Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Köpråd
  New Posts New Posts RSS Feed - Handradio för 144MHz och jakt
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Handradio för 144MHz och jakt

Post Reply Post Reply
Author
Ny medlem
Ny medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjarv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Handradio för 144MHz och jakt
    Posted: 02-Mars-2019 at 15:04
Hej,

Jag har varit på väg att skaffa en 155MHz jaktradio, men kom nyss också in på tankarna att en amatörradio kan vara bra att ha som beredskap för t.ex. långvariga strömavbrott efter orkan eller liknande, så finns det ev. möjlighet att ha lite kontakt utåt på annat sätt än via mobil. Och att det skulle kunna vara roligt att prova lite amatörradio.

Jag såg att det finns handapparater som fungerar både på 155Mhz och på 2 meters och 70 cm banden. T.ex. Yaesu FT-4XE tycker jag ser intressant ut och den verkar gå att låsa upp för att kunna sända också på 155MHz.

Jag tänker att om jag skaffar en eller två apparater kan jag direkt använda det som jaktradio, för att sedan ta licens för amatörbanden. Sen ev. lägga till en mobil kortvågsradio senare om det känns aktuellt då. Jag vill därför helst inte lägga mer pengar än nödvändigt nu till att börja med, men inte heller vara dumsnål. Jag har också en AM/FM/SW reseradio för att bara lyssna på radio.

Jag har försök läsa in mig, men har inte hittat svar på vissa av de frågor som jag har, och tänkte därför fråga om lite tips och råd här!

1. Är en handradio som är upplåst för att kunna sända på 155Mhz kompatibel med en jaktradio på samma frekvens? (Skillnad i modulation eller liknande?)

2. Är det tillåtet att låsa upp och sända på 155MHz, eller är det olika regler på t.ex. apparaterna för resp frekvensband?

3. Är 2m och 70cm banden något att ha vid en ev. "katastrof"? Jag bor ute på landsbygden men har sett att det finns 2meters repeter i närheten.

4. Det är svårt att veta vilka funktioner som är viktiga/roliga att ha, är Yaesu FT-4XE en bra radio att börja med? Vilka funktioner kan annars vara värda att betala mer för få med?

Tacksam för all hjälp jag kan få i mina funderingar!

Back to Top
Odin View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Mars-2019 at 15:39
1. Ja det är den
2. Nej egentligen inte men tror ingen skulle bry sig.
3.ja det skulle vara ett bra redskap om mobiltelefon går ner.
4.det är nog en bra radio
Back to Top
Bjarv View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjarv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Mars-2019 at 16:14
Tack så mycket Odin, det var snabbt och tydligt svar på alla de frågor som jag hade! Och det låter ju bra.
Back to Top
DX-Kungen View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DX-Kungen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Mars-2019 at 10:14
Jag instämmer i Odins svar, med följande tillägg:

- Vad jag vet så är det ytterst få amatörradiorepeaters som har reservkraft - så om det blir strömavbrott så kan man inte förlita sig på repeatern. Se till att ha en yttre antenn så att du kan nå andra utan hjälp av en repeater.

- Idag går väldigt mycket av amatörradiotrafiken på 2m/70cm över DMR (lite beroende av var du bor), så det kan vara en bra idé att skaffa en DMR-radio direkt (den klarar analogt också). Kolla t.ex. https://fbradio.se/amatorradio/anytone-d878uv-duoband-dmr/   
Back to Top
DX-Kungen View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DX-Kungen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Mars-2019 at 10:19
PS. I ditt fall skulle jag också leta efter en begagnad kortvågsradio - t.ex. Icom ic-735 eller liknande. En sådan radio har inte DSP eller liknande moderna funktioner - men funkar alldeles utmärkt för nödsamband inom Sverige. Med en relativt enkel antenn når du stora delar av Sverige dagtid på 80-metersbandet.
Back to Top
Bjarv View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjarv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Mars-2019 at 11:30
Tack för tilläggen dx-kungen!

Ska kolla närmare på DMR också, och blir att hålla ögonen öppna om det skulle dyka upp någon prisvärd kortvåg sen så småningom. Men tänker att jag nog börjar med handapparat + ta licens.

Blir ju lite högre pris med DMR, speciellt i och med att jag funderar på att skaffa två stycken. Jag gissar att för ev. nödanrop bör analogt fungera, att även de som kör DMR hör ifall man ropar analogt, men att man kan missa en hel del av vad som pratas av andra?
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down