Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Köpråd
  New Posts New Posts RSS Feed - Köptips för att lyssna på DMR, Rakel mm?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Köptips för att lyssna på DMR, Rakel mm?

Post Reply Post Reply
Author
Ny medlem
Ny medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rakel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Köptips för att lyssna på DMR, Rakel mm?
    Posted: 25-November-2019 at 16:20
Letar efter något som klarar massa olika Digitala Modes.

Vad är den bästa scanner/radion som klarar flest digitala modes?
Har spanat lite på AOR AR-DV10, är den bra?

Någon som kanske har den och kan säga några ord om den eller om det finns något bättre?
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-November-2019 at 19:48
Nä men den kan inte följa Tetra när samtal byter nod isv, trunking finns inte.
Väldigt dyr ned.

Har du tittat på digitala boxar man kopplar till en dator och sen kör mjukvara till?

Rent scannermössugt fullt ös, klarar inte tetra dock men DMR, jag har en Uniden 536HP som tar det, de andra digitala moderna den tar är amerikansjka främst tyvärr.
Den såldes dock aldrig i Europa(jag importerade min begagnad med rätt funktioner då de kostar extra) , en handapparat fanns här dock, nu finns nya modeller SDS som bygger helt på SDR teknik och inte som min på äldre främst analog mottagningsdel.

Även Whistler har modeller som klarar DMR.

Men visst den du nämner klarar mest moder men som sagt inte fullt ut nu iaf, det är Tetra i ren tier1 nivå inget mer.
Du kan mao avlyssna absolut men den begriper inte trunking helt enkelt, det kanske kvittar?

Bor du i Stockholm är tunnelbanan intressant, men i övriga landet är det Busstrafik och dylikt som du kan avlyssna, biljettkontrollanter osv.
För så fort det krypteras är det hopplöst tyvärr.

Nästan all annan trafik ör analog ännu, några få använder DMR förutom amatörer och FRO.
Ärlugt bara sen jag började lyssna förra tidiga våren har antalet DMR företag minskat ich sen dykt upp på vanluga abalog uttrustning, troligen beroende på Orbigos fall och misslyckande.

Nu har jag främst nåpgra talkanaler med bärgare på DMR.

Vet inte hur AOR är som scanners idag?

Edited by Agentumsilwer - 26-November-2019 at 19:56
Back to Top
DX-Kungen View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DX-Kungen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-November-2019 at 20:25
Absolut billigast är att skaffa en SDR-sticka (dvs USB-sticka med inbyggd mottagare). Du kan köpa en ny för ett par hundralappar. Sedan kör du gratis program i datorn. En populär modell är RTL-SDR. Nackdelen med de billiga stickirna är att de inte är så stabila i frekvens, samt att de inte har bra storsignalegenskaper. Vill man lägga mer pengar på en sticka så är Airspy Mini bra.

En ”riktig” scanner som klarar DMR och en del andra digi-modes (dock ej TETRA) är Uniden SDS100 https://fbradio.se/scanner-polisradio/uniden-sds200e-scanner-med-dmr-nxdn-provoice/ men som du ser har den ett högt kilopris...

Sedan säljs det begagnade Tetra-burkar, men då är det i så fall DMO-kanaler (dvs direkttrafik) som man KANSKE kan snappa upp någon enstaka gång.
Back to Top
Rakel View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rakel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-November-2019 at 21:32
Tack för svaren!

Men du säger att den inte klarar Trunkad Tetra!

Hur skall jag tolka detta svar jag fick från AOR?

” There is no information available about future plans, however the current BETA version 1904A does already support (traffic channel decoding of) trunked TETRA signals.”

http://www.aorja.com/support/firmware_ar-dv10.html

Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-November-2019 at 22:41
Vet inte, kanske har de uppdaterat dem, isf ger det ju en viss skillnad, om än dyr
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-November-2019 at 23:19
Som du så rätt citerar så kan inte AOR mottagarna koda av kontrollkanalen utan enbart trafikkanalen.

Varje frekvens i Tetra har 4 kanaler och det är ibland 4 frekvenser på en site i SLs tetrasystem, så 16 kanaler
och en av dom är kontrollkanal som talar om vilken av trafikkanalerna som sänder ett visst samtal,
som i SLs system hoppar runt till en annan kanal när någon släpper sin
sändningstangent och nästa person ska svara.
Alltså i princip omöjligt att följa ett samtal utan att ha trunktracking.

Jag har för mig att AOR från början krävde att man valde kanal men en betaversion letar fram
aktiva samtal på samma frekvens men kan inte scanna till övriga frekvenser.

Arlanda har 6st frekvenser på sin site 11 och minst 5 på site 12.

/DD
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down