Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Frekvenser
  New Posts New Posts RSS Feed - Halmstadfrekvenser
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Halmstadfrekvenser

Post Reply Post Reply
Author
Medlem
Medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fredrik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Halmstadfrekvenser
    Posted: 26-December-2003 at 14:47
Nån som har några intressanta frekvenser i Halmstadområdet? Tacksam för svar
Back to Top
Cloaken View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Cloaken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-December-2003 at 15:23
Kolla frekvenslistorna scanner.nu har.
Uniden BC 60 XLT-1, Icom R2, UBC 780, UBC 92 XLT.

"Can't it wait until I'm dead?"
Back to Top
Fredrik View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fredrik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-December-2003 at 17:29
Jo jag har dom listorna men där finns inga "militärfrekvenser" vad jag kan se. Skulle vilja ha nån rolig, typ vakten på Lv6, om det finns?
Back to Top
Cloaken View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Cloaken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-December-2003 at 20:52

Militären kör TETRA för det mesta.

Och dom frekvenser man har koll på annars är det kanske inte så smart att skrika ut här heller.

Annars får man väll gå den "jobbiga" vägen, se om man känner nån på plats, ta reda på vilken radio dom kan tänkas ha, men som sagt körs mest TETRA men lite analogt finns kvar.

Back to Top
Fredrik View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fredrik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-December-2003 at 18:07
Är det nån som har frekvenserna till Falck och Securitas också? Kan inte hitta dom :S
Back to Top
Cloaken View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Cloaken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-December-2003 at 19:32
170.8375 är Securitas.
Falck ligger runt 469-470 så du får söka där, men kan vara så att dom inte använder radio så mycket.

Edited by Cloaken
Back to Top
Fredrik View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fredrik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-December-2003 at 10:18
Okej tack för hjälpen
Back to Top
Chrille View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chrille Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-Januari-2004 at 15:34

Gjorde lumpen på Lv6 för tre år sedan och då hade vakten på Lv6 och flottiljen radioenheter som liknade lite åt leksaks hållet, kan väl tänka mig att dom var av modell äldre. Dom var svarta med några turkosa knappar på och överst var där en ratt som man valde kanal med har jag för mig. Dom var cirka 200x70x40 i storlek och antennen var relativt smal, cirka fyra millimeter i diameter. Var inte så intresserad av radio då så jag kollade aldrig upp vilken frekvens som användes.

Kanske inte hjälpte så mycket men någon kanske känner vet vilken frekvens som används på dessa.

Back to Top
Wilhelm1 View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wilhelm1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Januari-2004 at 11:47
Originally posted by Cloaken Cloaken wrote:

Militären kör TETRA för det mesta.

Och dom frekvenser man har koll på annars är det kanske inte så smart att skrika ut här heller.

Annars får man väll gå den "jobbiga" vägen, se om man känner nån på plats, ta reda på vilken radio dom kan tänkas ha, men som sagt körs mest TETRA men lite analogt finns kvar.

Nej - militären kör inte TETRA. Däremot kör de både digitalt och krypterat många gånger.

Men något TETRA-system finns inte i försvaret (utom möjligtvis något test/ avlyssningssystem).

Back to Top
Cloaken View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Cloaken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Januari-2004 at 12:05

Okej, många gånger är nog mer jämt.

Vad jag visste så finns det bara digital och krypterat kvar hos dom flesta inom militären, hade även hört att dom körde TETRA.

Tipsar samtidigt om, http://www.soldf.com/ra180.html .

Edited by Cloaken

Back to Top
micke 74 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote micke 74 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Januari-2004 at 14:07
Nej vi använder inte tetra,men kommer inom tid att börja
med det.Stationer med mobiltext och krypterings
möjligheter finns i dagsläget.Jag läser ett inlägg
lite längre ner på sidan om att försvaret kör med
tetra,och det är inte dåligt att man börjat med det
innan bara tetra nätet är uppbyggt.Men att man kört
med krypterings radio är inget som är avlyssningsbart,
det är kanske det du tror kallas för tetra.

Edited by micke 74
Back to Top
Ducky View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ducky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Januari-2004 at 14:08

Jag har bestämt för mig att jag läst någonstans att militären har, eller tänker upphandla, 7st containrar med en tetra i varje. När de sen åker på räddningsuppdrag i t.ex. Azerbadjan så ställer de upp en container vid sin postering eller räddningsplats och pumpar upp en mast. Så har de krypterat samband för bevakning och räddningsaktioner. Eftersom det är standard tetrautrustning så blir det mycket billigare än deras egna frekvenshopp apparater.

Men som sagt, det kanske inte är färdigt med upphandlingen än. Är det någon som har lite mer på fötterna?

/Broder Duck

Back to Top
Ducky View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ducky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Januari-2004 at 14:19

Originally posted by micke 74 micke 74 wrote:

i framtiden.

OK, det var så det låg till.

/Broder Duck

Back to Top
Jesper View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jesper Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-Januari-2004 at 15:57
Tetra är tänkt att ingå i demonstratorerna för nätverksbaserat försvar och flygvapnet har funderat på möjligheterna att använda tetra som flygbasradio (för markenheterna). Dessutom har nog FM mindre mängder tetra-utrustning att använda inom den nordiska logistikbataljonen - det var väl ett önskemål från finländarna att man skulle köra tetra som bataljonssamband tror jag.

Mvh Jesper
Back to Top
Abstract View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Abstract Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Januari-2004 at 18:29

Så Försvaret kör inte Tetra ?

Då måste jag ha drömt i 6-mån i Bosnien som radiotekniker på Tetra systemet. Även kursen i FInland måste ha varit ett hologram.
Övningen hemma i Sverige där vi körda 100% Tetra, måste ha varit ytopi.
FMV:s provgubbar som frågade ut oss om hur det funkade, kanske var från "främmande makt"

*Väck mig*

Ra180 är en annan radiotyp som använder sig av frekvenshopp, vilket gör den svåravlyssnad i en ordinär scannermottagare och svårpejlad.
Den har ju funnits i drygt 10 år nu inom de olika försvarsgrenarna.
Under dem åren har tekniken gått fram, därav den lägsta SG-graden på Ra180 numera.

God Hjul på Er alla

Back to Top
Wilhelm1 View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wilhelm1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Januari-2004 at 16:26

Som jag skrev: " (utom möjligtvis något test/ avlyssningssystem)."

Provgubbarna frågade naturligtvis hur det funkade eftersom systemet håller på att testas.

Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down