Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Antenner
  New Posts New Posts RSS Feed - Jordplan.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Jordplan.

Post Reply Post Reply
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janne-2017 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Jordplan.
    Posted: 14-Oktober-2019 at 16:19
Jag provade att sätta dit magnetfots antennen på Elementet.Det blev ganska bra mottagning,eller rättare sagt bättre än förväntat.Nu är min fråga,blir det sämre mottagning när inte hela antennen riktigt når upp i fönstret,eller det kanske inte spelar någon större roll?.
ANYTONE-588 VHF.
AOR-DV1.
AOR-DV10.
Inrico TM-7 Network Mobile Radio.
UNIDEN SDS-100E.
UNIDEN SDS-200E.
Wouxun KG-UV6D.
Wouxun KG-UV980H.
Back to Top
SM0YYQ View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM0YYQ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Oktober-2019 at 17:39
Du kan ju alltid testa att sätta den på fönsterbläcket istället kan juh oxo funka.
Äger: Några RTL donglar, SDRPlay RSP1A.

Bor:   Rimbo / Stockholms Län.
Back to Top
Janne-2017 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janne-2017 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Oktober-2019 at 17:49
Problemet är att det inte är något man kan fästa det i.När jag bytte fönster och allt runt om så byttes den gamla bläcket ut.
ANYTONE-588 VHF.
AOR-DV1.
AOR-DV10.
UNIDEN SDS-100E.
UNIDEN SDS-200E.
Wouxun KG-UV6D.
Wouxun KG-UV980H.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Oktober-2019 at 18:23
Ju mindre yta av antennen som tar emot en radiosignal desto sämre blir det. Ibland kan man bocka till en plåt som ett L och kila fast så att
hela antennen syns genom fönstret, men helst utanför fönstret. Det finns fönstergenomföringar för koax, jag använder 4st för rundradio och
satellit huvudena och en scanner antenn, som bara dämpar signalen lite grand men man kan i alla fall stänga fönstren.

/DD
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-Oktober-2019 at 16:34
Beroende oå fönstermdell brukar en snal koaxkabel gå att fixa så den går in fast man stänger fönstret, jag har putsat av lite längst nere i hörnet på fodret till fönstret då jag har hyrlägenhet och inte kan förstöra nåt, sen drig jag in en 5mm koakkabel bara.

Behöver man inte lång kabel så är eet ju jättelätt, en plåt kanske du kan klämma fast på nåt sätt utanför fönstret att montera antennen på.

Jag har testat inomhus genom fönstret, värdelöst, därför tog det pratal innan jag satt ut en liten mobilantenn av kinatyp med en sån liten magnetfot med supermagnet, plötslugt öppnade sig massor.

Det fick mig att satsa större med tiden, jag får ej ha antenn på taket.
Back to Top
Janne-2017 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janne-2017 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-Oktober-2019 at 19:27
Jag beställde en ny magnettass som man kan rikta antennen på hur man vill.Kanske man kan sätta dit den på elementet och rikta antennen uppåt.Visserligen så kommer inte antennen så högt upp,men lite blir det i alla fall ändå,och jordplanet är ju inte att klaga på.Vad tror ni om detta?.
ANYTONE-588 VHF.
AOR-DV1.
AOR-DV10.
UNIDEN SDS-100E.
UNIDEN SDS-200E.
Wouxun KG-UV6D.
Wouxun KG-UV980H.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down