.Kör man med SDR så är det svårt att hitta någon riktigt bra antenn.Tyvärr är det väldigt mycket störningar som slinker in till och från.
vad är enligt dig bra att skaffa för att plugga in i datan för att kunna köra dsd eller något annat för att få in bättre signal? Själv har jag kopplat den till en satellit kabel. Alltså vanlig antennkabel som är lite grövre den svarta kabeln. I stickan är det vanlig vägg tv antenn kontakt för radio så jag har fått skarva och dona men det gick till slut. Vad kan man skaffa som är bra på mottagning signal men ändå funkar på sdrsharp eller hdsdr?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 2345>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down