Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Allmänt scannerforum
  New Posts New Posts RSS Feed - Lafayette DC 24 utsändningseffekt?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Lafayette DC 24 utsändningseffekt?

Post Reply Post Reply Page  <12345 7>
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31-Juli-2019 at 19:25
Ingen aning hur gammal den är. Tänkte köpa det på limmared. Men jag ska prata med farsan om det blir en mobilstation. Annars en grej kanske blir att jag sänder i köket istället ( det är rummet bredvid vardagsrummet)

Edited by Bagon19 - 31-Juli-2019 at 19:26
Radio enheter: Rtl Sdr, Tecsun Pl 660, Rubicson Pmr radio
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31-Juli-2019 at 19:29
För då kan jag nog dra en kabel på golvet för då går det inte genom hela lägenheten. Men som sagt som det ser ut nu så blir det en handhållen en ( om jag vinner budet ). Vad tycker du om alternativen jag skickade eller ska vi ta det senare? För just nu pratar vi om att kapa kabeln så mycket det bara går det fattar jag.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Augusti-2019 at 11:53
RG58 kommer dämpa 3dB, halva signalen men RG6 bara 1dB.
Så jag tycker du ska använda den betydligt billigare och bättre RG6 tv/satellitkabeln t.ex. från Biltema.
Sänder du med en 50 ohm radio i en 75 ohm kabel så får du 1.5:1SWR vilket är 4% effekt som reflekteras tillbaks. Vid 4watt är det 0.15watt.

http://lu6etj.host-argentina.com.ar/lu6etj/tecnicos/En_75.htm

Man skruvar på F kontakter på kabeln själv mycket enkelt och sen får man skaffa adaptrar till rätt typ för antenn och radio.
Finns ofta billigt på Tradera, Ginza eller CDON.

Antennen är viktig i sammanhanget och en mobilpinne behöver ett rejält biltak som jordplan för att fungera så att inte signalen skickas upp i himlen.

Man kan göra en egen dipolantenn, som är 75 ohm, för någon hundralapp. Använd två kopplingstrådar på 2.7 meter var och sätt på innerledare och skärm så
att de hänger lodrätt upp respektive ned. Man kan köpa 3 meters längd av VP rör, kostar en tjuga på Byggmax, och sätta en elbox på mitten där
rören passar in och gömma kopplingen i som lindas om med vulktejp. Man kan stabilisera med ytterligare ett VP rör på mitten som limmas fast,
eller använd rörklämmor eller nått, så att det det röret går halvvägs upp på varje rör. Man drar ett snöre igenom rören med ett stopp underst
och har en pinne, metspö eller nått som snöret binds fast i så att antennen hamnar en bit ifrån väggen.
Jämförbar radiotäckning med köpeantenn får du ge minst 1000kr för men den är förstås mekaniskt betydligt bättre.

/DD
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Augusti-2019 at 12:28
Ok. Tack för hjälpen igen dr Doktor! Har kollat på den från Biltema några gånger men kom fram till att det är bäst att köra med en 50 ohm kabel så att det inte blir fel men som du säger. Det gör nog inte så jätte stor skillnad. Så då är en sådan kabel bättre på att sända om man ska dra en 35 meterskast genom lägenheten ?
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Augusti-2019 at 13:46
Ja, RG6 har både bättre skärmning vid mottagning så att störningar från routrar och tv m.m. inte plockas upp på vägen och med RG58 har du 2watt ut till
antennen från en 4watt sändare. Störningar kan även vandra utanpå skärmen och sen gå in i antenn eller i radion om den har dålig skärming från sitt plåthölje.

Då kan man köpa avstörningsfilter om man märker av det. Ett 10-pack från Kjelle gör att kan sätta 5st filter vid vardera änden av koaxen.
https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/datorkomponenter/kontakter/ferritblock-7-5-mm-p90354
Dom är inte riktigt så effektiva vid 27Mhz så kanske går att hitta en ferritring för kortvåg FT240-43 som är så pass stor att man kan linda kabeln
igenom den med flera varv. Man kan även prova att bara linda en spole i luften med 5-6 varv 10-15cm diameter.

/DD

Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Augusti-2019 at 14:16
Ok! Men du, jag funderar på om jag ska hålla på med den där jaktradion som jag har hittat. Du kan absolut mer än mig som är en nybörjare ;). Om du vill kan du kolla på bilderna som jag skickade på imgur? Här är länken.http://imgur.com/a/NxmQiiT
Vilket är det bästa alternativet för den här tror du? https://www.tradera.com/item/343141/358845883/komradio-lafayette-med-sele-och-en-extra-batteribox
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Augusti-2019 at 17:12
Tänkte lägga ett maxbud på 333 kr. Sedan så är frakten 67 kronor. Då blir det 400 kr totalt. Mer än det lägger jag absolut inte.
Back to Top
krisse View Drop Down
Moderator
Moderator

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krisse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Augusti-2019 at 18:56
Tror jag har en Zodiac P7000 AM/FM 24k liggandes i nån bortglömd radiolåda,Vill minnas att den är i nyskick. Den kan du få mot frakt om du vill.

http://www.rigpix.com/cbfreeband/zodiac_p7000.htm
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Augusti-2019 at 19:35
Va gärna. Tack så mycket!

Edited by Bagon19 - 01-Augusti-2019 at 19:36
Back to Top
krisse View Drop Down
Moderator
Moderator

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krisse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Augusti-2019 at 19:36
Återkommer efter jobbet när jag grävt i lite lådor. Möjligt att det ligger nån snarlik radio till.
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Augusti-2019 at 19:38
Men du, kan du bli Buddy med mig på scanner.nu? Så kan jag ge dig min adress om du hittar den.
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Augusti-2019 at 19:44
Ok! Har sommarlov nu så det är okej! Men tack så hemskt mycket att du ställer upp. Letat efter något i en månad nu och inget svar!
Back to Top
krisse View Drop Down
Moderator
Moderator

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krisse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Augusti-2019 at 20:00
Vi tar adress och sånt på PM när jag grävt fram grejerna.
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Augusti-2019 at 20:03
Ok
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Augusti-2019 at 22:20
Hur går det? Eller ska du ta det imorgon?
Back to Top
krisse View Drop Down
Moderator
Moderator

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote krisse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-Augusti-2019 at 22:32
Jobbar till 01, kollar när jag kommer hem eller imorgon.

Edited by krisse - 01-Augusti-2019 at 22:37
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 7>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down