Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Allmänt scannerforum
  New Posts New Posts RSS Feed - Konditioner Litauen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Konditioner Litauen

Post Reply Post Reply
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rtty Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Konditioner Litauen
    Posted: 01-April-2019 at 21:41
Jag får en digital signal på frekvensen 429.0375
Min radio tar detta som NX9. Och i DSD står det Nexedge96. Något tal har jag ej lyckats att få tyvärr.
Vad jag har fått fram ska signalen komma från i östra kusten av Litauen.

Så ni som bor i östra blekinge, östra skåne borde ju höra signalen.
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-April-2019 at 02:33
Får du alltid in den?
Det är långt under normala förhållanden om den är där du säger.

Det kan ju vara någon form av radiofyr bara, beror ju på hur den upprepar sig, annars är den väl krypterad då. Fast då hör man ifta ändå att det är tal om man har rätt grejor, det går inte att läsa men man hör ändå att det rör sig om tal.
Back to Top
Johan66h View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan66h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-April-2019 at 07:29
östra kusten? dom har väl bara vatten på en sida? nåja om det sitter sändare vid kusten så borde det väl vara ngn försvarsutrustning kanske? ska lyssna efter den vid tillfälle, har bra take off i den rikningen. var upp i tv-masten i tallinn och där satt det uhf antenner riktade ut mot havet, har inte hört ngn trafik där men dom har en del antenner ut mot oss... digital ellet inte, man förstår ändå inte vad som sägs så det är väl skitsamma! men ta en kryssning dit och lyssa på plats! en kul resa kan ju det bli iaf
Back to Top
Johan66h View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan66h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-April-2019 at 07:50
Rtty, vertikalt eller horisontal? vad lyssnar du med för antenn?
Back to Top
Rtty View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rtty Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-April-2019 at 11:21
Min antenn är rundstrålalnde (Diamond X300)

Och jag vet att det var just från kusten , och ej deras inland. P.g.a gps koordinaterna som syntes i DSD .
Lyssnade i går kväll . Men då hördes ej något.
Back to Top
Janne-2017 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janne-2017 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-April-2019 at 13:12
Jag fick in på min radio en massa data signaler på 425-427 mhz,vilket bara var den kvällen/natten sedan dess har det varit tyst igen.Men det vankas nog bra radio väder snart igen i takt med att det blir varmare och lite disigt/dimmigt.
AR-DV1.
Icom IC-R30.
Inrico TM-7 Network Mobile Radio.
UNIDEN SDS-100E.
UNIDEN SDS-200E.
YAESU FT2DE C4FM/FDMA.
Back to Top
Rtty View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rtty Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-April-2019 at 13:44
Det låter kul 👍
Jag har oxå fått in annat digitalt när det är konditioner . Bl.a i P25 mode med tal.
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-April-2019 at 14:23
Det är udda, vad för språk? Vi har ju inget p25 här men det finns amerikanska militärbaser i baltländerna tex.

Konditioner är kul, det ska bli varmt i morgon här då kanske på kvällen att man får utökad räckvidd.

Men jag har inte begripit mig på hur man avlyssnar tetra med srd sharp, så jag använder inte stickan just nåt.

Jag ska försöka byta antenn i helgen beroende på väder, lite ska det väl göra att gå från en Daimond x30 till en v2000
Back to Top
Janne-2017 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janne-2017 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-April-2019 at 14:25
Originally posted by Rtty Rtty wrote:

Det låter kul 👍
Jag har oxå fått in annat digitalt när det är konditioner . Bl.a i P25 mode med tal.
Vad hörde du för språk på dom frekvenserna?.
AR-DV1.
Icom IC-R30.
Inrico TM-7 Network Mobile Radio.
UNIDEN SDS-100E.
UNIDEN SDS-200E.
YAESU FT2DE C4FM/FDMA.
Back to Top
Rtty View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rtty Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-April-2019 at 14:37
På uhf någonstans kring 460.xxxx Det var i höstas och då hördes ryskt tal i P25 mode.
( jag är ingen expert , men det lät som ryska)

Edited by Rtty - 03-April-2019 at 14:38
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-April-2019 at 17:53
Jag har hört P25 från estland, det var nog också i höstas. Jag tror det var från en hamn och i klartext.

423.025 P25 NAC 1da
423.400 P25 NAC 1d2

/DD
Back to Top
Rtty View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rtty Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-April-2019 at 18:59
Rättelse Frekvens P25

Kollade upp och det var INTE på 460 som jag hörde tal på P25.
det var på 423.xxxx

Vet ej precis men ser att jag har sparat frekvenserna 423.025 och 423.400. Samt många andra där omkring.

Så nästa gång som det är konditioner på UHF. Prov att scanna efter digitalt. Nexedge 9600, P25 o.s.v

Edited by Rtty - 03-April-2019 at 19:01
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-April-2019 at 22:35
Jag scannade bla just 420-425mhz igår på eftermiddagen, och hörde en rysk snabb sändning där nånstans hann inte ens att spara den, den låg runt 422mhz tror jag, med digitala utsändningar som helt går fram är det ju omöjligt att avgöra signalstyrkan då de låter lokala alltid.

Den kan varit lokal med, jag hade allmän scanning så det tar väl en liten stund för scannern att reda ut den, jag trodde det var DMR, men vem vet.

Jag får köra igen nån gång.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-April-2019 at 17:31
Det var faktiskt lite konditioner igår som började någon timme före midnatt.
Jag kunde bl.a. höra scaniaverkstäderna på UHF i södertälje klockrent och marinkanal 25 VHF som väl är finland.

Utländska språk finns i massor på byggfrekvenserna, bl.a. 405-409-429MHz och kanske även inom det område du scannande,
speciellt om de har tagit med sig egna radioapparater som inte har de rätta svenska frekvenserna.

/DD
Back to Top
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-April-2019 at 18:30
Givetvis därför ville jag inte påstå att jag hört samma källa som ni.

Men jag gör det igen när jag märker konditioner och då kanske jag kan faställa det.

Det var bara så typiskt oväntat, jag höll på med annat och en rysk röst gick klockrent in , jag visste ju vad jag scannade för omrpde då vinju har sådigitala reoeatrar dör bla,men jag hann inte soara sändningen.

Sen det typiska jag satt och väntade men det kom inte igen.
Back to Top
Odin View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-April-2019 at 18:49
Det ser fasen ut som du skriver med Google translate, Agentumsilwer
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down