Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Licensfri radio
  New Posts New Posts RSS Feed - köpa 27mhz radio
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

köpa 27mhz radio

Post Reply Post Reply
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote briliance Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: köpa 27mhz radio
    Posted: 16-Oktober-2009 at 02:46
tängte kolla om någon vet någon bra site man kan beställa en bra 27mhz radio med ssb helt änkelt en inport radio skall klara alla moder samt ha sändning över hela frek bandet gärna typ Mangnum 257 mvh Rory
Alinco DX-SR8 AllMode HF
AT-588 VHF
PX-333 VHF
CP-22E 2*5/8 vhf antenn
QRV 27.235Mhz SSB
Back to Top
DX-Kungen View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DX-Kungen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Oktober-2009 at 08:06

En riktigt bra lista på http://27mhz.se/forums/viewtopic.php?f=15&t=2358

Back to Top
briliance View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote briliance Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Oktober-2009 at 12:15

tackar en sådan lista som jag letat efter

73 de Rory

Alinco DX-SR8 AllMode HF
AT-588 VHF
PX-333 VHF
CP-22E 2*5/8 vhf antenn
QRV 27.235Mhz SSB
Back to Top
pr ammatören View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pr ammatören Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Oktober-2009 at 13:44

Nytt är ofta dyrt som  om man ska ha nån kvalite. Själv kör jag President Lincoln. Satsa på President om du vill ha kvaklite, de lämmnar 5 års garanit på alla radios har jag för mig

Back to Top
Sonic View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sonic Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-Januari-2010 at 16:35
Ursäkta för att jag drar upp en ganska gammal tråd men jag tänkte bara fråga, måste man ha licens för dessa finare 27Mhz radios med SSB osv som sänder med uppåt 20W?
Uniden UBC92XLT, Icom IC-RX7, AOR AR-8000
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pr ammatören Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-Januari-2010 at 18:46
Nej det är bara att tuta och köra på och se glad ut 
Back to Top
DX-Kungen View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DX-Kungen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-Januari-2010 at 19:29

Originally posted by Sonic Sonic wrote:

Ursäkta för att jag drar upp en ganska gammal tråd men jag tänkte bara fråga, måste man ha licens för dessa finare 27Mhz radios med SSB osv som sänder med uppåt 20W?

Sedan är det viktigt att påpeka att de inte är godkända för bruk i Sverige. dvs det är olagligt för dig att använda radion på 27mhz.
Men i praktiken verkar det ses ungefär lika grovt som att gå mot röd gubbe - i alla fall så länge du inte stör nån. Se också till att du inte sänder över 28hz, då får du ett gäng arga radioamatörer på dig

EDIT: försökte fixa min text, var kodad med fel språk!

Edited by DX-Kungen
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pr ammatören Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-Januari-2010 at 19:53

Nej det är dem inte och allså går ingen licens att få så då är det bara att köra på. 20w eller 5w gör bara 2s eneheter som mest oxå så det är lungt.  Lincolnen går förresten att justera med en trimpotte på effekne innuti radion om man vill dra ner effekten tex för att mata ett slusteg eller vara extra laglig Jag har spelialversioen av lincoln med 50w trissan monterad på extra tillbehörskort villket e guld värt mobilt. Lincoln gjordes i 3 upplagor tror jag, den första me kursiverad Lincoln text, den andra me fetstil lincoln, och den 3-dje me fetstil lincoln och 50w mosfet. Lincoln finnx oxå som Unien 2830 och president hr 2510 men där är rf power utbytt mot rf gain ist som enligt mig är iditotiskt

Back to Top
Sonic View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sonic Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-Januari-2010 at 19:55
Ja då var det ungefär som jag misstänkte, antar att det lär vara ganska svårt att komma på någon som använder en sådan radio på de vanliga 27Mhz frekvenserna. Den sänder ju egentligen "bara" starkare. Verkar finnas en hel del apparater på beg marknaden...
Uniden UBC92XLT, Icom IC-RX7, AOR AR-8000
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pr ammatören Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-Januari-2010 at 20:51
Japp det finns en uppsjö av dem att köpa. Köp det du vill och kör med det Många kör ju med 100w och amatörradiostationer på 27mhz......
Back to Top
martin76 View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote martin76 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-Januari-2010 at 20:59
jag tycker att president lincoln är en utmärkt 27Mhz rigg.

sedan om det e tillåtet med max 4 watt eller 400 w kan man väl blunda på så länge det inte stör någon i omgivningen.

är själv radioamatör men 27Mhz föredrar jag framför allt sedan kommer +2m och swescan.se

Edited by martin76
Uniden760 XLT, Uniden780 XLT, Yaesu VX-120+ Motorola mc micro
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down