Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Frekvenser
  New Posts New Posts RSS Feed - Kan nån svara på detta??
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Kan nån svara på detta??

Post Reply Post Reply
Author
Ny medlem
Ny medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tripple3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kan nån svara på detta??
    Posted: 25-Januari-2004 at 14:38

Hej jag har en IC-R10 å har börjat leta frekvenser..kolla in frekvenslistan här å den va stor-) Kanske korkade frågor men förstår inte riktigt det här med steglängder som ska ställas in manuellt på R10an...Om man kollar tex i frekvensregistret och tar tex 79.0875mhz som ska vara till brand nacka/värmdö hur vet man vilken steglängd scanner ska vara inställd på då för att lyckas få in frekvensen....

eller en frekvens runt 400mhz polisens system80 som har 25mhz i steglängd men det lär väl inte 79mhz ha eller??? Som sagt hur funkar detta egentligen det står ju aldrig nåt om det....Tack ska ni ha på förhand och hoppas nån vänlig kan reda ut mina ?

Back to Top
freed View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote freed Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-Januari-2004 at 15:11
Ställ in 12,5 khz steglängd, det gäller för hela s70 systemet och även för s80 om jag inte har helt fel. /Fredrik
Radio:DLS200c hemma med GP, IcomR2 i fickan, Commander 193 i bilen. Shinwa M-900 (måste köpa antenn). Topcom TT3300.
Back to Top
Lagavulin View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lagavulin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-Januari-2004 at 15:18

Du kommer nog få el hitta utförligare svar än detta men ska försöka förklara lite :

Steglängden är viktig när du är i "VFO-Läge" och alltså vrider in frekvenser med en ratt eller upp/ner knappar, för att du skall hamna på rätt.  Om området börjar på 78.0000 och du har 25 KHz steg så hamnar du då fel, hamnar på 78.0250-78.0500-78.0750 osv.

Då får man ställa om så att området börjar på 78.0125 så hamnar man med 25 KHz steglängd rätt, dvs på 78.0125-78.0375 osv.

Inte alla scannrar klarat att börja på "12.5 khz offset" dvs 78.0125 , och dår får man starta på 78.0000 och använda 12.5 khz steg.

Man hamnar ju då på 78.0125-78.0250 osv, vilket ger varannan kanal rätt och varannan fel, dvs dubbelt så många kanaler som skulle behövas.

Detta kanske inte är så viktigt på en scanner där man knappar in exakt frekvens med en knappsats, men har även där betydelse om man söker av frekvensområde ( i motsats till programmerade kanaler) med en övre och en undre frekvens

2xDLS160, Regency M400E, Yaesu VR-120D, DX-394, ATS-909, Ryggsäck, Garmin eTrex, Geologhammare, Gott humör
--http://pw.info.se--
Back to Top
Tripple3 View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tripple3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-Januari-2004 at 16:17

tack för svaret om jag fattat rätt så kan jag ställa in min R10a på 0.10 om man scannar av flera band för att inte missa nåt eller?

och om jag har en specifik frekvens som jag vet tex 461.4000 så kan jag ha vilken steglängd som helst eftersom jag kan trycka in frekvensen själv e det rätt uppfattat??

Edited by Tripple3
Back to Top
Lagavulin View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lagavulin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-Januari-2004 at 18:59

Nja, någon som har R10 kanske kan fylla i lite ?

Men om du scannar programmerade kanaler så bör det inte spela någon roll nej. 

0.10 låter inte rätt. Om du vill vara relativt säker så kör med 12.5 kHz steglängd, du hamnar på en del onödiga frekvenser men det funkar på alla intressanta frekvensområden.

2xDLS160, Regency M400E, Yaesu VR-120D, DX-394, ATS-909, Ryggsäck, Garmin eTrex, Geologhammare, Gott humör
--http://pw.info.se--
Back to Top
bjorndan View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bjorndan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-Januari-2004 at 19:18

Kör med 12.5 kHz du, det fungerar på det mesta till en början.

0.10 kanske du har blandat ihop med steglängden för USB/LSB/CW?
Skulle tro det är 0.1 kHz och det är inte lämpligt i FM-mode direkt. Går låååånnngggsammmttt...

Flygbandet har ju nu 25 khZ steglängd t.ex.

/Björn

ex. R10-ägare

Använder: UBC 780xlt, UBC 3500xlt , SRS Discone. Icom R75 + 70 m antenn. Bor i Dals Långed.
Back to Top
ehagglun View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ehagglun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Januari-2004 at 12:10

Vet du, jag brukar göra så här:

Ta den första frekvensen du vill lyssna på, t ex 410,0000
Kolla sedan vilken nästa frekvens är, i detta fallet är det 410,0250. Steg längden är alltså 0,025 Mhz, eller 25 khz. Leta sedan reda på sista frekvensen. 412,4750. Du täcker då polisens 100 kanaler på 410 mhz bandet, även kallat S-80. Sen vet jag ju inte om alla används, men du täcker dom i alla fall ;-)

Likadant gäller om du vill lyssna på S-70:
Leta reda på den första frekvensen, 79,0125 (Polis ch 00) och sedan nästa, 79,0375 (Polis ch 02) Steglängden är alltså 0,025mhz, eller 25 khz även här... sedan letar du upp den sista frekvensen, som i detta fall är 79,9875. Genom denna setup täcker du 40 kanaler på S-70, och där finns även en del annat skoj, t ex brand,kustbevakning, tull, ambulans, taxi och förmodligen nån enstaka bärgnings firma.

*******************KORT SVAR***********************
Det korta svaret på din fråga är att "steglängd" endast används vid SÖKNING av kanaler.... vet du redan vad du vill lyssna på så är det bara till att knappa in frekvensen...
*******************KORT SVAR***********************

En bra liknelse är när du ska lyssna på radio. Ska du lyssna på NRJ och har den kanalen inprogrammerad på din stereo så behöver du ju inte söka efter den. Vet du däremot inte vilken frekvens dom sänder på så utnyttjar du kanske kanalsökningen. Din radio söker då av frekvenserna 88,0000 Mhz till 108,0000 MHZ med en steglängd på...eh..100khz eller nått sånt där, och stannar så fort den hittar en "bärvåg", alltså någon som sänder på denna frekvens. Det kanske inte är NRJ som ligger på denna kanalen, det kanske är P1 eller nått sånt... då får du fortsätta söka tills du hittar det du vill lyssna på...

Tänk dig nu att det du vill lyssna på är en "piratsändare" alltså någon som inte hade lust/råd att söka tillstånd hos Post och Telestyrelsen (PTS)för att sända på dessa frekvenser. Säg att han tänker sända på t ex 93,700 mhz. Skillnaden mellan han och t ex NRJ är att han inte kan sända HELA tiden, för förr eller senare kommer han bli pejlad av PTS som kommer att beslagta hans sändningsutrustning och ge honom böter, och kanske sätta honom i fängelse. Han har inte fått igång sin utrustning när du gör din första sökning, och därför får du ingen bärvåg på 93,700, din radio stannar alltså inte upp där, utan fortsätter söka...tills den stannar på P2, som har ett intressant program om molykelärbiologi och kvantfysik. Hur intressant det än är så skiljer sig kvantfysik en del mot ragga-ragga som du vill lyssna på. Du söker hela bandet ut alltså till 108 mhz och där börjar din radio om igen på 88mhz och söker sig uppåt... den här gången har piratsändaren fått igång sina maskiner så när din radio nått 93,700 så stannar den och Shabba Ranks strömmar ur dina högtalare.

På samma sätt funkar vanlig radio kommunikation. Vissa sändare ligger med bärvåg ett bra tag, t ex S-80. Dom öppnar en repeater som förstärker polisbilens /bilarnas sändning så det hörs över ett större område. Denna repeater ligger och sänder även om det är tyst... därför stannar din radio trots att du inte kan höra något. Detta kan bero på att dom t ex håller på med nån fartkontroll eller flygande besiktningar eller nått sånt... då blir dom tilldelade en kanal som dom kan använda att ropa in för att be den som sitter på stationen att kolla i diverse register... När dom sedan har slutat med fartkontrollen så stängs repeatern ner och bärvågen försvinner.

S-70 funkar på ett annat sätt, dom har ingen repeater, utan har bärvåg bara just när dom pratar (eller rättare sagt, när domhåller in sändningsknappen på sin radio) Om du söker över ett stort antal kanaler/frekvenser så är risken rätt så stor att du missar något intressant. Sök istället över ett mindre antal kanaler, t ex de fyrtio som jag nämnde här uppe. Det borde ta ungefär 2 sekunder att söka igenom dessa... ponera att du har ställt in fel steglängd, t ex 10khz, då har du 100 kanaler att söka igenom istället för 40, och detta kommer att ta typ 5 sekunder att söka igenom... dels söker du av 60 frekvenser som det troligtvis inte finns någon trafik på, dels så riskerar du att missa den trafik som finns på de frekvenser som du är intresserad av.

Nu när jag tänker efter så kommer du faktiskt bara höra trafik på var tredje kanal, och scanna en djäkla massa som det aldrig förekommer trafik på...

Samman fattning: STEGLÄNGDEN ÄR LIVSVIKTIG VID SCANNING!!!

Ledsen för det långa inlägget, men det känns så djäkla jobbigt när det sitter någon på en fin maskin som han/hon inte kan utnyttja till 100%

Edited by ehagglun
Illiud Latine dici non potest
Icom R5; Yaesu VX-2E
Back to Top
yupiteru View Drop Down
Administratör
Administratör

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote yupiteru Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Januari-2004 at 13:53

hehe.... hundra kanaler på s80?  =)  hahaha den var bra........ Vem har lurat i dig att de har 100 kanaler? =)

Antal kanaler i S80 är 18 st totalt sett

I de fall det finns bärgare kvar med radio lär de troligen ligga vid åkerikanalerna på 75 MHz, egna kanaler på VHF (146 - 174 MHz) eller egna kanaler på UHF (403 MHz och uppåt)

"Kunskap - det är det vi har kvar när vi glömt det vi lärt oss"

www.linslusfoto.se
Back to Top
ehagglun View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ehagglun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Januari-2004 at 16:19

Ja ja, stryk bärgare ifrån den listan då...

Och det där med 100 kanaler fick jag ifrån TNFL, och han har väl fått sina uppgifter från PTS misstänker jag? Oavsett så står det där att polisen disponerar 100 frekvenser, från 410,000 till 412,4750. Kanske skulle ha angett min källa.

Mitt inlägg var ett försök att räta ut vissa frågetecken som Tripple3 hade angående steglängder... som oftast inte förklaras så bra varken här eller på andra sidor... Kolla på ditt eget inlägg t ex... egna kanaler på VHF?? Ja, det förklarar väldigt mycket om steglängder, faktum är att om någon tycker att det är krångligt med steglängder så är han nog inte hjälpt av förkortningar som VHF, UHF, SSB, CW osv osv...

Men men... Det kanske är därför man som nybörjare inte så ofta får hjälp med sina frågor:
1. Svaren man får är från avancerade användare som inte har förmågan att sänka sig till frågeställarens nivå
2. Svaren man ger granskas efter detalj fel, istället för att uppmuntra den som kan sänka sig till marknivå att fortsätta hjälpa till med svar...

Slut, kom?

Illiud Latine dici non potest
Icom R5; Yaesu VX-2E
Back to Top
Tripple3 View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tripple3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Januari-2004 at 17:42

Tack för beskrivning ehagglund och som du säger att det beskrivs dåligt om just stegländer har letat länge och mycket för att kunna förstå dess viktiga del i sökandet efter frekvenser man inte känner till och nu fick jag en lätt och klockren beskrivning att förstå hur det funkar av dig och det tackar jag för-))

Om detta har varit uppe förrut på detta forum beklagar jag att alla "proffs" blir såååååå trötta att svara på samma korkade frågor om och om igen.....Jag har sökt ang steglängder på detta forum men har tyvärr inte lyckats hitta nåt relevant........Jag vet inte men jag föddes inte i ett radiotorn med en radio i varje hand och därför måste man fråga dom som kan för att kunna lära sig nåt själv-)

Som sagt jag e rätt rookie på hur det ligger till när man ska börja programmera och söka frekvenser själv men det börjar klarna med hjälp av bla ehagglund och lagavullin i detta fall...Jag köpte min första scanner en commander 500 år1998 allt förprogrammerat var bara tuta å köra...Tänkte jag skulle byta upp mig och börja lära mig lite mer och köpte för ett tag sen en icom ic-r10 och enligt mig så e den rätt avancerad men som sagt det börjar klarna så smått-) Tack för hjälpen alla!!

Back to Top
Broder Duck View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Broder Duck Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Januari-2004 at 18:00

Originally posted by Tripple3 Tripple3 wrote:

Om detta har varit uppe förrut på detta forum beklagar jag att alla "proffs" blir såååååå trötta att svara på samma korkade frågor om och om igen.....Jag har sökt ang steglängder på detta forum men har tyvärr inte lyckats hitta nåt relevant

Har du verkligen sökt på ämnestext och valt alla forum? Jag fick fram en hel del bra information, t.ex. http://www2.scanner.nu/forum/forum_posts.asp?TID=425&PN=3

Om alla försöker lära sig att använda forumets sökfunktion på rätt sätt så kommer det bli så mycket trevligare för alla parter, nybörjare som erfarna. Men en del viktiga frågor tål att upprepas, så det kan ibland vara nyttigt att ta upp tråden på nytt.

/Broder Duck

Back to Top
Tripple3 View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tripple3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Januari-2004 at 18:29
Det håller jag med om ,och det där meddelandet har jag läst men jag tyckte det var lite rörigt förstod inte riktigt innebörden eller rättare sagt slutsatsen av det hela .......läsa av frekvenser jämt med 25khz i steglängd=? det kan väl inte stämma eller? om man inte vet den exakta frekvensen. Om jag tex börjar scanna på 461.0000 på fm bandet med steglängden på 25khz ,då missar man ju tex frekvens 461.0125 där det kanske skulle kunna vara trafik eller? funkar det inte så resonerar jag fel eller har jag förstått fel? Alltså det problemet uppstår ju endast om man inte vet en start och slutfrekvens utan man bara sätter igång scannern på en slumpmässig frekvens för då måste väl en så låg steglängd som möjligt va det optimala. Nackdelen e ju att det tar lång tid att att söka igenom alla frekvenser men man riskerar ju att inte missa några viktiga frekvenser?
Back to Top
Broder Duck View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Broder Duck Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Januari-2004 at 20:35

Originally posted by Tripple3 Tripple3 wrote:

......läsa av frekvenser jämt med 25khz i steglängd=? det kan väl inte stämma eller? om man inte vet den exakta frekvensen. Om jag tex börjar scanna på 461.0000 på fm bandet med steglängden på 25khz ,då missar man ju tex frekvens 461.0125 där det kanske skulle kunna vara trafik eller?

Nej, det ska normalt inte finnas trafik där enligt PTS regler. I det där meddelande du inte förstod slutsatsen av, så nämns vilken offset som används på de olika frekvensbanden. T.ex. 79Mhz har 25khz steg men börjar på 79.0125 som är 12,5khz offset från 79.0000MHz

På 460Mhz bandet så är det alltid jämna steg, 460.000 460.025 460.050 osv. Finns det någon sändare på 460.0125 så kommer den troligtvis störa sina grannfrekvenser och är därför också olaglig enligt PTS reglemente.

/Broder Duck

Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down