Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Allmänt scannerforum
  New Posts New Posts RSS Feed - Lafayette DC 24 utsändningseffekt?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Lafayette DC 24 utsändningseffekt?

Post Reply Post Reply Page  <1 567
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Augusti-2019 at 16:17
Hoppas att den kommer imorgon. Det blev så att det blev en Lafayette ändå. Hur konstigt det än låter. Jag vet jag vet. Inte ett sådant bra pris men ville fortfarande ha en, för vill ha en som kan sända på 40 kanaler. Det gör man visst genom att ta bort en bygling eller vad det nu kallas. 250 kr, det bästa var att det var gratis frakt iallafall.

Uppdatering: ingen radio än i brevlådan. När man tänker på det så är det typ halva Sverige på 2 dagar. 3 dagar om man tar med den dagen som du lämnade in den. Men iallafall, den borde komma imorgon eller på torsdag. Annars så får jag väl höra av mig till Postnord.

Edited by Bagon19 - 06-Augusti-2019 at 16:06
Radio enheter: Rtl Sdr, Tecsun Pl 660, Rubicson Pmr radio
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-Augusti-2019 at 11:36
Bara undrar sedan om jag skulle skaffa ett nätagg till en ssb station. Vilken skulle det vara? Jag tänker på pc nätagg, har hört att det stör radion mycket men om antennen ändå ska gå till andra sidan lägenheten så spelar det väl inte så stor roll eller? Har kollat på Kjell, finns en för 500kr 10 ampere. Dock så finns den inte i lager någonstans. Då tror jag att mitt andra val är någon annanstans eller ett pc nätagg. Vad ska man köra?
Back to Top
SM0YYQ View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM0YYQ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-Augusti-2019 at 15:24
Skaffa ett linjärt, då switchade har tendens att störa mera..:)
Äger: Några RTL donglar.

Bor:   Rimbo / Stockholms Län.
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-Augusti-2019 at 15:36
Ok! Vart finns linjärt? Hittar bara switchat
Back to Top
SM0YYQ View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM0YYQ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-Augusti-2019 at 16:03
Avstört switchat går juh okey oxo,... men ja.. såg oxo att det är ganska svårt o få tag på nu.
Äger: Några RTL donglar.

Bor:   Rimbo / Stockholms Län.
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-Augusti-2019 at 17:34
Jo switschaee har ifta en ratt man kan skjuta på störningarna.

Dock är detta för SSB eller FM på kortvåg, var inte skraj att skaffa nåt sånt först, man sja vara mycket mer involverad i kortvpgslyssning osv för att det ska ha betydelse.

Det märks inte ett skit på FM.
Back to Top
PeterK View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PeterK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-Augusti-2019 at 18:56
Köpte ett sådant åt en vän i Ryssland och han är ruskigt nöjd med det http://butik.limmared.nu/sv/switchade/209-sps-250-ii-23-25a-.html

Alinco aggregaten ska också ha ett gott rykte
http://butik.limmared.nu/sv/switchade/2904-alinco-dm-330fxe-30a.html

Det enda råd jag ger är att inte köpa ett litet aggregat för växer hobbyn så åker du på att köpa nytt igen när det första inte räcker till.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-Augusti-2019 at 19:53
900kr för ett 25 ampere är väl att ta i. Man kan ju inte sända samtidigt med flera burkar, om man nu har råd med en hel arsenal radioapparater.

Dom här bärbara tar väl max 2A i sändning och en bas/mobil högst 3A. Får man tag i en FM med 25watt så kan det behövas 5 ampere.
Jag tycker att ett 12v blybatteri för motorcykel på 5-10AH är lagom och sen laddas den med stabiliserad spänning på 13.6V
Dyrare än så ska det inte behöva bli.

https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-reservdelar/mc-batterier/mc-batteri-smf-12v-5ah-2000029838
https://www.biltema.se/kontor---teknik/datortillbehor/natadaptrar/natadapter-3-12-v-2000030021

Jag har en annan nätadapter från Biltema som inte finns i sortimentet längre och i 9v läget ger den 13.8v och i 12v läget 18v obelastat.
Det blir perfekt att ladda ett batteri i 9v läget med den men jag vet förstås inte vad Biltemas nuvarande nätadapter ger.
Om man hittar en nätadapter med steglös inställning av spänningen så brukar det bli uppåt 14v i maxläget på en som är beskriven att ge 12v.

/DD
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-Augusti-2019 at 20:03
Ok! Tack för allt. Krisse den är här! Lafayetten kom också. Håller på och pilla med den så man får 40 kanaler.
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-Augusti-2019 at 21:18
YES! Lyckades med att modifiera den till 40 kanaler! Fungerar nu! Har inte en Switch till scan men skaffar det nog senare!
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Augusti-2019 at 14:07
Hej! Jag fick den förra torsdagen och sedan så fick jag med en manual också! Uteffekten på hög är 1/2 w am/fm. Borde jag lägga upp detta på rigpix? ( Jag vet ej hur man laddar upp grejer där. Om det är nödvändigt, kan någon berätta hur tack! )
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Augusti-2019 at 22:45
Det är Janne EssemnollOlleFilleVille som du mejlar på websidan så lägger han upp dina bilder och text.

/DD
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Augusti-2019 at 23:10
Vad har du köpt 0.5w?
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Augusti-2019 at 10:30
Originally posted by Agentumsilwer Agentumsilwer wrote:

Vad har du köpt 0.5w?

?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 567
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down