Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Antenner
  New Posts New Posts RSS Feed - Jordtag till 80m Antenn
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Jordtag till 80m Antenn

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote CHLU91 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Jordtag till 80m Antenn
    Posted: 08-Februari-2006 at 17:19
Jag funderar lite på det här faktumet att en DIPOL för 80m bandet inte går in riktigt på tomten, men däremot en 1/4 vågstråd.

Den behöver ju som bekant ett jordtag, och det har jag, ett nerslaget galvat rör på 4m som användes för att pumpa vatten för ett tag sen. Nu står röret där till ingen nytta, så jag ska ha det som jordtag hade jag tänkt.

Eftersom rör av den typen inte är så portabla, undrar jag hur mycket man egenligen behöver slå ner när man ska ut och köra radio?

Så vitt jag förstår så är det mycket avgörande hur fuktig marken är osv osv.

Att släpa med ett helt system med radialer är jag inte intresserad av.. En tråd liggande på marken kan vara okej , men sen är det stopp.

Så, hur mycket jordspett behövs?? Eller är det bättre med en tråd på marken? Hörde att den skulle vara 1/4 våg minst, stämmer det?
Back to Top
Flygarn View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Flygarn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Februari-2006 at 18:29
Den jorden du saknar är en HF-jord och det kan ett spett inte kompensera. Lägg ut en 1/4-vågs tråd på marken. Med utrymmet som broms, är det det minst sämsta du kan göra.
Back to Top
CHLU91 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote CHLU91 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Februari-2006 at 18:32
Jaha.. Men det tipset jag har fått att skruva fast skärmstrumpan på röret, och mittledaren 1/4våg iväg som antenn, funkar inte det då?
Sändning handlar det om då..
Back to Top
Flygarn View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Flygarn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Februari-2006 at 18:34
Jo, om du inte har nåt emot att bränna dina fingrar på HF i chassit på radion!
Back to Top
CHLU91 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote CHLU91 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Februari-2006 at 19:10
Det har jag... men hur ska jag göra då? En dipol och sen låta det ena benet ( det som kopplas på skärmen) ligga så rakt det går och sen sista biten som det inte går vika det "runt hörnan"
Back to Top
Flygarn View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Flygarn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Februari-2006 at 19:20
Ja...eller lägga det i takrännan, om du har antennen monterad från taket och ut till nåt..
Back to Top
CHLU91 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote CHLU91 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Februari-2006 at 19:36
Det har jag inte, men om tråden som ska vara jord är isolerad, då handlar allt väl om kapacitiv jord som man borde kunna skapa artificielt?
Back to Top
ingvar View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ingvar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Februari-2006 at 15:13

Till CHLU91!

Om du är med i SSA så kommer det en artikel i QTC som jag just sänt in. Där finns beskrivning på antennlösning för hams med små utrymmen. Vet inte om det blir nästa nummer.....Det är visserligen en vertikal men det är värt att prova. Har själv kört med antennen sedan -97 . Beskrivningen avser 3,5 till 30 MHz men vill du bara köra 80m så blir det ju enklare. Men en horisontell tråd funkar bättre vid närtrafik, det måste erkännas.....

/Ingvar

Edited by ingvar
Back to Top
SM0YYQ View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM0YYQ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Februari-2006 at 18:48
Ingvar: tar gärna åt mig... av denna antennide oxo .. bor trots allt mer en stort.. och en antenn för HF .. ja det är i stort sätt omöjligt för mig att få upp.
Äger: Några RTL donglar, SDRPlay RSP1A.

Bor:   Rimbo / Stockholms Län.
Back to Top
ingvar View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ingvar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Februari-2006 at 19:18

Jag har haft kontakt med många amatörer som tyckte att jag skulle göra en artikel i QTC. Troligtvis är det många som inte har kommit igång på HF-banden p.g.a. liten plats på tomten. Hoppas att den kommer att hjälpa en del att bli QRV. Antennen är bara 6 meter lång så verkningsgraden på 80 meter är naturligtvis därefter, men jag är mycket nöd med resultaten jag fått. Det blir ett hembygge med en matchbox som sitter i en postlåda av plåt nere vid antennbasen. Man bör bo ganska fritt och framför allt får man inte bo i en "håla". Mer info kommer i tidningen.

/ Ingvar

Back to Top
CHLU91 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote CHLU91 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Februari-2006 at 15:51
Vad ska jag vika? Ser ingen bild..
Back to Top
bjorndan View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bjorndan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Februari-2006 at 16:41

Var ju en G5RV som han länkade från sin egen hårddisk.

Fann en länk till beskrivning till en Fattigmans G5RV här som kanske kan vara till nytta.

http://home.swipnet.se/~w-39336/sk4wv/g5rv.htm

Använder: UBC 780xlt, UBC 3500xlt , SRS Discone. Icom R75 + 70 m antenn. Bor i Dals Långed.
Back to Top
ingvar View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ingvar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Februari-2006 at 22:01
Originally posted by bjorndan bjorndan wrote:

Var ju en G5RV som han länkade från sin egen hårddisk.

Något gick snett. Jag gjorde COPY/PASTE, det var ju synd.

Hur mycket såg du bjorndan?

/ Ingvar

Back to Top
bjorndan View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bjorndan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Februari-2006 at 22:36
Såg ju bara att länken gick till din hårddisk och en gifbild med namnet g5rv.
Använder: UBC 780xlt, UBC 3500xlt , SRS Discone. Icom R75 + 70 m antenn. Bor i Dals Långed.
Back to Top
SM7TJC View Drop Down
Moderator
Moderator

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM7TJC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Februari-2006 at 22:41
Hmmm.... jag förstår inte varför G5RV-antennen plötsligen blivit så populär. Det är ju faktiskt en onödigt krånglig konstruktion som inte funkar alls utan matchbox.
När jag började med amatörradio (för drygt 15 år sedan) så var den mycket ovanlig.
Jag satsade på en betydligt vanligare antenn. W3DZZ som användes av många vid den tiden. Faktum är att W3DZZ faktiskt fungerar på flera band, med lite tur.

Ingvars konstruktion låter intressant. Smart med en postlåda till matchningen. Bara synd att jag inte har tillgång till tidningen som artikeln skall komma i.
Får man gissa att det kan röra sig om någon slags "L-match"?

När jag någon gång får gott om tid tänker jag bygga en "picATUtune". Det är en ganska enkel automatisk antennavstämning som är lämplig till en vertikalantenn.
Den fanns beskriven i Radcom för några år sedan, och använder en PIC16F84 som "hjärna".
Jag har artikelserien som PDF-filer om någon är sugen på att bygga.
Back to Top
ingvar View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ingvar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Februari-2006 at 23:19

Hej Anders! Matchboxen består av ett vanligt Pifilter med en spole på cirka 40 varv och med två st. 2-gangs vridkond.av den gamla modellen som satt i BC-radios. Parallellkopplade sektionerna för max. kapacitans. Omkopplare med 12 läge. Att jag valde den typen av filter var för att kunna montera kondingarna direkt till jord utan isolering. Nu hoppas man att denna antennen inte orsakar sån diskussion som EH-antennen gjorde på www.Ham.se. Det var ju något i hästväg! Min konstruktion är tänkt för såna hams som har minimal plats på tomten. Det har jag särskilt poängterat. Jag vet att det finns bättre antenner! Men jag är helnöjd och jag är QRV på allt mellan 3,5-30 MHz.

/ Ingvar

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down