Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Frekvenser
  New Posts New Posts RSS Feed - Lyssna på flyg radio
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Lyssna på flyg radio

Post Reply Post Reply Page  <1234 5>
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-November-2018 at 15:27
Originally posted by Odin Odin wrote:

du har fel bandwidth den skall vara 6000

tack så mycket. Finns det något mer jag ska ändra på för att höra dem bättre?

nu har jag
AM
Bandwidth 6000
Order 1000
Squelch AV
Snap to grid AV
Lock Carrier AV
Correct IQ AV
Swap AV
Step Size 5kHz

Sen uppe i Kugghjulet inställningen är
2.048 MSPS
Offset Tuning
RTL AGC PÅ
Tuner AGC AV
RF Gain 38,6 dB
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-November-2018 at 15:33
Originally posted by SA7BSK SA7BSK wrote:

Kör på en yttre antenn också så lär du hör mer.

Jag har en gammal bilantenn dem där långa som man kunde skruva på bakluckan på äldre bilar. Och den verkar fungera bra. Den hänger på balkongräcket så det finns inget som stör. Frågan är om jag ska ha den i stående eller liggande läge?
Back to Top
SA7BSK View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SA7BSK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-November-2018 at 15:43
Du ska nog ha den i stående läge, men du bör använda en avstämd antenn för just flyg.
Ääääää jäkla stickpropsamatörer, ni vet vilka ni är......
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-November-2018 at 17:02

Du ska nog ha den i stående läge, men du bör använda en avstämd antenn för just flyg.

Hur ser en sådan ut? Kan jag modifiera min? Var inställningarna bra som jag gjort eller vad kan jag göra mer?
Back to Top
SA7BSK View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SA7BSK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-November-2018 at 17:14
Den ser ut som en vanlig antenn fast den är gjord för just den frekvens man vill lyssna på!
Ja du kan säkert göra om din antenn, du behöver då ett instrument för att mäta så det blir rätt.
Jag kan inte svara på om just dom inställningarna är rätt tyvärr.
Rekomederar dig att läsa dom tips o räd som finns på nätet angående SDR, finns massor av dom börja här tex https://www.rtl-sdr.com/

Edited by SA7BSK - 09-November-2018 at 17:15
Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-November-2018 at 18:59
Du kan testa att kapa av din bilatenn så att den blir ungefär 60cm lång så kan det gå lite bättre. Då blir den avstämd för flygbandet.
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-November-2018 at 19:52
Originally posted by Afiag Afiag wrote:

Du kan testa att kapa av din bilatenn så att den blir ungefär 60cm lång så kan det gå lite bättre. Då blir den avstämd för flygbandet.

Varför kapa den är ca 60-70cm nu som den är original. Jag förstår inte är det inte bättre med längre antenn oavsett vad man vill få in?
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-November-2018 at 19:54
Jag vill prova om jag får in flyget. Men vad jag vill satsa på är mest med att lära mig använda programmet med avkodnings plugins och försöka ge mig i tetra. Men jag vet inte vad man kan få in
Back to Top
SA7BSK View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SA7BSK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-November-2018 at 20:34
Vad är det du ska lyssna på i TETRA???
Om du läser dom guider som finns på sidan jag tipsa om så står där allt om hur man gör!!
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-November-2018 at 03:30

Vad är det du ska lyssna på i TETRA???
Om du läser dom guider som finns på sidan jag tipsa om så står där allt om hur man gör!!

Vad finns det att lyssna på? Jag har läst lite om vad andra skrivit om tetra här men förstod inte vad dem menar med SL tetra.
Kan man få in räddningstjänsten eller något annat om man inte kan få in polisen? Vad lyssnar folket på och vilka frekvenser?
Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-November-2018 at 15:18
Tja, finns ju TETRA Pack i Jönköping hihihi
De flesta civila tetra-nät ligger mellan 420-430 MHz du kan ju kolla med stickan på detta frekvensområdet om det ligger några starka sändare som låter som brus (du kan lyssna hur det skall låta på de krypterade som ligger mellan 390-395 MHz). Finns inga sändare i din närhet som inte ligger i spektrat 420-430 MHz så finns det nog inget helt enkelt inget att lyssna på och då är det ju onödigt att lägga ned någon möda på att ens installera TETRA-avkodaren.
Lade upp en film på hur det låter om man lyssnar på blåljus, där hör man inget alls mer än vad du hör på filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=01afbUngCCE

Och antenner fungerar bäst med rätt längd, inte ju längre desto bättre.
Back to Top
Roy View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-November-2018 at 16:56
Antenner skall vara rätt längd för den frekvens man vill använda den till.
Liksom en stämgaffel måst ha rätt längd för att ljuda på den frekvens man vill.
Enklaste antennen, som en bilantenn är en kvarts våglängd.
Du räknar ut det med ledning av våghastigheten.
Vid MHz bli det:   300 / frekvensen = 1 våglängd, antennen skall vara en kvarts våglängd.
Således vid 118 MHz blir antennen 630 mm, och vid 137 MHz blir den 547 mm.
Skillanden om du gör fel är en hörbar försämring.
Och alla som är på detta forum är intresserade av att höra så bra som möjligt, således bygger man en så bra antenn som möjligt.
Din kvartsvågsantenn är avsedd att sitta på en bil, men balkongräcket, om det är av metall fungerar som bilen.
Ocvh bilen resp balkongräcker är ett sk jordplan, en spegel som elektriskt ger dig en spegelbild av din kvaarstvågsantenn. Dvs det är en halvvåg i verkligheten.
Ja så som en stämgaffel... den är en hallvåg me ett handtag i mitten, dvs två kvartingar ut från handtaget.
Men vid ljud är våghastigheten mycket lägre.

Så det hela bygger på ett metallräcke på balkongen och att du jordar antennfoten i räcket.

Roy
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-November-2018 at 21:19
Originally posted by Roy Roy wrote:

Antenner skall vara rätt längd för den frekvens man vill använda den till.
Liksom en stämgaffel måst ha rätt längd för att ljuda på den frekvens man vill.
Enklaste antennen, som en bilantenn är en kvarts våglängd.
Du räknar ut det med ledning av våghastigheten.
Vid MHz bli det:   300 / frekvensen = 1 våglängd, antennen skall vara en kvarts våglängd.
Således vid 118 MHz blir antennen 630 mm, och vid 137 MHz blir den 547 mm.
Skillanden om du gör fel är en hörbar försämring.
Och alla som är på detta forum är intresserade av att höra så bra som möjligt, således bygger man en så bra antenn som möjligt.
Din kvartsvågsantenn är avsedd att sitta på en bil, men balkongräcket, om det är av metall fungerar som bilen.
Ocvh bilen resp balkongräcker är ett sk jordplan, en spegel som elektriskt ger dig en spegelbild av din kvaarstvågsantenn. Dvs det är en halvvåg i verkligheten.
Ja så som en stämgaffel... den är en hallvåg me ett handtag i mitten, dvs två kvartingar ut från handtaget.
Men vid ljud är våghastigheten mycket lägre.

Så det hela bygger på ett metallräcke på balkongen och att du jordar antennfoten i räcket.

Roy

den är isolerad från balkongräcket så att det är bara antennen som är ute längs räcket men ingen kontakt med metallen.
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-November-2018 at 21:21
Jag har testat båda frekvenserna som du skrev så visst hörs det skillnad. Skulle du kunna hjälpa mig med hur man får igång tetra för att kunna höra lite mer? Jag får in höga vågor som att någon pratar och så sjunker dem sen efter par sekunder så dyker dem upp igen. Skulle vara kul och se vad man kan få in hos mig som bor i Värnamo
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-November-2018 at 21:22
Originally posted by Afiag Afiag wrote:

Tja, finns ju TETRA Pack i Jönköping hihihi
De flesta civila tetra-nät ligger mellan 420-430 MHz du kan ju kolla med stickan på detta frekvensområdet om det ligger några starka sändare som låter som brus (du kan lyssna hur det skall låta på de krypterade som ligger mellan 390-395 MHz). Finns inga sändare i din närhet som inte ligger i spektrat 420-430 MHz så finns det nog inget helt enkelt inget att lyssna på och då är det ju onödigt att lägga ned någon möda på att ens installera TETRA-avkodaren.
Lade upp en film på hur det låter om man lyssnar på blåljus, där hör man inget alls mer än vad du hör på filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=01afbUngCCE

Och antenner fungerar bäst med rätt längd, inte ju längre desto bättre.

Vilka plugins behöver jag och är det svårt att få igång=? Snälla kan du hjälpa mig?

Jag har testat båda frekvenserna som du skrev så visst hörs det skillnad. Skulle du kunna hjälpa mig med hur man får igång tetra för att kunna höra lite mer? Jag får in höga vågor som att någon pratar och så sjunker dem sen efter par sekunder så dyker dem upp igen. Skulle vara kul och se vad man kan få in hos mig som bor i Värnamo
Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-November-2018 at 22:25
Jag följde någon instruktion jag hittade på nätet för hur man installerade.

Nu hade nån lagt upp en video som visar alla steg också.
http://www.youtube.com/watch?v=4yiug7kdwY0

Det är lite bökigt eftersom man måste köra avkodaren i msys2 men följer man instruktionen så borde det gå fint.

Är du säker på att det är TETRA du hör på 420-430MHz då och inte någon DMR-sändare? Isåfall är det ju DSD+ du skall använda och inte TETRA-dekodern.
Denna sida är perfekt om du vill identifiera vad det är för typ av sändare du hör, där finns även ljudklipp på hur det låter:
https://www.sigidwiki.com/wiki/Category:UHF
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 5>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down