Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Licensfri radio
  New Posts New Posts RSS Feed - längre räckvidd pmr?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

längre räckvidd pmr?

Post Reply Post Reply
Author
Certifierad
Certifierad

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Radiotjenst Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: längre räckvidd pmr?
    Posted: 14-Oktober-2007 at 08:19

Hej.

på nya pmr står det att räckvidden är längre, 8-9km med ny teknik....

vilken teknik då?

hur har de gjort då?

L

C-602 C-52 ACD3 M12000 DECCA-AR1900
Back to Top
bsdzip View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bsdzip Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Oktober-2007 at 10:55
Eftersom man har samma krav på ERP, så är enda förklaringen jag kan komma på är att man förbättrat mottagningen på dessa enheter.
RadioMap

It's better to have and not need, than need and not have!
Back to Top
SM7TJC View Drop Down
Moderator
Moderator

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM7TJC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Oktober-2007 at 11:25
Det handlar nog bara om ny försäljningsteknik. Säg att de når längre, så säljer du fler.....
Back to Top
SM4WII View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM4WII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Oktober-2007 at 11:25
Kankske har satt in en fraktalantenn på dom. Tror att man kan få upp förstärkningen ganska mycket på en begränsad yta på det viset. Mobiltelefoner brukar ha sånna nuförtiden :P
Back to Top
ingvar View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ingvar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Oktober-2007 at 14:09

Originally posted by SM7TJC SM7TJC wrote:

försäljningsteknik...

Precis!

Fraktalantennen har ingen förstärkning.
Den är lite bredbandigare än en traditionell antenn.
Den är mindre utrymmeskrävande
En PMR skall ha en begränsad räckvidd. Därför  är uteffekten
också begränsad och man får inte ansluta extra antenn...

/Ingvar

Edited by ingvar
Back to Top
Chrille-76 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chrille-76 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-Oktober-2007 at 20:12
Pja, jag har själv gjort "fälttester" med bla Topcom Twintalker 3000 som ska nå upp till 3 km och Topcom Twintalker 9100 som ska nå upp till 9 km. Uppskattningsvis når 9100 ca 3-4 gånger så långt som 3000. Så nog är det något som gör att skillnaden är påtagligt märkbar...
Back to Top
ingvar View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ingvar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Oktober-2007 at 00:46
Du har nog rätt kanske mottagarna har gjorts lite bättre oxo, vem vet.
Back to Top
Krakke View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Krakke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Oktober-2007 at 10:21
Chrille-76 så sannt, dom är otroligt mycket bättre!
Uniden BCT15, RTL2838/820T2, HackRF
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Oktober-2007 at 12:34

Originally posted by Chrille-76 Chrille-76 wrote:

Uppskattningsvis når 9100 ca 3-4 gånger så långt som 3000.

Kunde du testa genom att lyssna med 3000 och en 9000 eller en scanner för att se om det var skillnad i mottagning? Annars måste det ju vara enbart mer ERP sändareffekt med 9000 modellen och eftersom 0,5W begränsning finns så borde då allt hänga på antennen, som också borde förbättra mottagningen.

Ja, knepigt, men vad kom du fram till ang orsaken till ökad räckvidd?

/DD

Back to Top
snapphane View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote snapphane Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Oktober-2007 at 16:45
kan vara att den sänder trängre på frekvensen, hörde en pmr i dag som man kunde höra på två kanaler (K1+2) både på Puxing 777 plus o scanneren så den ligger ganska bred i sändning som skulle minska räckvidden tror jag...
ToppVideo http://www.youtube.com/watch?v=OWXgeEJJl3w       

Back to Top
Chrille-76 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chrille-76 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Oktober-2007 at 17:39
Jag har provat 3000 mot 9100, 3000 mot 3000, 9100 mot 9100 samt 3000 och 9100 mot min UBC 780 med högt monterad discone... Jag gör inga anspråk på att mitt test är speciellt avancerat eller noggrant utfört men räckvidden med 9100 är märkbart bättre i alla kombinationer... Varför det är så har jag ingen aning om men eftersom sändaren begränsas till 0,5W så kan det kanske bero på antennen, som ju också är större än den på mina Twintalker 3000...
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down