Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Köptorg
  New Posts New Posts RSS Feed - Kontaktstycke DLS 200c röd punkt
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Kontaktstycke DLS 200c röd punkt

Post Reply Post Reply
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote prehospital Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kontaktstycke DLS 200c röd punkt
    Posted: 12-Juni-2019 at 20:01
DLS har inga reservdelar längre. Söker kontaktstycket för spänningsmatningen till DLS 200c med röd punkt. Söker även monteringsbygel till skannern och till originalhögtalaren.
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Juni-2019 at 21:10
Vad har man dem till idag, är det de här få framkörningarna texi Stockhilm man lyssnar på?

De var ju suveräna imo, hade görna haft liknande kompakta snabba ich lättskötta DLS burkar för andra band.

Den mobila var dock en flopp, stendöv, iaf i första varianten.

410-412 mhz ligger polis Rakel där nu?

Edited by Agentumsilwer - 12-Juni-2019 at 21:11
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Juni-2019 at 00:22
Kontaktstycket är en standardkontakt, minns inte vad den kallas men den fanns hos Elfa för 20 år sedan, samma gröna färg.

DLS200 konstruktionen var tagen direkt ur läroboken om radioteknik. Den har 3-4 st antennfilter i serie som gör att den bara plockar in 2 MHz
brett område som gör att den får fina egenskaper och röd prick fick en betydligt kraftigare blandare med högre ström som förhindrar blandningsprodukter.

Tydligen så missade DLS lektionerna i pre-emphasis aoch de-emphasis och squelch teknik. Alla sändare höjer diskanten på ljudet så att det i
mottagaren går att sänka diskanten och på så vid minska brusnivån, på samma sätt som dolby på bandinspelning och riaa kurvan på grammofonskivor gör.
DLS brydde sig inte om det och man fick lyssna på onödigt brus. Jag fick löda in en kondensator i min DLS för att fixa det riktiga 6dB/oktav filtret.

Squelchen var en standardlösning med likriktare av bruset i frekvensområdet ovanför talbandet men minsta ökning av bruset stängde squelchen
och minsta minskning öppnade den vilket gav ett hackande och kulspruteliknande smatter vid squelchgränsen. Där fick jag löda in en diod
från squelchen till en kondensator som dämpade bruset när squelchen öppnade så att det blev större skillnad mellan öppning och stängning.

Dom mobila du menar Silver, alla var väl mobila, var väl dom som köptes in från asien och sattes DLS märke på? Var det dom som hette DLS70?

/DD
Back to Top
nysse View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nysse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Juni-2019 at 00:03
den kom från Phoenix contact, liknande denna

https://www.phoenixcontact.com/online/portal/gb?uri=pxc-oc-itemdetail:pid=1792812&library=gben&tab=1

du får mäta och kolla
Electronic S 250i
Back to Top
nysse View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nysse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Juni-2019 at 00:09
den kanske

https://www.tme.eu/se/details/mstb2.5_8-st-5.08/lostagbara-kopplingsplintar/phoenix-contact/mstb2-5-8-st-5-08-1757077/
Electronic S 250i
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Juni-2019 at 12:03
Jo alla var mycket mobila, menar de två delade helt enkelt.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Juni-2019 at 13:08
Du menar DLS Direct II. Ja, det kanske fanns en I innan dess. Skulle tro att det var mest störtålighet som ändrades typ DLS200 med och utan röd prick.
400MHz delen var nog ingen lyckad konstruktion i DLS scanners när dom var designade som en slags konverter.
Det var alla möjliga störningar som brukade komma in och förstöra lyssningen. Däremot var funktionerna väldigt bra utförda med lockout
som automatisk kopplade in kanalen när den varit utan bärvåg 2-3 scanning rundor. Så borde moderna scanners ha sin temporary lockout/skip.

/DD
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-Juni-2019 at 14:04
Jo jag gillade mina, hade först en 80 sen en 160 och sist 200C.

Det var inte så viktigt med S80 bandet på länge då man ville höra det lokala vilket allt var S70.

Sen lads fler och fler polisstationer ner och det blev mobiltelefoner när de var långt från Uppsala, Uppsala län hade ju allt från Enköpings gamla område upp till dalälven, ett väldgt område, eller hade, det är så ännu givetvis.

De hade inte länkar uppsatta, varför begrep jag aldrig, utan allt måste gå till stationen.
Så var bilarna lngt ut hördes de inte dit, och mobiltelefonen kom, dock gick den i sin tur att avlyssna om man befann sig i samma byhåla.

Och var bilarna nere i Uppsala som är som en gryta, hörde jag dem inte ens, utan vara på de högre kanterna av stan.

Då kom Stockholm in som intressant helt enkelt där gick det ju via repeatrar sp man hörde ju allt utom span och krim tex.

Nåväl DLS var trevlig där och länge körde jag bara en 79mhz GP på den, innan s80 måste till.

Jag menar mest att en smalbandig scanner skulle vara intressant ibland, en som inte tog in nåt annat, och som sagt funktioner du nämner, och hejdlöst snabb.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down