Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Frekvenser
  New Posts New Posts RSS Feed - ÅkeriRiksen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

ÅkeriRiksen

Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote UBC220XLT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: ÅkeriRiksen
    Posted: 16-Juli-2019 at 18:40
Har för mig att ÅkeriRiksen består av två kanaler, den ena på 85,9750 och en till.

Men på vilken frekvens skulle den andra kanalen i så fall ligga på?
Back to Top
scannerman View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Juli-2019 at 18:45
Bas:   85,9625
Mobil: 85,9375
Back to Top
VikHe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VikHe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Juli-2019 at 21:55
Riks 1 / Kanal 55: 85,9375
Riks 2 / Kanal 90: 85,9625

Väldigt gammalt tillbaka (strax efter att dinosaurierna dog ut) så användes även basstationer på åkeririksen.

För att basen skulle slippa lyssna på bil-bil kommunikationen fanns det då en kanal 50, basen sände på 85,9375 och lyssnade på 85,9625. Bilen som skulle svara på anrop från basen fick därmed byta från kanal 55 till kanal 50. Kunde nog skötas automatiskt med selektivanrop också.

Numera när basstationer inte förekommer på samma sätt som innan mobiltelefonerna blev allmän egendom används båda frekvenserna som rena simplexkanaler, mest trafik är det på riks 1.

Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Juli-2019 at 00:36
I mitt område är det faktiskt K90 som används nästan jämnt, men det kanske beror att det är för mycket trafik på K55 inom hörhåll som bilarna vill slippa.

/DD
Back to Top
VikHe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VikHe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Juli-2019 at 00:54
Åfan, ja det varierar säkert runt om i landet :)

Det här med att anpassa effekt efter avstånd är oftast ett helt okänt begrepp för de flesta användare av dessa frekvenser, så det kan lätt bli mycket trafik på en gång.
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Juli-2019 at 07:18
K55 här som sagt, mycket gruslastbilar och fordon till detta som klr kanalen.
K90 har hörts men det var nog besökande truckers som snackade sinsenellan på den ch skulle nånstans i mitt område.

Även Vägverkets K3 körs 74mhz, men det verkar om man ska tro signalvärden som fladdrar och dppar här och där längre bort, kanske i en grannhåla ch så hör jag dem när de kör på en bra position.

Kul att de används imo, dessa förbannade telefoner för allt, det är ju skitenkelt så här och det är nog därför de kör det, vanluga frågor och meddelande går direkt inom några kilometer för dem.

Några baser eller så finns ju inte, eller länkar sånt är borta.

Ibland snackar "experterna" bort simpel radiokontakt för ytterst överdrivna moderniserade system imo.
Sverige har inga problem med det här nu alls, det behövs inget alls för många, de har redan simpla grejor som funkar.

Sen ja blåljus gömde sig men det var ju en statlig grej och bråttom var det mins jag, full täckning, ja jises.

Edited by Agentumsilwer - 17-Juli-2019 at 07:18
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Oktober-2019 at 01:02
En hel del snack på 73mhz här nu i veckan, inproggad som Roffes Åkeri men det vet i fan.

Det finns en del som används fast det inte skulle, även nåt udda upprop här nånstans om parkeringar.

Man kan säga att ibland drar nåt dött igång om än kort, så man ska vara flrsiktig att radera vissa saker, isf bara skippa dem tillfälligt.

55an går ofta för grusbilar och dylikt, jag hör lastbilarna 1.5mil iaf om de har bra grejor, bra för en antenn som helt saknar bandet.

Visst önskar man ha upp nåt för det där med, men jag är bunden nu.
Back to Top
gällivare View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote gällivare Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Oktober-2019 at 01:24
Riksen är trevlig i dagens tider. Här uppe i norr är den väldans aktiv, i princip dygnet runt. Blir mer aktivitet när snön snart börjar komma o gubbarna börjar med snöröjningen. Förekommer trafik på andra frekvenser därikring också, åkeriernas egna kanaler. Har fått upp intresset för spannet 66-88 igen efter ett tag. Någon här i norr som har några intressanta frekvenser i det spannet? Har hört att skogsbolagen (sca, Sveaskog) har relästationer utplacerade, vilka frekvenser talar vi om då? Gissar runt 71-74 mhz
Back to Top
plamek View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote plamek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Oktober-2019 at 11:02
Åkeriradion fungerade riktigt bra i norrland på C600-tiden när avtal fanns med Ericsson och en tekniker monterade antenn på rätt ställe och stämde av allting noga. Nu monterar åkarna ibland själv en enkel Motorola CM och antennen kan hamna bakom hytten på en hjullastare, eller på sidan av hytten på lastbil. Och antennen stäms inte av utan bara kapas snabbt efter tabell. Jag hoppas åkarna i Gällivare anlitar Geracom för deras montage.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Oktober-2019 at 12:25
Roffes och en del andra har nog inga tillstånd men radion sitter kvar i bilen och kan nog användas lite sporadiskt.
Loffes tungtransporter på 73.6625 finns dock kvar i sthlm och används relativt ofta.

En del frekvenser har jag plockat med closecall och Scout och kan vara en samarbetskanal som använts
och inte den ordinarie för det företag som sitter klistrat på bilen. Så namnet på kanalen kanske inte alltid är det rätta.
Jag tror jag hade 3 kanaler som bilar hos Roffes bilbärgning använde men det var nog bara en som var deras egen.

/DD
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Oktober-2019 at 00:14
Ok mina bärgare ör vara på dels DMR 420mhz och den analoga 460.975 bärgare den enda med bas.

Samtliga är från Stockholmstrakten, så här uppe kör de säkert vad de haft i bilen eller telefon, och överföringar så.

Men ja det är mer utsändningar på de här frekvenserna än jag trodde.

Jag tror lite av det gamla tanken av "truckers" finns kvar i minnet, de ska ha en komradio helt enkelt.
Och i grusbilarna och lastare sitter de gamla pkeriburkarna kvar, hur tusan sp mycket vägverket och sånna hör 73mhz finns vet jag inte, kanske var det inte sp länge sen det var lagligt.

Och örlugt jag hade gjort samna sak när jag kört med andra frn flretaget nånstans, dvs kört komradion, unget har iaf ragit lver frekvensområdet.

Det nya är ju 69mhz pr radio och 4m som är 70mhz lågt nånstans som blivit en anatörfrekvens och finns på nya amatörburkar.
Dvs inget har lagts där det gamla fanns.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Oktober-2019 at 01:04
Det är 10-15 företag som har PTS tillstånd för Åkeririks K55 och K90 i sthlm och trafikverket har tillstånd för vägverkskanalerna.
De företag som har tillstånden skriver bara ett dokument att så länge företag XX jobbar åt YY så får XX använda YY's frekvenser.
Så de flesta frekvenser används helt lagligt.

/DD
Back to Top
Janne-2017 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janne-2017 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Oktober-2019 at 04:17
Hur är det då med Schenker 86.1375/86.1625 och DHL 75.2375/75.5375.?
Hörs det något på dessa frekvenserna numera?.

Edited by Janne-2017 - 14-Oktober-2019 at 04:20
ANYTONE-588 VHF.
AOR-DV1.
AOR-DV10.
UNIDEN SDS-100E.
UNIDEN SDS-200E.
Wouxun KG-UV6D.
Wouxun KG-UV980H.
Wuoxun KG-UVN1.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Oktober-2019 at 09:25
Den typen av större företag får sina radioapparater urplockade och ersatta med nyare teknologi. Har inte hörts något på många år i sthlm.

Både ASG och Bilspedition, som de hette tidigare, var väl bland de första att använda datateknik att skicka text till bilarna.

/DD
Back to Top
nissenudel View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nissenudel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Oktober-2019 at 14:25
I NV Skåne går en 6-7 frekvenser 71.6625, 72.7375, 73.7625, 75.3625, 80.4375, 82.5375 o 87.2125-86 MHz som arbetskanaler bland olika åkerier, terminaler och anläggare, förutom de två riks-kanalerna. Loggade aktivt någon timme, så har inte koll på vilka som tillhör vem. Kanske någon har mer info?
//NN

Bästa 73
Nissenudel, Helsingborg
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-Oktober-2019 at 16:36
Samma här inga fraktbolag av de stora öht hör jag, de har janske inte ens radio.

Det är mindre firmor helt enkelt som är kvar om det får det eller inte, inga baser finns, inga repeatrar så de kör bil till bil på frekvenserna.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down