Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Antenner
  New Posts New Posts RSS Feed - Jpole
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Jpole

Post Reply Post Reply
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anddersson898 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Jpole
    Posted: 11-Januari-2004 at 22:37

Vad är eg. fördelen med en j-pole i jämförelse med en gp?

Har tvingats att inse att till mitt lysnande är (70-87 och 144- 173)måste det vara bättre med två avstämda gp antenner. Någon som har något annat förslag?

handic 1600, dls 160,200c, UBC 244 clt, UBC 278clt, UBC 760xlt,Motorola BMD
Back to Top
VikHe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VikHe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Januari-2004 at 22:57
har för mej att det är högre vinst i en GP.

edit:
ser i efterhand att jag skrev fel ska naturligtvis stå att den har högre vinst ÄN en GP :D

Edited by VikHe
Back to Top
SM0OHX View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM0OHX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Januari-2004 at 13:46

Fördelen med en J-antenn är att den har ca 3 dB gain (förstärkning) mot en gp eller dipol samt att den är DC jordad vilket innebär att störningar från statiska upp/urladdningar uteblir.

Jag tycker också att den är lättare att bygga.. se min sida www.antus.org under scanner/antenner

73 de SM0OHX / Johan
Back to Top
wadel View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote wadel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Januari-2004 at 00:54
jag bygde en sådan enligt ritning på antus.org och den fungerade strax över förväntan.

använde 12 mm alurör med 1.5 mm godstjockled , en TIG-svets och glatt humör.
dock har jag ej fått klarhet i vad skillnaderna blir om man använder tunnare resp. tjockare diameter på rören.
vet någon detta så förklara gärna !

Och hur skulle det bli att använda massiva "rör" , dvs. metallstänger av olika diameter...
Icom R20, Realistic pro-2025, AOR AR-2002, Tecsun S2000.
Back to Top
Anddersson898 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anddersson898 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Januari-2004 at 01:41

Ja, och kan man gå ner i tjocklek om man använder massiva rör( heter det rör om det är massivt?) Jag tänker på den disconeantennen som ligger här vid sidan om, kan ju inte vara mer än fem mm tjocklek..

Wadel, för vilket frekvensområde byggde du för?

handic 1600, dls 160,200c, UBC 244 clt, UBC 278clt, UBC 760xlt,Motorola BMD
Back to Top
freed View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote freed Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Januari-2004 at 03:05
Originally posted by SM0OHX SM0OHX wrote:

Fördelen med en J-antenn är att den har ca 3 dB gain (förstärkning) mot en gp eller dipol samt att den är DC jordad vilket innebär att störningar från statiska upp/urladdningar uteblir.

Jag tycker också att den är lättare att bygga.. se min sida www.antus.org under scanner/antenner

Hur menar du med DC jordad, och antennen har väl inte någon kontakt med masten antar jag väl.
Radio:DLS200c hemma med GP, IcomR2 i fickan, Commander 193 i bilen. Shinwa M-900 (måste köpa antenn). Topcom TT3300.
Back to Top
erkle View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote erkle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Januari-2004 at 19:48

Ja, det där med tjocklek och diameter vore lite intressant att veta mer om! Massiva metallstänger borde väl knappst vara bättre?! Men definitivt för tungt för mitt balkongräcke...

En annan sak, om jag monterar en Jpole för 79MHz "utanför" balkongräcket, kommer räcket i sig (metall) att orsaka problem?

Edited by erkle
Back to Top
gugge View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote gugge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Januari-2004 at 19:53

Rätta mig om jag har fel,men jag har för mig, att större diameter ger lite mer bandbredd.

Back to Top
SM7TJC View Drop Down
Moderator
Moderator

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM7TJC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Januari-2004 at 21:10
Generellt sett ger större diameter på elementen större bandbredd, men det är inga jättestora skillnader. Antennen är fortfarande smalbandig även om bandbredden ökar med någon procent.
Men diametern på rören i en j-pole påverkar oxå avståndet mellan dom (från början hette antenntypen "Slim Jim" och var gjord av 300 ohms bandkabel). Formler för beräkning av de rätta dimensionerna går säkert lätt att hitta på nätet.
Godstjockleken påverkar inte antennen det minsta. Skin-effekten gör att HF-strömmarna bara går i ytan på metallen.
Det smidigaste är att bygga av kopparrör som man köper hos rörmokaren. Dom har även böjar och T-kopplingar som gör det lätt att löda ihop den av raka bitar (ta med måtten så fixar rörmokaren hela jobbet på ett par minuter. Sedan är det bara att ansluta koaxen med kopparklämmor (som naturligtvis rörmokaren oxå har :-)
Koppar oxiderar visserligen snabbt, men det går ju bra att blåsa på lite färg så att den står sig.

Back to Top
erkle View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote erkle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Januari-2004 at 21:14

Originally posted by SM7TJC SM7TJC wrote:

Koppar oxiderar visserligen snabbt, men det går ju bra att blåsa på lite färg så att den står sig.

Ger det sämre prestanda?

Back to Top
SM7TJC View Drop Down
Moderator
Moderator

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM7TJC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Januari-2004 at 21:29
Nejdå. Färgen påverkar inte antennen.
Back to Top
wadel View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote wadel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Januari-2004 at 23:39
snyggare med aluminium ju.

dock kan jag tro att koppar är lite bätter än alu då det har lägre resistans om jag inte mins fel.
Icom R20, Realistic pro-2025, AOR AR-2002, Tecsun S2000.
Back to Top
SM0OHX View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM0OHX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Januari-2004 at 13:32

freed skrev:

Hur menar du med DC jordad, och antennen har väl inte någon kontakt med masten antar jag väl.

Jo precis så är det. Och det är det som är meningen med en DC jordad antenn. Och det har ingen menlig inverkan på själva antennfunktionen

Johan

73 de SM0OHX / Johan
Back to Top
Heat View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heat Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Januari-2004 at 22:50

Jag byggde själv en Jpole för 2M förra veckan, och blev klart imponerad av vad den enkla "pinnen" klarade.
http://www.hamuniverse.com/jpole.html använde jag till hjälp att beräkna måtten.
Jag var lite för "lat" för att räkna själv.

Edited by Heat
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down