Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Hårdvara
  New Posts New Posts RSS Feed - LAN preamplifier 5v
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

LAN preamplifier 5v

Post Reply Post Reply
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: LAN preamplifier 5v
    Posted: 28-Mars-2019 at 20:26
En mottagar LAN, inga Gaas fet men vad jag förstår ganska bra grejor ändå just enbart för mottagning.

Den ska drivas med 5v.

Från början ville jag ha detta montterat ute direkt efter antennen inan kabeln mellan pga att kabelns brusförluster förstärks.

DR. menar dock att med en modern kabel för höga frekvenser och kort som min är går det bra att montera detta inomhus.

Nåväl 5v, finns nåt stabilt sätt att driva det? Jag menar laddare stör ju oftast till skillnad mot nätagg.

Jag har en äldre nätdel som man kan justera tom utifrån ner till 5v jag är osäker på kvaliteten dock, jag är inte värst förtjust i switchade nätdelar.
Det är ett Mascot som vid 5v kan ge 300mha så den ska ju gå.

Tankar?

Edited by Agentumsilwer - 28-Mars-2019 at 20:27
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Mars-2019 at 23:08
Jag har 5v USB laddare till iPhone och Android mobil och till Raspberry Pi m.m. och ingen stör. Jag kör dock förstärkarna från
datorns USB port med USB splitter. Det som stör när man slår på dom är IP telefonbox, satellitbox, tv-skärm, övervakningskamera.
25kr USB laddare gör ingen skillnad på dom störningar jag har på mottagarna men det kan ju finnas såna men det lär man märka när man kopplar in dom.

/DD
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Mars-2019 at 23:20
Främst är det nog på kortvåg iofs, det är därför man ser tex switchade aggregat med en ratt på för att försöka få bort det.

Linjärt är ju bäst, men klumpigt.
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Maj-2019 at 11:59
Nu har jag bygt ihop den och har en -10db plug monterad på ingången.
Det har ingen betydelse vilken ända pluggen sitter i? Nu dämpar jag innan jag förstärker, att förstärka först och sen dämpa borde inte göra nåt antar jag.

Den ger utan runt 17-18db, dvs aldeles för mycket jag tyckte runt 6db kändes lagom men har fler pluggar om jag vill.

Signalvärdena gick upp iaf, men squelschen är på 2 ännu hehe.

Det är en LAN inbygd i en metallåda, jag föredrog det över öppna kretskort.
En pigtail sen bara in i burken, inga missljud ännu.

Sen om jag hör nåt mer än förr får vi gen det lite tid, jag kan iaf så långt rekomendera alla att testa det här iaf om inte kaoxkabeln är för lång.

Tidigare var förstärkarenheter alltid för sändning med, och svindyra, dessa är vara för mottagning och drivs med 5 eller 12v beror på ens val, 5v var enklast för mig.

Jag tror inte man ska försöka förstärka för mycket, jag vlle ha ett mindre lyft bara, sen som sagt om jag hör nåt mer vet jag inte, kanske mer de jag hörde förr men tydlugare.

Edited by Agentumsilwer - 17-Maj-2019 at 18:40
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 hours 16 minutes ago at 13:27
Jag satte den på utgången för att prova, märkte inget, men den käns bäst där ändå.

Det man hör nytt ör sånt den idiotiska digitala squelschwn med fasta lnga lägen dolt under sin gräns, nu går de över men hade varit svagt läsnara om man kört dem med squelschen av, även en del som vill fladdra i grånsen av squelschen blir ju bättre.

MEN låter det bara brus mest gör det ännu det, man kan helt enkelt inte trolla s att antennen blir bättre eller nåt.

En del nytt dök upp enbart för att under scannring tidigare bröt de inte squelschen.
En rktig bra squelsh av normalt format eller många fler lägen hade önskats, min har stått på två sen förtsa 40cm pinnen ute via 2.5m antenn och nu med förstärkning på en 7-8db.

Den är bara gjord för områden med mängder av trafik där man alltid måste begränsa sig till det lokala, städer i USA tex digitalägenea är för att med remote kunna ställa volym och squelsh.

Dock är LAN kretsen bättre ån jag trodde, jag hör inget extrabrus alls, iofs har jag en modern koaxkabel för höga frekvenser på endast 5 meter med.

Jag vill gärna kunna hålla sqelschläge 2 så jag kan prova 7 db vad det lider i dämning och se om läge 2 ånnu går.
En av det bästa med den här Uniden är AGC särskilt på analogt, AM ch FM på olika frekvensområden blir jämt och bra, inga chckeffekter av vissa som ofta annars blir, eller för den delen helt olika brusnivåee som gör att man inte kan köra allt samtidigt riktigt bra, AM låter väldigt bra helt enkelt, klart jag hör skillnad men så har jag ju hört olika trafiksätt sen massor av år med.

Nåväl åven om jag köpte lite dyrare sma dämpluggar i 50ohm, det behöver man ju inte, var det bekvämt att bara skruva på direkt och knappast ruinerande, dock höll Postnord dem i veckor utan anledning egentligen.

Jag valde en LAN 18db i en metallåda i stället för de billiga öppna kretskorten, samma innehåll men jag vill inte ha kretskort fritt hängandes tack.

I var fall den funkar och är värt att prova.

Utan dämpning låter de starka stationerna överstyrda, trolugen får jag problem med störningar runt frekvenser mm, jag bedömde det som meningslöst, många 30db ch uppåt 60db säljes, men jag antar att de knappast är för scannerbruk utan kanske väldigt högfrekventa mottagare för bild och ljud inom andra områden.

Menlöst och köpa en 30db och sen stryoa ner den med än fler pluggar.

För stort nöje kolla jänkarn som visar en youtube film om de här, mtcket intellektuell kulle, han får S mätaren från 4 till 9 i filmen, men ljudet får man inte höra det har han avslaget och yvas lves sin S9a, idioter är det gott om.
USA ör ju mycket ibland det bästa men ofta det dummaste man kan hitta.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 7 hours 33 minutes ago at 16:10
Jag använder splitters och en dämpsats före den och kollar jag vad det är inställt på med olika splitters 1-2 och 1-5 och 1-7 så verkar
totala dämpningen vara ung 10dB på alla. Förstärkarna är nog på 15-18dB så totala gain siffran blir ung 5-8dB för bästa mottagning med scanners.

Sätter man dämpare före förstärkaren så klarar den av större signaler utan att storkna men svaga signaler försvinner i bruset
efter dämparen och kan inte förstärkas när de väl försvunnit. Helst ska man filtrera bort 88-108 rundradio och 470-uppåt television och
mobiltelefon för att få förstärkaren att arbeta så lätt som möjligt. Men det beror ju även på hur mycket antennen plockar in i de områdena.

/DD
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 6 hours 59 minutes ago at 16:44
Jo och jag har tur där, ingen lokal sändare finns, bor mitt mellan 2st och har egentligen bara med utrustning som har dåliga sidofilter fått rundradio.

Jag förstår att med förstärkaren som är så bredbandig och förstärker nästan allt är ju risken betydande större att mottagaren inte längre klarar hålla ute rundradion det är jag medveten om.

Jag märker ingen skillnad i nuläget dock, men jag förstörker såklart lokala störningar när de uppkommer, det är inte mycket att göra åt, en granne startar en maskin som stör vissa frekvenser, det enda att göra är att skippa dem tillfälligt under tiden.

Unidenburken verkar ha hyfsade filter dock, jag har som sagt haft sämre och öven har, min kina Baofeng överstyrs lätt av störningar så där skulle jag inte sätta en flstörkare.
Nu är det dock en handapparat i första hand så den kan väl förlåtas att inte vara riktigt bra som scanner på en basantenn.

Lite kan man säga att min lycka är en väldigt störningsfri omgivning så jag kan höra svaga signaler, olyckan är i stället avståndet till källorna och givet antennens placering som jag aldrig skulle använda om jag fick ha den på taket.

Du som bor mycket mer centralt måste såklart slåss mer med störningar, men i stället går mycket starkt in his dig och många fler källor.

Så notchfilter och branta filter för att hålla bort rundradio och TV måste vara nåt du har betydligt större nytta av.
Vissa frekvenser du kanske måste strunta i tom pga nörluggande sändare, tyvärr finns ju mycket system som är statlugt och då verkar de regler som gäller privata sändare inte gälla, de kan lätt ta upp mtcket av frekvenserna runtomkring splattrandes hejvilt.

Men tydlugen har jag lagt mig bra i nivå, vilket käns bra även om jag aldrig trott på vansinigt höga db förstärkare nånsin, ändå tycker jag denna är tyst, tidigare erfarenheter av billiga ingångsförstärkare har givit brus av enheten vilket helt enkelt förstört hela tanken, särskilt på FM. Flera har enbart fungerat för SSB isf.

OBS ingen har varit av de dyra mastmonterade slaget med GaAs FET transistorer, de är ofta enbart för ett smalare frekvensområde och skiftar förbi vid sändning då.
De har alltid kostat tusentals kronor, visst nu kan man se nån här och där billigare, nen de vekar inte gå att bygga bullugt så man är tveksam över kvaliteten.
Visst jag har traderabjudit på begagnade men aldrig vunnit, UHF 400+mhz isf.

LAN är dock tyst nog, nackdelen är väl att den förstärker allt, för oss scannerfolk iaf.
Det har egentligen inte funnits sånt här förr kan jag säga.

Nu lyfte jag 420mhz en aning, men jag är missnöjd med antennen på UHF, det ligger fel troligen oga amerikansk utformning, idag finns valet att ta en europeisk version.

Men det finns inga pengar för byte så den får sitta så länge, den är iaf mycket bra på vhf flyg och marin. Och helt ok på 460mhz.

Edited by Agentumsilwer - 6 hours 43 minutes ago at 17:00
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down