Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Antenner
  New Posts New Posts RSS Feed - Fundering kring antennköp
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Fundering kring antennköp

Post Reply Post Reply
Author
Medlem
Medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote megaH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fundering kring antennköp
    Posted: 20-Juni-2017 at 16:02
Har under ett tag kollat in den här (Sirio SD 68) antennen.

Fungerar det att köra med RG6 (75 ohm) eller ska jag använda RG58? Det lär räcka med 10cm för mig, då min mottagare skall finnas nära antennen.

Sen läste jag att det var UHF(F) på antennen, hur kopplar jag på detta enklast med en RG58 kabel? Tänker att jag ska försöka få upp den så långt jag kan,
min förra dipol-antenn som jag byggde hade mittledaren några cm över taket och det fungerade helt okej.

hoppas ni kan hjälpa mig,
megaH

Edited by megaH - 20-Juni-2017 at 16:04
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-Juni-2017 at 16:36
Eftersom du ska ha så kort kabel så köp en färdig pigtail.
UHF(F) betyder PL honkontakt, SO239.
Jag rekommenderar denna ebay butik http://stores.ebay.com/cao19961023 där jag fick grejorna skickade från tyskland på 3 dagar.

Sök på RG174 eller RG316 och sen UHF och SO239, PL239 adaptrar för att matcha ihop det hela. Det beror ju på vad din mottagare ska ha för kontakt.
Det är bara några alternativ som finns som enstaka eller 2st.

/DD
Back to Top
megaH View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote megaH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Juni-2017 at 00:52
Tack för svaret!
Så det går att köra med en RG58 kabel?
Har ju en liggandes så tänkte använda den isf.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Juni-2017 at 10:22
Absolut går det att använda RG58 om du har en sån redo med kontakter.
Annars är det billigare från ebay där det är fraktfritt och samma pigtail från limmared kostar 10ggr mer.

/DD
Back to Top
megaH View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote megaH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-September-2017 at 18:14
Använder tråden igen för ytterligare en fråga..
Har köpt antennen, men fick inte med någon mast vilket kanske inte är så
konstigt.

På bilden på deras hemsida är antennen monterad på en mast,
finns det på limmared eller spelar det ingen roll vad man köper för mast?
Back to Top
Spectro View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Spectro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-September-2017 at 18:55
Det finns maströr att köpa på både Biltema och Jula, och på flera andra ställen.
Back to Top
megaH View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote megaH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-September-2017 at 19:08
Tack!
Då borde denna fungera?
http://butik.limmared.nu/sv/mastror/419-mastror-50mm-3m-skarvbart.html
Back to Top
Spectro View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Spectro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-September-2017 at 19:13
Maströr är ju inte direkt raketforskning. Du kan köpa av Limmared, men dom är minst dubbelt så dyra som t ex Jula. Jag misstänker att dom kommer från samma leverantör.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-September-2017 at 20:17
Maströr är av någon anledning faktiskt billigast på Elfa jämfört med Jula/Biltema. Jag tror Elfa säljer mycket danska Triax prylar som är billiga i pris.

/DD
Back to Top
Spectro View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Spectro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-September-2017 at 20:20
Kollade på Jula's hemsida, och ett 1.5 meters 38mm rör kostar 99:-
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down