Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Frekvenser
  New Posts New Posts RSS Feed - Lyssna på flyg radio
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Lyssna på flyg radio

Post Reply Post Reply Page  123 5>
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lyssna på flyg radio
    Posted: 08-November-2018 at 02:09
Behöver tips om hur man kan lyssna på flygradio. Närmaste flygplatsen är 70 km och nästa 90km så jag bor i Värnamo. Finns det någon som kan tipsa om hur man lyssnar på trafiken och vilka frekvenser som gäller? Har både hdsdr och sdsharp och börjar komma igång lite. Vilket band ska man lyssna på flyget och är det någon som vill hjälpa mig?
Back to Top
Roy View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-November-2018 at 09:58
Flygradiokommunikation finns i frekvensområdet 118,000 - 137 MHz
Man använde AM (Amplitudmodulation) och 25 kHz frekvenssteg.
Även om det numera finns 8,33 kHZ frekvenssteg så hör man knappat något på de knallarna ännu i Sverige.
Ta reda på vilka frekvenser som används vid respektive flygplats, finns hemsidor om detta.
Och lägg in dessa frekvenser.
Basstionen på närmaste flygplats 70 km bort lär du inte höra. Flygplatsens radiostation hörs oft inte längre än 20 km på marken.
Däremot flygplanen som finns på höjd, kan höras mycket långt.
Här där jag bor lyssnar man till Karlstads flygplats 119,450 MHz AM och hör planen på 100 tals km avstånd.
Efterhand får man nya frekvenser, exvis Sweden kontroll när flygledaren föreslår planen att byta frekvens.

Man använde en del förkortningar vid kommunikationen och ett väldigt formellt tal, med motläsning etc.
QNH betyder lufttrycket vid flygplatsen. Ord som ok är förbjudna...
Mäts i mB.

Roy

Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-November-2018 at 10:47
Då kan jag inte göra något åt detta? Finns det inte en frekvens som planen använder uppe i luften som är standard? Skulle vara kul att få in lite flyg.
Back to Top
Roy View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-November-2018 at 15:09
Kan du inte få din mottagare att skanna över flygradiobandet då?
Jag är säker på att inom några timmar så har du minst tio tjugo aktiva flygradiofrekvenser .
Man måste nog göra lite jobb själv oxo.
Alternativt tar du nätet till hjälp och söker på Sweden Kontroll som jag nämnde

Roy
Back to Top
scannerman View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-November-2018 at 15:49
Civila flygfrekvenser finns i AIP
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-November-2018 at 16:31
Kan du hjälpa mig då? Hir får jag den att scanna och hur gör man? Behöver verkligen hjälp
Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-November-2018 at 19:49
Vad har du för radio att lyssna med då?
Om du inte har någon manual till den så finns det säkerligen på nätet.
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-November-2018 at 21:01
Jag köpte rtl-sdr usb sticka som den heter. Jag kan inte så mycket om den och vill få igång den så man kan lyssna på lite mer om det går så att säga. Intresserad av allt som går att få in. Kan du hjälpa mig med vilka inställningar till flyget eller det där med tetra om det går?
Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-November-2018 at 21:53
Får du igång så att det brusar är du på rätt väg, tetra får nog vänta ett slag tills du förstått lite bättre vad det är du sysslar med skulle jag föreslå.

Om du fått igång bruset så att programmet hittar stickan, prova att lyssna på en helt vanlig FM-sändning, kolla på vattenfallet och spektrumet av FM-sändare över bandet. Det är en god start för att få en känsla av mjukvaran, det var så jag började med SDR. Du ser sändningarna i vattenfallet och kan även klicka runt på dom för att byta frekvens.
https://www.flickr.com/photos/94411929@N06/21971069906

Ratta sedan ner till frekvensen 120MHz eller 130MHz och titta på vattenfallet och på spektrumet så kommer du om du har en något så när antenn att se vilka flygfrekvenser som är aktiva inom ditt närområde, sedan är det bara att klicka runt på de sändningar du ser och lyssna, här är en instruktionsfilm jag hittade:
http://www.youtube.com/watch?v=IaKEYEyrRgk
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-November-2018 at 03:32
Originally posted by Afiag Afiag wrote:

Får du igång så att det brusar är du på rätt väg, tetra får nog vänta ett slag tills du förstått lite bättre vad det är du sysslar med skulle jag föreslå.

Om du fått igång bruset så att programmet hittar stickan, prova att lyssna på en helt vanlig FM-sändning, kolla på vattenfallet och spektrumet av FM-sändare över bandet. Det är en god start för att få en känsla av mjukvaran, det var så jag började med SDR. Du ser sändningarna i vattenfallet och kan även klicka runt på dom för att byta frekvens.
https://www.flickr.com/photos/94411929@N06/21971069906

Ratta sedan ner till frekvensen 120MHz eller 130MHz och titta på vattenfallet och på spektrumet så kommer du om du har en något så när antenn att se vilka flygfrekvenser som är aktiva inom ditt närområde, sedan är det bara att klicka runt på de sändningar du ser och lyssna, här är en instruktionsfilm jag hittade:
http://www.youtube.com/watch?v=IaKEYEyrRgk

Först vill jag tacka dig som vill hjälpa mig. Har fått igång pdw med att börja få in meddelanden med olika händelser. Ibland trafikolycka och innan så var det någon som fick i sig 100 tabletter i Trelleborg. Vet inte vad det är men det var vad jag fick in i pdw. Flyget har jag inte lyckats att få in. Verkar svårt när man inte bet vilket band man ska vara på nfm eller wfm eller någon av de andra som jag inte har en blekaste vad dem används till. Skulle om du inte har något emot vilja komma i kontakt med dig över Skype eller något annat om du inte vill ge ut ditt nr för att ställa par frågor om detta så man har mindre att skriva.
Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-November-2018 at 08:23
Halloj!
Har inget skype eller sådana grejor, är bara sporadiskt aktiv på nätet då jag på grund av småbarn i familjen mest frejar med sådant.

All kommunikationsradiotrafik sker med NFM med din mottagare och flyget ligger på AM.
Du skulle kunna testa att lyssna på 118.400 MHz som är kontrollfrekvensen för flyget i smålandsregionen.
Fler tips på vad man kan höra var kan du få från min frekvenslista exempelvis:
http://privat.bahnhof.se/wb904570//frekvenslista.pdf

Samt sidan frekvenslista.com:
https://www.frekvenslista.com/
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-November-2018 at 11:03
Originally posted by Afiag Afiag wrote:

Halloj!
Har inget skype eller sådana grejor, är bara sporadiskt aktiv på nätet då jag på grund av småbarn i familjen mest frejar med sådant.

All kommunikationsradiotrafik sker med NFM med din mottagare och flyget ligger på AM.
Du skulle kunna testa att lyssna på 118.400 MHz som är kontrollfrekvensen för flyget i smålandsregionen.
Fler tips på vad man kan höra var kan du få från min frekvenslista exempelvis:
http://privat.bahnhof.se/wb904570//frekvenslista.pdf

Samt sidan frekvenslista.com:
https://www.frekvenslista.com/

Har knappat in 118.400 men det brusar bara. Ska jag ändra mer i inställningar eller hur gör man? Kan du hjälpa mig?
Back to Top
SA7BSK View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SA7BSK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-November-2018 at 13:04
Lyssna i AM läge, sen så pratar dom inte hela tiden.
Ääääää jäkla stickpropsamatörer, ni vet vilka ni är......
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-November-2018 at 13:35
Originally posted by SA7BSK SA7BSK wrote:

Lyssna i AM läge, sen så pratar dom inte hela tiden.

jag ser att det händer lite emellanåt men får inte in något ljud

mina inställningar är rätt frekvens
AM
Bandwidth 2110 Order 400
8.33 kHz
Back to Top
Odin View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-November-2018 at 14:40
du har fel bandwidth den skall vara 6000
Back to Top
SA7BSK View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SA7BSK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-November-2018 at 15:25
Kör på en yttre antenn också så lär du hör mer.
Ääääää jäkla stickpropsamatörer, ni vet vilka ni är......
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 5>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down