Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Installationer & hemmabyggen
  New Posts New Posts RSS Feed - Koppla ihop två mottagare
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Koppla ihop två mottagare

Post Reply Post Reply Page  <123
Author
Medlem
Medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelletrospolos Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Februari-2018 at 16:53
Nu har jag iaf beställt en sån där logperiodisk antenn från Swedishdigital. Får bli vårens uppgift att försöka klura ut något bra sätt att montera den. Något mer jag funderade över är vilka frekvensområden denna antenn täcker? Står kanal 21-69, men det säger tyvärr inte mig så mycket...
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Februari-2018 at 17:03
Det är 170Mhz och 470Mhz för scanner bruk kan man säga. Det är dom frekvenser som är de lägsta den är designad för men funkar helt ok för mig på flygbandet och 420MHz.

Koppla in den på scannern och stå på balkongen och lyssna på en svag sändare, kanske MPT systemet på 460Mhz eller Orbigo på 420MHz banden och 160MHz när de läses sjöfartsuppdateringar, och vifta runt med antennen både innanför och utanför balkongen i olika riktningar för att få en uppfattning om var du bör placera antennen.

/DD
Back to Top
Pelletrospolos View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelletrospolos Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Februari-2018 at 13:41
Ursäkta DD att jag bombardera dej med frågor, men man vill ju gärna få det rätt från början. Nu har jag iaf äntligen fått hem antennen. Och om jag förstår rätt så ska jag montera den lodrätt och inte vågrätt enl. bruksanvisningen? Sedan vet jag inte riktigt om jag är ute på hal is.. men de kortaste spröten verkar vara för ganska höga frekvenser, som jag kanske inte har så mycket nytta av. Kan man kapa längden på antennen och göra den lite kortare, utan att försämra allt? Det skulle underlätta monteringen.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Februari-2018 at 16:35
Ja, lodräta spröt fungerar bäst. Nu är det så att antennen börjar med de kortaste spröten och avslutas med de längsta och jag vet inte hur anslutningen ser ut längst fram.

Koaxen går rakt igenom bommen och ansluter längst fram till dubbel bommen. Du får plocka isär framänden och se om du kan återansluta koaxen på något vis om du sågar av bommen,
som du kan göra utan problem eftersom de kortaste pinnarna är för 700MHz och overksamma för scannerbruk och antennen fungerar lika bra för det.
Det är i princip när spröten blir 15cm och längre som de blir aktiva.

Jag har tänkt byta ut mina spröt och flytta om hålen så att jag kan skräddarsy frekvensområdena till mina frekvenser 155MHz och 400-470MHz
men jag lyckas inte hitta något ställe som säljer lämpligt sprötmatrial till rimligt pris.

När man väl har grundmatrialet med bommen och fästanordning och koaxanslutning så är det ju enkelt att borra nya hål och peta i nya spröt för att få en riktigt fin scannerantenn.

/DD
Back to Top
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelletrospolos Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Februari-2018 at 09:29
Ok. Berätta gärna om du kommer på en lösning!
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Februari-2018 at 10:42
Den lösning jag har är att handla från grannen CGT Metall AB men det är 500kr minimum för köp och aluminium säljs per vikt och 6 meters längder.
Jag tror 6 meter 4mm stång kostar mindre än 50kr så jag försöker samla på mig maströrsinköp m.m. för att komma upp i 500kr.

/DD
Back to Top
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelletrospolos Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Mars-2018 at 18:03
Är också på jakt efter lämpliga aluminumspröt 4mm. Har kollat runt på alla möjliga byggvaruhus, men gått bet än så länge. Planerar att förlänga två sprötpar med 1meter vardera, för att få antennen att fungera bättre på flygbandet.
Back to Top
Spectro View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Spectro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Mars-2018 at 18:09
Här är en bra firma som har allt för antennbygge;

Antennmaterial

Edited by Spectro - 02-Mars-2018 at 18:10
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down