Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Antenner
  New Posts New Posts RSS Feed - Hur förstärka signalen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Hur förstärka signalen

Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hur förstärka signalen
    Posted: 13-November-2018 at 19:44
Finns det något sätt att förstärka signalen på 420mHz bandet då jag får in kanon på 390mHz men därefter vid DMR frekvenserna så är det svaga tunna vågor och inte alls så som på 390mHz. DSD vägrar att ens fungera misstänker jag vid dem vågorna men man ser tydligt när det pratas på dem. Dem ploppar upp sen försvinner. Vad kan man göra? ????
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-November-2018 at 21:24
Kontrollera RF Gain i kugghjulet. Om jag bockar i rutorna för RTL AGC och Tuner AGC så tappar jag 8-10dB i signal/brus förhållande
jämfört med att jag bara använder manuell RG Gain satt någonstans mellan 30-40dB.

Om Orbigo har satt upp en sändare för sitt DMR system i närheten så ska det finnas en signal som alltid sänder
någonstans mellan 420-430MHz. Håll muspekaren på signalen så ser du SNR värdet.
Det ska vara så högt som möjligt och ändrar sig när du ändrar på RF Gain.

Om du har den där konstanta sändningen eller att det sänds DMR i 3-4 sekunder från någon annan sändare
så ska du spela in signalen och låta DSD+ analysera den med dsdtune.exe programmet. Då får du veta exakt vilka värden
du ska ställa in i DSD+ för att den ska avkoda datasignalen som bäst.

https://wiki.radioreference.com/index.php/DSDTune

/DD
Back to Top
Janne-2017 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janne-2017 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-November-2018 at 21:31
Orbigo nätet är det någon vidare trafik på den i dagsläget?.
AR-DV1.
AR-DV10.
Icom IC-R30.
Inrico TM-7 Network Mobile Radio.
UNIDEN SDS-100E.
WOUXUN KG-818 66-88MHZ.
WOUXUN KG-UV6D 70/144MHZ.
WHISTLER TRX-1.
WHISTLER TRX-2.
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-November-2018 at 22:23
Originally posted by Dr Doktor Dr Doktor wrote:

Kontrollera RF Gain i kugghjulet. Om jag bockar i rutorna för RTL AGC och Tuner AGC så tappar jag 8-10dB i signal/brus förhållande
jämfört med att jag bara använder manuell RG Gain satt någonstans mellan 30-40dB.

Om Orbigo har satt upp en sändare för sitt DMR system i närheten så ska det finnas en signal som alltid sänder

Om du har den där konstanta sändningen eller att det sänds DMR i 3-4 sekunder från någon annan sändare
så ska du spela in signalen och låta DSD+ analysera den med dsdtune.exe programmet. Då får du veta exakt vilka värden

<a href="https://wiki.radioreference.com/index.php/DSDTune" rel="nofollow">https://wiki.radioreference.com/index.php/DSDTune</a>

/DD

Du kan verkligen det du skriver men jag försöker att förstå. Kan inte du skicka över nr i pm så om du vill kan vi höras en dag om du har viljan att försöka hjälpa mig? Ska pilla lite om en stund så jag får se om jag lyckas med magin hehe. Så kan jag skriva tillbaka till dig
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-November-2018 at 22:24
Originally posted by effe effe wrote:

<a href="https://wiki.radioreference.com/index.php/DSDTune" rel="nofollow">https://wiki.radioreference.com/index.php/DSDTune</a>

/DD

Du kan verkligen det du skriver men jag försöker att förstå. Kan inte du skicka över nr i pm så om du vill kan vi höras en dag om du har viljan att försöka hjälpa mig? Ska pilla lite om en stund så jag får se om jag lyckas med magin hehe. Så kan jag skriva tillbaka till dig

Sen glömde jag skriva att när jag är på en signal så händer inget i dsd kan det ha med att göra om det är dålig signal
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-November-2018 at 22:31
Jag har en exakt den till jaktradio men sen är det frågan om den passar till dmr frekvenserna. Vill någon svara? Den kan hänga utanför fönstret så fall.
https://www.ebay.com/itm/14-5-Dual-Band-144-430Mhz-U-V-SMA-F-Antenna-For-BAOFENG-UV-5R-WOUXUN-KG-UVD1P/282461301090?hash=item41c4016962:g:CPkAAOSwjL5ZC-7p
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-November-2018 at 01:29
Originally posted by Janne-2017 Janne-2017 wrote:

Orbigo nätet är det någon vidare trafik på den i dagsläget?.

Nej, dom har svårt att få kunder. Dom har bara redovisat röda siffror. 2015 var det 3 mille back och 2016 2 mille. 2017 var det 0,3 mille back.

I Stockholm verkar kunderna i nätet ha blivit färre senaste tiden. Det är bara Falck bilbärgare, Turebergs lastbilsåkeri, två budfirmor
och ett väktarbolag med 2-3 väktare som är kvar, förutom subventionerade FRO användare.

Ibland loggar Orbigo folket i sthlm in på talgrupper för övriga landet för att kontrollyssna och då kan man höra flygbussarna
i Skellefteå och vinterbiltestarna i norrland och bilbärgare i göteborg och norrköping.

Eftersom basstationerna alltid sänder ut en kontrollkanal så är dom lämpliga att trimma in mottagningen och antennner mot.

/DD
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-November-2018 at 13:37
Kan jag bygga en dipolantenn med flera stycken utstickande 18 cm koppar pinnar på 3mm sammankopplade till en antennkabel? Så att säga om jag tar en aluminuimrör och bygger på från toppen på den ena till vänster och den andra till höger om den sedan bygga på flera stycken så att säga säg kanske 4-6 stycken ihopkopplade till antennkabel som leder till usb stickan? Är det möjligt att kanske få in bättre signal eller är det onödig tanke om allt detta?
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-November-2018 at 15:28
Jag gjorde en här på 30 minuter vad tycker experter på denna forum.    http://forumbilder.se/H8N73/07a77bd2-9900-43c7-98b6-d495c9253d8e
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-November-2018 at 15:39
Du får riktverkan med flera antennpinnar så du behöver rikta den mot sändaren. Här är ett uträkningsprogram.

https://www.changpuak.ch/electronics/yagi_uda_antenna_DL6WU.php

/DD
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-November-2018 at 15:42

Du får riktverkan med flera antennpinnar så du behöver rikta den mot sändaren. Här är ett uträkningsprogram.

<a href="https://www.changpuak.ch/electronics/yagi_uda_antenna_DL6WU.php" rel="nofollow">https://www.changpuak.ch/electronics/yagi_uda_antenna_DL6WU.php</a>

/DD

Tack för tipset men jag fattar ingenting hur och vad jag ska göra på den sidan.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-November-2018 at 19:11
Köp ett kvastskaft på Rusta för 30kr. Borra hål i skaftet och peta in antennpinnarna som heter Reflector och Director,
som ska vara en hel pinne, och lås med smältlim eller en liten kil, kanske en träskruv.

Det aktiva elementen, dipolen, ska kapas på mitten så att det blir två halvor.
Peta in en liten plastbit eller träflisa eller nått i hålet så att pinnarna kan stickas in från varsitt håll men inte göra kontakt med varandra i mitten.
Ta en "sockerbit", en kopplingsplint, för två anslutningar och trä den ena dipolen genom sockerbiten så att sockerbiten hamnar längst in vid käppen
och gör likadant på andra sidan med den andra dipolpinnen.

Nu har du en ledig anslutning på varje "sockerbit" där du skruvar fast antenkabelns skärm på den ena och innerledaren på den andra sockerbiten och skruvar även åt mot antennspröten.

Smältlimma fast så att inget lossnar och fäst även antennkabeln så att den går bakåt längs med käppen.

Det räcker med en Reflector, en dipol och 2st Directorer. Vill du ha mer riktverkan och förstärkning så finns det plats att sätta på ytterligare en Director på kvastskaftet.

Har du inga antennpinnar så kan du ta klädgalgar av metall som du rätar ut till raka pinnar. Eller tjock koppartråd eller vad som nu finns av metall som inte böjer sig av sin egen vikt.

Programmet räknar ut hur långa pinnarna ska vara och vilket avstånd det ska vara mellan dom på träkäppen.
Börja med Reflectorn ung 20-30cm från änden så att du har något att hålla i och kanske senare fästa fast någonstans.
Skriv in vilken frekvens du vill ta emot och antal element, börja med 4, och diameter på antennpinnarna, det kanske är 2mm eller 3mm.
Bommens tjocklek kan du sätta till minsta värdet och sätta Yes på att du använder en isolerad bom av icke-metall.

edit: Killen har skrivit fel i sitt program. Där det står Boom Lenght ska det stå Dipole Lenght, alltså dipolens mått mätt mellan
ytterspetsarna och kom ihåg att de inte får ha kontakt i mitten på käppen.

/DD

Edited by Dr Doktor - 17-November-2018 at 19:16
Back to Top
4CX250B View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 4CX250B Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-November-2018 at 19:35
Bomlängd är allt rätt skrivet.
22 el. på 433 MHz ger bomlängd på 4,75 m vilket är rimligt. Dipolen blir ju inte 4,75 m!
Däremot finns inget angivet om längd på dipolen.
Antagligen vill han använda https://www.changpuak.ch/electronics/Dipole_folded.php
som ger ca 200 ohms impedans och kräver en 1:4 balun som dessutom blir ganska smalbandig.

Edited by 4CX250B - 17-November-2018 at 19:42
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-November-2018 at 20:07
Du har rätt. Jag kollade bara med 422Mhz och verkade stämma att bommlängd.
Jag kollade källkoden och han räknar ut reflektorn som 1/2 våg x0.97 som egentligen är dipolens längd. Sicken slarver.

Reflektorn ska vara 5% längre vilket får ökas på värdet för hans Reflector värde för att få den egentliga reflektorns längd.

Summasummarum: Använd programmet men värdet för reflektor är värdet som ska användas för den aktiva dipolen.
Reflektorns längd får man genom att lägga till 5% till dipolens längd.

/DD
Back to Top
4CX250B View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 4CX250B Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-November-2018 at 23:16
Ligger mycket i att man kanske kan lita på 30% av det man läser på nätet.
I många fall är tryckt litteratur bättre, den är i regel korrekturläst och faktakollad.
Det är tråkigt att DL6WU's koncept skall förvanskas på detta sätt.

Edit: Här är en länk till en som har förvaltat DL6WU konceptet betydligt bättre.
https://xtronic.org/tips/yagi-calculator-program-calcul-antenna/

Edited by 4CX250B - 17-November-2018 at 23:39
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-November-2018 at 01:29
Ja, men den nya förvaltarens kalkylator bygger bara omvikta dipoler. Det vill man inte traggla med när man snabbt vill få till en riktantenn utan att ha balun hemma
och matrial att bocka till en omvikt dipol, även om det är att föredra när man vill ha det allra bästa och kan lägga ned massor av tankemöda och tid i projektet.

/DD
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down