Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Antenner
  New Posts New Posts RSS Feed - Hur förstärka signalen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Hur förstärka signalen

Post Reply Post Reply Page  <123
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-November-2018 at 20:18
Originally posted by Dr Doktor Dr Doktor wrote:

Det ser ut att vara rätt inställt men ändra från 12,5Khz till 6,25KHz i step size och ändra i BandPlan.xml filen
som finns i biblioteket där du installerade SDR#, så att raden som slutar med "70cm HAM Band" har
minFrequency som börjar med tre siffror även slutar med sex nollor och sätt även step=6250

Det är bara störningar du ser som skapas inne i SDR mottagaren. När du får en riktig signal så ska den vara så bred att den
fyller ut hela det grå området som indikerar 12,5Khz bandbredd.

/DD

Vad tror du om jag kan lösa det eller inte? Finns det möjligheter för mig att lyckas få in DMR eller?
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-November-2018 at 17:56
Hur ska en dipolantenn av modellen som jag byggt riktas? Finns det hjälp från någon som kan det bättre? Hjälper det om jag lägger till fler pinnar via sockerbit eller är det onödigt? Ska dem vara exakt lika långa så att säga som mina på 170mm som på alla? Kan man ha flera stycken av samma längd
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-November-2018 at 19:45
Kan denna fungera är det någon som tycker detta kan fungera eller är det rent skit som man lagt tiden på???
http://www.bilddump.se/bilder/20181120193637-92.244.216.24.jpeg
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-November-2018 at 10:34
Radiosignaler består av elektromagnestiska vågor. Det blir en positiv topp som sen går ned till noll och sen blir det en negativ topp och sen mot noll och fortsätter med en positiv topp osv.

Avståndet mellan två positiva toppar är våglängden och är olika avstånd för olika frekvenser.

Om du har en antenna som tar emot en positiv topp och du har en annan antenn som har ett avstånd från den första antennen så att den samtidigt tar emot en negativ topp
och du kopplar ihop antennerna så kommer den negativa signalen att motverka den positiva och resultatat blir ingen signal alls.

Det är viktigt att avstånden blir de rätta mellan olika antennelement och därför finns det uträkningsprogram på nätet så att man kan få det rätta måtten för en viss frekvens.

Det du har byggt ser inte ut att ha de rätta avstånden mellan antennpinnarna.

https://www.amsat.se/category/tekniska-inlagg/antenner/page/3/

/DD
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-November-2018 at 11:08

Radiosignaler består av <a href="https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5gl%C3%A4ngd" rel="nofollow">elektromagnestiska vågor</a>. Det blir en positiv topp som sen går ned till noll och sen blir det en negativ topp och sen mot noll och fortsätter med en positiv topp osv.

Avståndet mellan två positiva toppar är våglängden och är olika avstånd för olika frekvenser.

Om du har en antenna som tar emot en positiv topp och du har en annan antenn som har ett avstånd från den första antennen så att den samtidigt tar emot en negativ topp
och du kopplar ihop antennerna så kommer den negativa signalen att motverka den positiva och resultatat blir ingen signal alls.

Det är viktigt att avstånden blir de rätta mellan olika antennelement och därför finns det uträkningsprogram på nätet så att man kan få det rätta måtten för en viss frekvens.

Det du har byggt ser inte ut att ha de rätta avstånden mellan antennpinnarna.

<a href="https://www.amsat.se/category/tekniska-inlagg/antenner/page/3/" rel="nofollow">https://www.amsat.se/category/tekniska-inlagg/antenner/page/3/</a>

/DD

Du har nog rätt. Testade skiten igår kväll hände inget måste jag säga. Känns att jag fick in mer med min vanliga bilantenn alltså vanlig antennspröt så att säga. Där har jag lyckats få in par ggr med dålig signal men man hörde Engelska iaf flyg frekvensen på 118,400 den så kallade Småland fly by frekvensen. Åkeri frekvenserna hur kan jag höra dem. Har en kompis som kör grusbil i Värnamo och dem tjötar ofta. Var vill du ha gruset, ska jag hämta mer osv. Har hört då jag snackat med han i mobil. Han sa bara att det är en gammal Ericsson mer än så kunde han inte. Då är ju frågan hur haffa deras frekvens? Schenker Värnamo eller andra för att lyssna.
Back to Top
rumpaN View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rumpaN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-November-2018 at 15:06
Har du testat söken här på forumet med ordet "Åkeri" eller frekvenslista.com som andra har föreslagit?
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23-November-2018 at 00:26

Det ser ut att vara rätt inställt men ändra från 12,5Khz till 6,25KHz i step size och ändra i BandPlan.xml filen
som finns i biblioteket där du installerade SDR#, så att raden som slutar med "70cm HAM Band" har
minFrequency som börjar med tre siffror även slutar med sex nollor och sätt även step=6250

Det är bara störningar du ser som skapas inne i SDR mottagaren. När du får en riktig signal så ska den vara så bred att den
fyller ut hela det grå området som indikerar 12,5Khz bandbredd.

/DD

Vad tror du att det kan vara för störningar som stör mig? Har en stationär dator med usb förlängningskabel på 3m sen så har jag USB stickan hängandes över dörren mot taket så att säga. Sen från den har jag en kabel som jag var tvungen att klippa sen skala pga fel kontakt i änden men det löste jag med eltejp sen går den ca: 3m till balkongdörren till denna nya antenn som jag skaffat.    https://www.lohelectronics.se/kommunikation/mobilt-bredband/3g-4g-antenner/net1/yagi-antenn-pro-600y-for-net1-430-470mhz-12-db   är detta något att ha    
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23-November-2018 at 09:08
USB kablar stör väldigt mycket om de inte är av den avstörda typen, det sitter en klump på kabeln nära varje ände
och man ska försöka ha så kort kabel som möjligt dvs stoppa stickan direkt i datorns USB uttag utan förlängningskabel.

Ta en bild med mobilkamera på kontakten från antennen och på stickan och visa upp på Kjell&Co så kan de hjälpa dig
med en RG6 koaxkabel med riktiga kontakter som är så lång du behöver.

SDR stickor för någon hundralapp är inga kvalitetsmottagare och har en massa störningar inbyggda i sig som inte går att få bort.

/DD
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23-November-2018 at 11:17

USB kablar stör väldigt mycket om de inte är av den avstörda typen, det sitter en klump på kabeln nära varje ände
och man ska försöka ha så kort kabel som möjligt dvs stoppa stickan direkt i datorns USB uttag utan förlängningskabel.

Ta en bild med mobilkamera på kontakten från antennen och på stickan och visa upp på Kjell&Co så kan de hjälpa dig
med en RG6 koaxkabel med riktiga kontakter som är så lång du behöver.

SDR stickor för någon hundralapp är inga kvalitetsmottagare och har en massa störningar inbyggda i sig som inte går att få bort.

/DD

Denna usb kabel har inga klumpar i ändarna på varje sida. Jag vet vad du menar men denna har inte det. Känns som att jag får mer störning bär stickan är i datan det var därför jag kopplade ur den och kör kabel nu.
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-November-2018 at 02:04
Satt och försökte hitta lite dmr men sen vid olika frekvenser hittar jag något som hoppar upp och ner varje sekund. Fattar inte vad det är men någon störning är det väl eller. Sen tänkte jag fråga experter här om jag kan koppla ihop två likadana antenner av typen macab antenna pro 600 Y med 9 element? Kanske kan jag förstärka signalen att jag inte behöver förstärka den i sdr? Jag vet inte men skulle kunna göra det bara för att flin lite dmr i Värnamo för det verkar som att det finns men jag har dålig signal och bor ändå uppe vid folkhögskolan så jag ser ju nästan hela Värnamo men har lite hus i vägen.
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Mars-2019 at 20:34
Yagi riktantenner är nog bra men glöm inte att de kan bli jobbiga att rikta om hela tiden och är stendöva i sidled.

En med hyfsad bredd på loben kunde jag tänka mig vara intressant men inte nåt pinpointaktigt.
Sånt går iofs att räkna ut och beror ju bla på bomlängd och antal element såklart.

För det mesta iaf om man bor melkan städer och dylikt är en riktigt bra vertikal det bästa, de är stackade invändigt upp högt med den bara, iofs kan man väl bygga en stackad antenn själv för mer gain utan att behöva en rotor.

Fast som sagt allt beror ju på vilken situation man har, jag får tex i nuläget inte ha antenner på husets tak av nån löjlig anledning det ger ju total avskärmning åt ett håll, som tur är det ointressantaste området.

Jag tänker överklaga, det handlar om vita glasfiberrör tex, tåliga i blåst och som sagt den mest aktuella är enbart för mottagning inget annat, evs ingen livsfarlig strålning som vissa inbillar sig antenner i närheten kan ge, detta i en värld full av etertrafik även runt dem själva.

Men nån 20 elements yagi tror jag att jag skippar hehe även om uhf blir ganska hanterbart i storlek.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-Mars-2019 at 22:57
Det husägare är oroliga för är att dom är ansvariga för allt som sitter på huset. Om en antenn på taket ramlar ned eller orsakar
att regnvatten läcker in så är det husägarens försäkring som ska täcka det och där kan det stå som villkor att arbeten på huset ska enbart
utföras av professional personal som har en egen skadeförsäkring. Att anlita en antenninstallatör kan kosta 5.000kr, om husägaren går med på det.

/DD
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Mars-2019 at 14:41
Taket är ett enkelt tak med takpapp bara, en antenn kan inget ändra på det, det är inte ens takpannor att kliva sönder.

Luckan finns innifrån kåken rakt upp på taket, hur lätt som helst.
Nåt borrande blir det ju inte, kabeln tar jag in fönstervägen som nu.

Antennen väger väl ett par kilo kanske, det skulle behövas århundrades orkan för att den skulle gå av, och då har vi nog problem ändå än nåt plaströr.

De la nyss ny takpapp så det lär dröja 10 år haha.

Maoninga rimliga negativa saker finns, en karl kan få följa med upp, tex en vaktmästare, jag kan sånt här det är inte direkt första antennen jag monterat eller tagiit ner.

Men jag måste tyvärr först se lämplig placering innan jag isf kan göra nåt alls så det behölvs minst två vändor upp.

Antennexperter i just den här saken tror jag inte duger till mer än papperet, de monterar inte sånt hör alls på hus uran det är udag enbart proffsutrustning isf för arbetsmässigt bruk mobilantenner i master och liknande.

Kåken har inga antenner idag då centralantenner och dylikt försvann när det fick bredband för TV mm.

Visst de kan hitta på att häxkrafter finns i antenner ich förbjuda mig det vet jag givetvis, jag bara förklarar min sida av saken, jag tänker inte dra upp en logperiodisk heltäckande rikt med rotor direkt hehe.

Edited by Agentumsilwer - 11-Mars-2019 at 14:43
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-Mars-2019 at 17:14
Originally posted by krisse krisse wrote:

Innovantennas bygger sina antenner själv.

Dom har slutat med det pga Brexit och låter Wimo i tyskland tillverka antennerna viket har blivit en katastrof.

Jag tänkte jag skulle prova en sån antenn och beställde i slutet på november och nu i mars har jag fått alla delar
men fick göra modifiering för att slutligen kunna bygga ihop den.

I januari fick jag första leveransen och antennen består av en främre och en bakre bomdel som ska sättas ihop.
Dom hade borrat hålen för bultarna för hopsättningen i fel ände av bommen.
Hälften av elementens längd var inte exakta och ett element hade helt fel längd.
Nya bomdelar och nya element skickades och nu hade alla element exakt rätt mått men hålen
i nya bommen hade nu borrats för små så att det var omöjligt att få i elementen.

Den gamla bommens två delar sattes ihop med hjälp av ett rör som stoppades in i bommens fyrkantrör och skruvades fast med en skruv i vardera bomdel.
Det gav ett stort glapp eftersom röret var 1mm mindre än insidan på fyrkantröret och bommen vek sig och fladdrade fram och tillbaks.
Nya bommen hade ett större rör som var nedsvarvat och passade perfekt och sattes fast med dubbla skruv.
Det röret fick jag flytta över till gamla bommen eftersom hålen för alla antennelement var felgjorde på nya bommen och jag fick sen borra fyra nya hål i gamla bommen rakt igenom hela rasket.

Det följer med en strömbalun, en RG213 koax med 10st ferritringar på och skärmen och innerledaren hade tvinnats till ledare och med lödda
kopplingsskor i ändarna. Det hade använts så mycket värme och lödtenn att halva kabelskorna var täckta och behövde filas bort och hela vägen
upp till koaxen var fylld med lödtenn så att den var styv och gick inte att bocka utan verktyg för att få rätt vinkel så att ledarna inte låg direkt på bommen.

Antennen verkar vara designad för "free space" eftersom jag kan få samma SWR kurva som visas på hemsidan, men inte med lika låga värden,
om jag håller antennen med utsträckt arm men håller jag mitt huvud 20cm bakom antennen så blir det en helt felaktig SWR kurva.

Sätter jag antennen på ett maströr av järn så blir det helt tokigt men blir allt bättre ju längre längd på dipolen jag justerar, tills jag når max.
Jag tror den fasta delen av ena dipolen är 55mm och sen är det en justerbar längd mellan 20mm-80mm som låses med en slangklämma och har en vinklad bit längst ut.

Men tar jag bort den andra direktorn räknat från dipolen blir det betydligt bättre och ännu bättre om jag även tar bort den första direktorn
och ersätter den med den andra, som är kortare. Det blir även en hörbar förbättring i mottagningen med denna modifiering.
Troligtvis ska man använda originalkonstruktionen med en icke metallisk mast av glasfiber om man ska få någorlunda bra SWR värden.
Men antennen är superkänslig för påverkan. Ett träbord 50cm under antennen eller en antik trästol utan spikar 30cm vid sidan om påverkar märkbart antennen.

/DD
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down