Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Köptorg
  New Posts New Posts RSS Feed - Komradio på PR bandet köpes. Med am och fm.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Komradio på PR bandet köpes. Med am och fm.

Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-November-2019 at 07:55
Visst kvartsvågare för marint bruk blir en kompromiss, men klart bättre än många andra förkortade, trots allt är de ju runt 2.5m långa.

Imo är de de kortaste man kan ha som basantenn, vet dem som iaf hördes ok med dem, iaf till folk med som hade åtminstonde halvågare uppe, då menar jag en 3-4 mil.

Men skärmar huset så får man ta vad man får, här är det iaf fjärde våningen.

En halvvågare hellre varenda dag, men då har man 5.5m att trassla med också om man inte kan ha den på taket.

27mhz är bra, men antennstorleken är problemet, idag får man ju inte sätta upp antenner hur man vill om man bor i lägenhet.

Förr var sånt oftast inga problem,det har ju tunnat ut användarna när de inser vad de måste ha uppe.
Även på landet är det ju fråga om en del arbete är väl därför sånt som 69mhz kommit.
Har ingen koll på det, har enbart hört Stockholmare vid mycket bra konditioner.

Jag saknar ju en antenn för det, men gissar att nåt lokalt kan jag inte räkna med här.
Back to Top
PeterK View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PeterK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-November-2019 at 19:07
Denna kan kanske vara en riktig kompromiss om man bor i lägenhet och inte kan sätta upp fullstor/flera antenner.
Har inte testat och inte hört någon som har heller men lär ju inte gå sämre än en mobilpinne på fönsterblecket.Quad band vertikal

Edited by PeterK - 08-November-2019 at 19:27
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-November-2019 at 19:12
Länken är död.

Vet inte vilka vand den täckte?
Back to Top
PeterK View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PeterK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-November-2019 at 19:29
Länken fixad.

Hade den varit billigare så hade jag nog köpt och testat om den går på 27 och 69MHz

Edited by PeterK - 08-November-2019 at 19:30
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-November-2019 at 20:14
Jo nu ser jag den, jag har nu en trebandare 2m, 70cm (tyvärr amerikanskt som ligger 10mhz högre) och 50mhz.
Den är 2.5lång, det dåliga är just att den ger svag mottagning på 420mhz.

50mhz har nog ingen funktion alls, jag har i vilket fall tagit bort det lnga jordplanet för det.

Personlugen vill jag prova en daimond x300 för Europa, sånt fanns inte när jag köpte den jag har utan det var anerikanskt bruk vilket gör att just frekvenser kring 400mhz skjuts upp.

Detta vet jag även genom test, jag hade en 2m/70cm Daimond X30 oå 1.3m först och den gick bättre på 420mhz, och då menar jag väldigt märkbart, dock var den mycket sämre på VHF.

Får se om jag har råd att byta antenn, kanske till våren.

69mhz tvekar jag över, det talas om det nen ingen verkar vilja köra det i trakten, öven fast amatörfrekvenserna suger apa.

Även amatörer saknar gamla fria 27mhz, att köra tester ledsnar folk på med tiden, ich dessutom kunde göra det ändå.

Hittar jag nåt billigt för 69mhz kanske jag testar den.

70mhz är numera tydlugen ett amatörband, den borde höra 69mhz iaf, nen antaglugen kan SWR bli tokigt.
Problenet är ju att säg att bandbredden är 10% eller lite mer, det rr ju bra på höga frekvenser men på låga ger det inte mycket bandbredd.
Men som sagt den borde fixa 69mhz tycker jag.

Vore tufft om det kom en quadbandare sim var sög dubbelt så lång.

Edited by Agentumsilwer - 08-November-2019 at 20:18
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-November-2019 at 13:33
Hmm. Så det verkar vara svårt att installera en Magnetfots antenn inomhus? Speciellt med jord planet. Men verkar som att många har kört genom det jag har tänkt. ( Kommer inte ihåg om jag har länkat men länkar ändå ) https://youtu.be/rNR5dfkb4hc
Rtl Sdr V3, Tecsun Pl 660, Rubicson Pmr radio, Zodiac P 7000, Lafayette DC 24, Baofeng Uv 5r

Antenner
Rtl Sdr Dipol, Horisontellt 1/4 våg PR Dipol. (Används till min PL 660 Också på HF.)
SM6-8481
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-November-2019 at 14:24
Hua ska du ha typ en kvartsvågare inomhus? För 27mhz?

För mig har sånt alltid floppat och varit mycket sämre än bara utanför fönstret.

Att man stör grannar är enormt mycket högre med, även om man idag inte stör telefoner och sånt, man går in i stereoanläggningar och dyligt.

Sen att man själv är i närheten av antennen påverkar den mycket.

Märks ju mycket om man har en handapparat med antennen på men sen säg skiftar till en lika ynklig pinne men yttre på säg ett biltak.

Nåväl det löser sig väl.

Edited by Agentumsilwer - 09-November-2019 at 14:27
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-November-2019 at 14:57
En Sirio Turbo pl 2000 eller 3000. Det är vad jag funderar på att skaffa.
Rtl Sdr V3, Tecsun Pl 660, Rubicson Pmr radio, Zodiac P 7000, Lafayette DC 24, Baofeng Uv 5r

Antenner
Rtl Sdr Dipol, Horisontellt 1/4 våg PR Dipol. (Används till min PL 660 Också på HF.)
SM6-8481
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-November-2019 at 15:03
Och på metall fönsterblecket utanför. En youtube video ( den jag skickade ) visar runt 1:4:1 stående våg genom en stål bit från en tv på nog ca 0,05 m^2. En youtube kommentar sade att han också körde som jag hade tänkt och fick kontakter.

Antenner
SM6-8481
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-November-2019 at 15:07
Kanske säger emot er hela tiden. Ursäkta om det är så. Men om han kör med en metall plan som är så liten får till massa frågor i mitt huvud

Antenner
SM6-8481
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-November-2019 at 15:18
Bara den är utanför så, och visst vill de ha en stor metallyta, du får göra vad du kan ha, 1,4 är ok SWR.
Ruktverkan blir åt det håll mest metall finns, de som har ett jordplan får sin riktverkan dit det är riktat, det ör alltid bäst med 4 st iaf, men blir svårt på 27mhz då de ju inte kan vara korta.

Det blir inte bra, men svårt att göra mer helt enkelt så man får testa med det man kan ha, inget alls är ju sämre i vilket fall, men en kompromiss blir det ju när man inte kan ha minst en halvvågare fritt uppe över allting en halv våglängd, det är kalas, och vad jag velat haft här isf.

Edited by Agentumsilwer - 09-November-2019 at 15:24
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-November-2019 at 15:24
Mhm. Absolut inte inne såklart. Den ska vara utanför fönstret :)

Antenner
SM6-8481
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-November-2019 at 15:26
Ska tänka mer på det. Men kan inte komma på något bättre än magnetfoten. Man kan ha en loop men de är visst väldigt svåra att bygga och justera för varje kanal. Vad tycker du att man kan göra i min situation?

Antenner
SM6-8481
Back to Top
PeterK View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PeterK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-November-2019 at 15:45
Tänk på att han sitter helt öppet med fri sikt och plåten direkt på marken. Hade varit intressant att prova skillnaden med att ha magnetfoten på plåten stående på marken mot att ha den fritt i luften mot en vägg som fönsterblecket blir.
Sen så har dom nog fortfarande mer aktivitet på CB i England mot vad vi har här i Sverige så har man stationer runt ikring sig så går det nästan att köra med vad skit som helst ett par km men när avstånden blir större så krävs det mer för att få kontakt.
Vet ju många som kört med mobilpinnar på balkong, fönsterbleck och takrännor men man når inte så långt. Sen är inte SWR allt det säger inte så mycket om hur effektiv antennen är. 1,0:1 får du med en glödlampa men når bara till grannen vägg i vägg.
Vill ju inte dizza dina lösningar men vill inte att du ska bli besviken på att bara ropa utan svar pga en oeffektiv antenn.
Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-November-2019 at 16:05
Absolut. Kan förstå det. Hoppas att det går med 3000 pl instället för 2000 pl.

Antenner
SM6-8481
Back to Top
PeterK View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PeterK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-November-2019 at 20:46
Denna dök upp på tradera.
Hade helt glömt av den som ett alternativ då jag inte sett en sådan på mycket länge. Fungerade helt ok för storleken som jag minns den.Förkortad GP 27

Edited by PeterK - 09-November-2019 at 20:47
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down