Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Licensfri radio
  New Posts New Posts RSS Feed - Ökad tillsyn av licensfri radio
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Ökad tillsyn av licensfri radio

Post Reply Post Reply
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Elvis Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ökad tillsyn av licensfri radio
    Posted: 20-Oktober-2013 at 19:41
PTS har utökat sin tillsyn av licensfri radio, just nu verkar de ha tagit tag i 27 MHz.

Skönt att PTS har börjat ta tag i saker och ting igen.

http://www.esr.se/index.php/nyheter/1069-okad-tillsyn-av-amatorradio
SA0AZS | SE2517 | SCAxxxx
radio.horisont.net
Back to Top
Robban Malmö View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Robban Malmö Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-Oktober-2013 at 20:47
Ja dom behöver nog ta en koll på alla banden, säkert mycket att ta hand om. Men visst bra är det att pts, har börjat ta tag i det
Icom, Hytera, SRA C600 ,Ericsson P500
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Mars-2019 at 00:01
Det där tror jag vad jag vill på i dagens läge, på 27mhz mpste alla köra bas till bas och oftast används ssb 24 trots att nu ssb är tillåtet på alla kanaler.

Det innebär effekter över 4w oftast.

Det handlar mer om man stör viktiga samhällsfunktioner för att ingrepp görs.
Men de görs faktiskt, dock har vissa fått sin radio tillbaka, men slutsteg lör de ju förbruka.
Så se till att inte köra AM på hög effekt och allmänt se til att få upp antennen så den inte stör.
Jag har märkt att inte sällan är pr radion mer sansad och kunnig än amatörernas rptr band, friheten att ha ett fritt nickname lockar ju med.

Jag hörde senast idag på en repeater där en amatör sa att motstationen brusade men gick full mätare ännu, en sån sak vill man ju skratta åt, men han visste väl inte bättre.

På 27mhz har ofta folk bättre grejor än de där, det är den egna utrustningen och antennen/antennhöjd tex som direkt avgör då markvåg gäller.

Det trams många äldre amatörer hänvisar till är en 80talssak när det var hejdlöst många på 11metern.

De som förstör nu hittas, de får inte en kul tillvaro.

Nu finns ju fler fria band sim jag inget vet om, men jag gissar att de som använder dem är tekniskt intresserade och inte nån som snubblat över radio och antenn.
Back to Top
scannerman View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Mars-2019 at 00:12
Är du medveten om att tråden är drygt 5 år gammal...?
Back to Top
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Mars-2019 at 01:07
Ja vad gör det? Den visar väl mer vad som hände med varningar mm?

Och hur 27mhz ser ut idag.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Mars-2019 at 11:44
På licensfria 69MHz verkar det vara full ordning på torpet som gäller iaf.
Tittar man på vad PTS gjorde så skickade de bara en varning
till de radioamatörer som fulkörde på felfrekvenser. Något mer än så hände inte.
Bara om grannen klagar att sändningarna hörs i stereon så blir det åtgärd att kolla på plats vem som stör.
PTS saknar numera helt och hållet resurser att jaga svartfötter på eget initiativ och sker det något på amatörbanden så får amatörerna sjäva reda ut saken.

/DD
Back to Top
dvd207 View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote dvd207 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04-Mars-2019 at 13:29
Hej,
Jag läste detta inlägg, och måste kommentera vissa saker.
Jag har jobbat på tillsyn S4.
Och jobbade hårt med att sköta tillsyn, Men mesta delen lades på
mobilbanden. Men även samhällsviktiga frekvensband.
Tillsyn på licensfria frekvenser gjordes fortlöpande, tex när jag åkte
ut på olika "jobb".
Jag kunde också fjärrstyrt använda viss utrustning för lägesbestämma sändare.
Men man måste förstå, att PTS har ett stort frekvensband att sköta tillsyn på.
Mycket tid går också till att mäta på rundradio, även det görs när man är ute på olika orter. Då passar man på att även mäta på dessa.
Jag träffade i jobbet på många radio intresserade som jag visade mitt fordon för.
Och var ute på många märkliga jobb och träffade på både trevliga och ibland väldigt otrevliga människor.
Men jag måste försvara PTS, många tror att PTS inget gör, men jag ska säga att efter ha jobbat där, att det görs väldigt mycket i det dolda.
Och alla dessa radio amatörer jag träffade på var väldigt trevligt, och många trevliga samtal om radio. Tyvärr av familje -skäl kunde jag inte fortsätta jobba där. Men jag minns tiden på tillsyn som en fantastiskt rolig tid.
Back to Top
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Mars-2019 at 04:58
Jag är säker på att de utför ett arbete, men att det finns viktigare saker att se över helt enkelt som du beskriver.

Men jag har såklart hört om tillslag där folk stört ut andra sändare och dylikt och helt struntat i att lösa det.

Själv tycker jag det är obehagligt att störa andra och har alltid löst detta, men vissa är inget för grannsämja direkt.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down