Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Köpråd
  New Posts New Posts RSS Feed - Importera BCD436HP från USA?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Importera BCD436HP från USA?

Post Reply Post Reply
Author
Ny medlem
Ny medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote erik3963 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Importera BCD436HP från USA?
    Posted: 27-Juli-2017 at 23:21
Hej!

Har på allvar börjat fundera på en digital scanner, och då 3600XLT troligen inte kommer att få några uppdateringar så funderar jag på att importera en BCD436HP istället.

Hur ser det ut med tull och moms på radioscanners? Hittade ingen uppenbar kategori för det hos tullverket. CE märkning, eller snarare avsaknad av denna? Är det något som man kan få problem med vid privatimport? Det blir ju inte billigare att importera, snarare dyrare eftersom man måste köpa till uppdateringen för DMR, men den blir troligen något mer framtidssäker. Amazon.com tar 5091 inklusive frakt och "Import fees deposit".

Något annat att tänka på?

/Erik
Back to Top
aanonymm View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aanonymm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Juli-2017 at 00:10
Det jag hittade på Tullverkets hemsida var i FAQ:n

"Hur hög är tullsatsen för en vara som jag beställer på nätet?"
"Det beror på vilken vara du har beställt. Tullsatsen är mellan 0 och 20 procent."

"Hur hög är momsen för en vara som jag beställer på nätet? Är momsen olika för olika varor?"
"För de flesta varor är momsen 25 procent, men för livsmedel är den 12 procent och för trycksaker som böcker och tidningar är den 6 procent."

Så räkna med att tullsatsen är 20% och momsen är 25%.
Back to Top
aanonymm View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aanonymm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Juli-2017 at 00:18
Har du kollat på Ebay?
Där står ju även importkostnaden om man registrerar sig.
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XBCD436HP.TRS0&_nkw=BCD436HP&_sacat=0
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Juli-2017 at 00:34
Man får mejla dom lite mindre firmorna och fråga om de kan skicka scannern som
"demo unit value $50" så slipper man extra avgifter och momsen blir hanterbar.
Det går inte göra så med de stora firmorna men kolla ebay annonserna för
de företag som inte har tullavgiften specifierad, ung 1500kr, och mejla en fråga.

Företag får skicka utan att redovisa innehållets värde upp till en viss summa
per år så det funkar med dom som inte vanligvis exporterar så mycket.

Det funkade perfekt med en firma som hette abetterwaytobuy och jag köpte
de flesta scanners därifrån.
Nu tror jag de blivit för stora och har ingen möjlighet att skicka tullfritt.

/DD
Back to Top
scannerman View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Juli-2017 at 01:31
Originally posted by aanonymm aanonymm wrote:

Så räkna med att tullsatsen är 20% och momsen är 25%.

Tull var 8,7 % när jag senast kollade, men det var några år sedan.

Andra som har importerat från USA har i andra trådar sagt att dom har klarat sig från att betala både tull & moms,
så med lite tur så...
Back to Top
erik3963 View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote erik3963 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Juli-2017 at 21:18
Tack för alla svar. Upptäckte att Amazon sköter tull och moms och reserverar en summa för detta. Blir ganska exakt 5000:- för en 436HP, sen tillkommer uppdateringen för DMR som kostar $60 USD.

Däremot så läste jag (från en som jobbar på Uniden USA)) att Uniden Europe håller på att testa en uppdatering till 3600XLT och att den bör lanseras inom kort. Om det stämmer så blir det nog en 3600XLT istället och hoppas på att den fortsätter att få uppdateringar framöver.

Edited by erik3963 - 28-Juli-2017 at 21:19
Back to Top
Rtty View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rtty Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Juli-2017 at 22:14
Lycka till   

Har sedan ett par år en BCD436HP Som jag är mycket nöjd med
(köpt direkt i butik)
Back to Top
Janne-2017 View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janne-2017 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Juli-2017 at 22:31
Frågan är bara vad som kan uppdateras på 3600-Xlt,som vi kan ha användning av här i Europa/Sverige.
WHISTLER TRX-2.
UBCD-3600XLT.
MIDLAND D200.(DPMR-PMR).
Back to Top
erik3963 View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote erik3963 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Juli-2017 at 10:34
Originally posted by Janne-2017 Janne-2017 wrote:

Frågan är bara vad som kan uppdateras på 3600-Xlt,som vi kan ha användning av här i Europa/Sverige.

436HP har precis fått en uppdatering som fixar följande:
Support hang time after voice termination in trunking DMR systems

Support private voice grant message in Capacity Plus

Added display of decode status during audio replay

Improved the reception sensitivity of all digital systems

Speed up scanning of DMR systems

Support RAS detection in Tier 3 (including Capacity MAX) and DMR One Frequency systems

Fixed the issue of P25 band plan

Modified to not displaying "LNK" by receiving terminator in staying on P25 control channel

Fixed the issue of displaying false DMR TGID
Modified detection criteria of encryption in Capacity Plus

Strengthen tracking of voice slots in DMR One Frequency systems

Added recovery processing for the missing of avoided TGID in DMR One Frequency systems

Modified judgement criteria for Hytera XPT

---

Allt som har med DMR att göra har vi ju nytta av här
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down