Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Allmänt scannerforum
  New Posts New Posts RSS Feed - Höra mer än bara flygplanen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Höra mer än bara flygplanen

Post Reply Post Reply
Author
Ny medlem
Ny medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cassette Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Höra mer än bara flygplanen
    Posted: 05-Augusti-2017 at 18:01
Hej,

Som nybliven medlem här undrar jag varför jag bara hör flygplanen och inte "kontrolltornen"?

Flygplanen kommer in med bra signal men jag kan inte höra svaren eller anropen. Bor i Nacka (Stockholm) med en Discone-antenn på taket.

Är det så enkelt att ex.vis Arlanda (Sweden Control) sänder på andra frekvenser eller att deras sändare är riktade medan flygplanen sänder "rundstrålande"

/C
Back to Top
Roy View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Augusti-2017 at 18:15
En räckviddsfråga helt enkelt.
Tornens sändare sänder oftast md en GP antenn, dvs en aning över horisonten. Och vågutbredningen över marken blir inte så lång, kanske 10 km.
Flygplanen däremot har du ju fri sikt till på hög höjd, En plan på 1000 m kan säkert höras tio ggr så långt som en markstation.
Flygen på marken hörs ännu sämre än tornet.

Höj din antenn en 50 till 100 meter så hör du säkert något torn.......
Men se till att använda lågförlustkabel, är kabeln längre än c:a 5 m minst RG-8, RG-213.

Flyget, dvs dess komradio i området 118 - 136,9917 MHz sänder alltid bara simplex.

Roy

Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Augusti-2017 at 22:37
Bromma sköter bara sectorn nära stockholm med en antenn på tornet.
Det som händer på plattan, som sänds på andra kanaler bl.a. gräsklippning och fågeljakt,
reläas ut på 118.100MHz och jag hör bara tornet med en tv-antenn riktad mot stan.
Andra antenner som t.ex. en 5/8 till marinbandet får inte in tornet där jag bor 10m över havet.

Arlanda sköter bl.a. sweden control med sändare utplacerade lite varstans.
En av frekvenserna som används för inkommande flyg söderifrån är den enda arlanda frekvens jag kan höra.
Sändarplatsen måste därmed vara ganska nära Nacka.

Jag vet att det finns sändarplatser i Trosa och Upplands-Väsby men då behöver
det nog vara riktantenner för att nå mig om det inte finns en närmare plats.

/DD

Edited by Dr Doktor - 05-Augusti-2017 at 22:38
Back to Top
Odin View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-Augusti-2017 at 13:09
Sweden control bör du kunna höra ifall. Jag har märkt att flyget sänder på två frekvenser sammtidigt men bara en av dom hör man basen. Kan inte vilka frekvenser det är i huvudet just nu..
Back to Top
scannerman View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-Augusti-2017 at 13:40
Flygradio är simplextrafik, dvs. på EN frekvens.
Men det kan tydligen förekomma att flygledningen vid lågtrafik (nattetid) "kopplar ihop" flera sektorer/frekvenser, så att samma trafik går ut på mer än en frekvens.
Vid lågtrafik så förekommer det även att en flygledare sköter flera sektorer / frekvenser.
När ett flygplan flyger in i en annan sektor så brukar flygledaren säga nåt liknande: "contact Sweden control on xxx.xx, same operator".
Så att piloten vet att det är samma flygledare som tidigare, och att man då t.ex. inte behöver hälsa på varandra på nytt...

Edited by scannerman - 06-Augusti-2017 at 14:52
Back to Top
Roy View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-Augusti-2017 at 13:57
Sweden Control sänder på 131,125 MHz. en av dess sändare sitter tydligen i Filipstad i högmasten.
Den hörs mycket bra här, i Kil även med handpapparat, dvs en 50 - 60 km.

Roy

Back to Top
Odin View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-Augusti-2017 at 14:31
Originally posted by scannerman scannerman wrote:

Flygradio är simplextrafik, dvs. på EN frekvens.
Men det kan tydligen förekomma att flygledningen vid lågtrafik (nattetid) "kopplar ihop" flera sektorer/frekvenser, så att samma trafik går ut på mer än en frekvens.

Stämmer bra, det är just väldigt sent/natt som jag noterat detta ochså.
Back to Top
scannerman View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-Augusti-2017 at 14:53
Uppdaterade posten ovan med lite mer info...
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down