Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Antenner
  New Posts New Posts RSS Feed - Kortvågsantenn inomhus hyreslägenhet?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Kortvågsantenn inomhus hyreslägenhet?

Post Reply Post Reply
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kortvågsantenn inomhus hyreslägenhet?
    Posted: 23-September-2019 at 15:05
Har hållit på med antenner i några månader nu. Men aldrig riktigt fått igång det på kortvågen. Vhf och uhf är helt okej men Hf. Njaa. Inte lätt i en hyreslägenhet. Kör med den horisontell dipol på 2,6 meter total längd utanför fönstret. Finns det någon som har en idé hur jag kommer längre när man inte får göra så mycket utanför lägenheten?
Rtl Sdr V3, Tecsun Pl 660, Rubicson Pmr radio, Zodiac P 7000, Lafayette DC 24, Baofeng Uv 5r

Antenner
Rtl Sdr Dipol, Horisontellt 1/4 våg PR Dipol. (Används till min PL 660 Också på HF.)
SM6-8481
Back to Top
Roy View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23-September-2019 at 15:36
Det beror ju på vilka frekvenser inom HF du avser lyssna på.
En dipol på 2,6 meter, dvs en hlavvåg, fskulle funka på omkring 45 MHz, vilket är över det man kallar HF.
Kan du förlänga den till 2 x 2,5 m blir det en halvvågsdipol för 28 MHz amatörband.
Men vill du lägre på HF som exvis 14 Mhz amatörband ja då behöver 2 x 5 meter lång dipol.
För 3,7 MHz amatörband behövs 2 x 20 mete rlång halvvågsdipol.

Lösningen om du har platsbrist kan vara en aktiv antenn.
Består av ett spröt på nån meter och en förstärakre i foten.
Finns att köpa men är enkel at bygga, Googla!

Men det ställer även krav på din mottagare, varför det kan vara en bra ide att berätta vad du avser lyssna med.

Roy
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23-September-2019 at 16:50
Kör med en Tecsun PL 660. En utav de bästa portabla apparaterna på marknaden just nu
Rtl Sdr V3, Tecsun Pl 660, Rubicson Pmr radio, Zodiac P 7000, Lafayette DC 24, Baofeng Uv 5r

Antenner
Rtl Sdr Dipol, Horisontellt 1/4 våg PR Dipol. (Används till min PL 660 Också på HF.)
SM6-8481
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23-September-2019 at 16:59
Hmm. Ungefär en sådan här hittade jag nör jag sökte https://www.ebay.com/itm/MLA-30-100kHz-30MHz-Loop-Active-Receive-Antenna-High-Gain-Low-Noise-Short-Wave/383162245467?hash=item59363fe15b:g:G-8AAOSwEDBdg4s4
Vilket exempel var det du menade ( länk )

Antenner
SM6-8481
Back to Top
PeterK View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PeterK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23-September-2019 at 17:09
Googla på "magnetic loop antenna" så hittar du nog en del
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23-September-2019 at 17:54
Men ärligt vad cill du köra då? 29m kan du säkert få i ordning så starkt de ifta iaf varit, men är det 80m går det inte.

Jag vill lyssna på kortvåg men det är hopplöst utan en longwire.

10m är lksom inget att hålla på med, och 11m kommer väl med, men sommaren är pver så med solfläksminimum finns där inget heller.

20m absolut möjligt, tyvärr ör jag personligen trött på det då det ör tester eller liknande mest, ingen pratar om nåt.

80m är av intresee då det täcjer Skandinavien på förmiddagen iaf förr, nu är det svagare, men det kräver naterial idag för att lyssnas på.

Kan man få ut en tråd är det fixat men även för mig är det kört, inget på taket osv.

Förr lyssnade jag på 80m på en mast med en 27mhz antenn på vertikalt, tydligen var det tillräkligt med metallskrot för mottagning, idag har jag inte den massan längre.

Jag har sett de dör loopantennerna, och för nåt måste de ju funka även sändning, men 80m aldrig.
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23-September-2019 at 19:24
Mest 40 m och 20 m lyssnar jag på. Sedan om det gäller vanlig kortvågs sändning från internationella sändare så är det de lägre frekvenserna på natten och de högre frekvenserna på dagen. Men vad tyckte ni om loopen jag skickade? Jag tycker att den är helt okej men har kört med den här hobbyn i ca ett halvår.

Antenner
SM6-8481
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23-September-2019 at 19:29
Förresten så att alla vet. Jag är ej en radioamatör. Dock ansökt om att bli en lyssnaramatör. Det är därför jag vill få upp kortvågen!

Antenner
SM6-8481
Back to Top
Johan66h View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan66h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23-September-2019 at 19:42
du behöver inte ansöka om det... köp en radio och lyssna! ganska enkelt. lägg mera krut på och ta ett certifikat istället
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24-September-2019 at 08:02
Ok! Men vad tycker ni om mag loopen jag skickade?

Antenner
SM6-8481
Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-September-2019 at 09:08
Jag hade en gång i tiden, när jag bodde i lägenhet en loopantenn uppsatt som jag hade stiftat fast längs taklisten i hela stora rummet i lägenheten (hade en etta). Denna avslutade jag sedan i en balun och in i radio. Har för mig att det fungerade rätt så hyffsat, men på den tiden var det väl kanske mindre datorer och smart-TV och sånt där skräp...

Har aldrig testat någon magnetisk loop men dom skall väl vara lite mer störimuna har jag fått för mig. Den var ju inte allt för dyr den du hittat så den kan väl vara skoj att testa med.

WIMO har en MJF men den var lite dyrare...
https://www.wimo.com/scanner-antennas_e.html

För mellanvåg bygger man lätt en själv :)
http://www.gareth.net.nz/nrgworkshop/loop_aerial_files/loop_aerial.gif

Edited by Afiag - 26-September-2019 at 09:14
Back to Top
Roy View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-September-2019 at 09:55
Här är en Google sökning på active HF antenna.
https://www.google.se/search?q=Active+antenna&sxsrf=ACYBGNR0k4G_BRAmJPUlkpm8NmxXSHcrXg:1569484247583&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=onrFzAQ1EOZyZM%253A%252CMp5X5rCOx78TSM%252C%252Fm%252F0cc5sf5&vet=1&usg=AI4_-kQLxdbdPLVlS8GhnEHSki6MxwmZKA&sa=X&ved=2ahUKEwiR7bq4gO7kAhVLlIsKHb3HAu4Q_B0wE3oECAYQAw#imgrc=_&vet=1

En magnetic loop är inte det man länkade till tidigare i tråden, en riktig magnetic lopp är avstämd emd vridkondensator och extremt smal i bandbredd vid avstämd frekvens.
Fördelarna med en riktig magnetic loop är att den har distingt riktverkan, och kan vrdidas för att slippa störningar från visst håll.
Men dyr och klumpig samt bör då vaara vridbar.

Att kosta på för avancerad antenn på en enklare mottagare är kanske itn värt priset.
En bra HF anenn kräver oxo en riktig mottgare med god selektivitet.

Roy
Back to Top
Johan2005 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan2005 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-September-2019 at 14:12
En aktiv antenn på fönsterbleck eller balkongräcke utklassar troligen alla varianter på så förkortade
inomhusantenner, särskilt om du vill lyssna på låga HF eller MW. Förutom mag-loop finns även aktiva
antenner utformade som rundstrålande vertikal, dvs utan riktverkan.

Som jämförelse med vad du har nu kan du prova en inomhusantenn,
antingen som en loop runt taklisten (som tidigare nämnts i tråden) eller bara tillverka en tråddipol som blir
så lång som du har utrymme för och spänn upp den tvärs över rummet. Då kan du enkelt jämföra
din nuvarande dipol, inomhusdipolen och kanske radions teleskopantenn.

Slutligen måste man ha i åtanke att enklare mottagare kan bli överstyrda om de kopplas till för stora antenner.

Lycka till i antenntestandet!
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-September-2019 at 18:45
Absolut. Men den här kinesiska skiten håller upp bra :) ( Tecsun PL 660 ). Lade upp en 30 meter trådantenn borta vid sommarstugan. Minnet blev fullt när jag scannade igenom kortvågen :). Ingen överlastning där. Mycket bättre än vad jag trodde! Absolut värd 1300kr! Om du letar efter en känslig bärbar enhet med ssb. Kör med den! Kommer med en bfo så ingen digital grej, utan en riktig bfo.

Antenner
SM6-8481
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down