Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Större Händelser
  New Posts New Posts RSS Feed - Försvarsmaktens Flygdag 2019
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Försvarsmaktens Flygdag 2019

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Scanner Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Försvarsmaktens Flygdag 2019
    Posted: 24-Augusti-2019 at 23:12
Ska ner till Ronneby imorgon, finns det några frekvenser man borde passa på?

Back to Top
Bagon19 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bagon19 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-Augusti-2019 at 07:00
Hmm, jag skulle ha tagit med en flygradio och sedan en baofeng eller något som får in 2m och 70 cm bandet.
Radios :Rtl Sdr V3, Tecsun Pl 660, Rubicson Pmr radio, Zodiac P 7000, Lafayette DC 24.

Antenner:
Rtl Sdr Dipol, Horisontellt 1/4 våg PR Dipol. (Används till min PL 660 Också på HF.)
Back to Top
scannerman View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-Augusti-2019 at 10:23
TOWER: 119.2
GROUND: 121.85
TMC / APP: 128.45 & 129.9

F17 har även PAR: 118.0 & 134.1
men dom används nog inte idag...
Back to Top
Odin View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-Augusti-2019 at 10:53
134.1 används visst rätt ofta med. Dom har använt 153.500 MHz senaste dagarna när det varit eftersöksövning med Heli och Jas.
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-Augusti-2019 at 13:56
Originally posted by Odin Odin wrote:

134.1 används visst rätt ofta med.

Det betvivlar jag inte.
Men, PAR är en förkortning för Precision Approach Radar,
på svenska radarledd precisionsinflygning.

PAR brukar användas under landning i dåligt väder med begränsad sikt,
vilket knappast lär förekomma idag,
för då blir det nog ingen flyguppvisning...

Edited by scannerman - 25-Augusti-2019 at 13:57
Back to Top
nighter View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nighter Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-Augusti-2019 at 22:37
134.1 känner jag inte till, vad används den till och används den över hela landet?
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25-Augusti-2019 at 22:51
Ni har tur där ni, här i melkansverige existerar inte JAS, det enda militärt jag nånsin hört är ett par amerikaner, troligen helikoptrar som skulle till F16 som jag envisas kalla det, ett monument över dumma politiker, här finns tre kärnkraftverk och en hel del av Sveriges största städer och så lägger man ner det, vi hade liksom 21 flotliljer, vad är det nu 4? Vansinne.

Man sätter väl in flyg där det behövs, Gotland är ju ett skämt bara.

Jag blev chockad när jag såg att de fick; hop tillräkligt med Gripen för att flyga julgran förra året.
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Augusti-2019 at 09:58
Originally posted by nighter nighter wrote:

134.1 känner jag inte till, vad används den till
och används den över hela landet?

Läs vad jag skrev ovan...

Nej, det är olika frekvenser för Tower, PAR & Control (C & C2), på respektive flygflottilj,
Men vissa frekvenser används på mer än en flottilj.

T.ex. 119,2 (TOWER) & 120,0 MHz (PAR) används både i Ronneby & Uppsala.

Edited by scannerman - 26-Augusti-2019 at 10:00
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Augusti-2019 at 10:14
Originally posted by Agentumsilwer Agentumsilwer wrote:

Ni har tur där ni, här i melkansverige existerar inte JAS, det enda militärt jag nånsin hört är ett par amerikaner, troligen helikoptrar som skulle till F16 som jag envisas kalla det,

Du hörde tydligen inte radiotrafiken från 2 JAS 39-Gripen för ungefär en vecka sedan, det kan ha varit på fredagen.
Men det gjorde jag...

Den första var "Wolf 21", den andra också "Wolf", jag hörde dock inte siffrorna, det kan ha varit 11.
Wolf 21 fick starttillstånd för att gå norrut mot Sundsvall, antagligen för att återgå till F21.
Det var nog incidentberedskapen som återvände hem, och flög i rote.
Jag var i Uppsala så jag hörde också när planen startade...

Jag använder också dom gamla flottiljnumren, för Uppsala & Karlsborg, även om det inte längre är flygflotiiljer.
Men Försvarsmakten vill låta F16 återuppstå som flygflottilj, för att bättre kunna försvara Stockholm,
så snart kan du nog återigen använda benämningen "officiellt"...
Det finns faktiskt fortfarande en flygflottilj i Uppsala, Luftstridsskolan (LSS) = F20.
Men dom har inga flygplan...

Edited by scannerman - 26-Augusti-2019 at 10:28
Back to Top
Odin View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Augusti-2019 at 10:31
Jag hör Jas varje dag här och ibland på nätterna med som för två veckorsen när dom lyfte kl 3 mitt i natten på full speta för Ryssen var vid gränsen o flög.

134.1 har dom när dom övar instrumentinflygning så den pratar dom på även vid fri sikt men rätt tråkigt att lyssna på.
Det intressanta är väl att hon i tornet småviskar höjd och kurs på ett sexigt sätt
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Augusti-2019 at 10:44
Originally posted by Odin Odin wrote:

134.1 har dom när dom övar instrumentinflygning så den pratar dom på även vid fri sikt

Jodå, jag har också hört trafik på en PAR-frekvens vid hyfsat bra väder,
men det var F17M (fd F3) i Linköping.
Det var en SK60 från flygskolan på Malmen.
Jag vet, för jag befannn mig vid banänden, rakt under inflygningsstråket,
så jag både såg, öch hörde planet....
Back to Top
yupiteru View Drop Down
Administratör
Administratör

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote yupiteru Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31-Augusti-2019 at 14:07
Det var mycket rakel, flygradio och övriga hade Motorola GP340 på VHF (men vet inte vilka kanaler de använde)
"Kunskap - det är det vi har kvar när vi glömt det vi lärt oss"

www.linslusfoto.se
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31-Augusti-2019 at 17:22
Originally posted by yupiteru yupiteru wrote:

....övriga hade Motorola GP340 på VHF....

Flygvapnets "gamla" basradiofrekvenser på 152-154 ?
150-155 är "militärt"...
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-September-2019 at 12:54
Scannerman:

Nej jag missade väl det, jag har hört annat men inga jaktkärror.

Kör de på militära bandet? Antar det även om jag fick in två amerikanska flygfän trolugen helikoptrar som körde på en amerikansk standard militärkanal nere på 121mhz och AM.

Jo jag växte upp med F16 som naturlugt förekommande, folk är skitgnälliga nu, och iftast stadsbor underlugt nog när de är på landet som de kallar sig.

Mins hur man smög ich gömde sig vid ett mindre lokalt militärfält i skogen när Viggen blåste på, det var tider det, ingen klagade flr vi förstod att det var nödvändigt dessutom var marken uppköpt, dör har vi ett oroblem idag iga mindre fält kan användas de är sålda för inget för länge sen och i Stockolm tom uppgrävda.

Jo jag känner till F20 övade ofta luftstrid en lansen var alltid med, där satt väl kontrollanten bak.

F16 fick aldrig JAS utan allt skulle rivas seru, men jag har carit på de flygdagar de anordnat sen liten, och senast förra sommaren.

En Tunnan flög dp, trust nog inget i oropellerväg, jag har sett Spitfiren vi har i Eskilstuba och en Mustang ägs av Biltema, de titalkracgade ju en med en oerfaren pilot i Norge så den ligger som skrot, udda.

Nåväl för mig vill jag ha dem igen, som sagt tre körkraftverk som gpr på 110% de stora städerna mm, hjärnsläpp att lägga ner, döremit Skåne kan vi strunta i, det har jag ingen lust att försvara.
NATO kan ta det åt danskarna.

Nåväl kvarnarna maler långsamt ich Svensja Freds en pytteorganusation hjärndlda ska bestämma givetvis, aldrug mer krig, det ör värre ön på mycket länge, järnridån är på väg ner.

Tyvärr gar vi ingen vid rodret längre, alla är sossar utom då SD som inte får vara med, cad ni ån röstade på annat rlstade ni på sossarna, det ör för många oarter, en massa små jävla skitpartier nan direkt jan slopa men som alltud ska höras trits sina 3.x% tex.

Polutiskt självmord, ett nytt system behövs och ta tillbaka demokratin, inga av de sög framtida 4 partierna ska få välja helt själva hur nan får.

En sak dick, jag tror inte ett lre finns för F16, det ör snack vara, lyssna inte på de dör åsnorna, de gastar nen har inga svar ingen pkan inga pengar, så de tar dem från DIG, skutsamma im du betalt skatt i 45 år eller inte en spänn, mysigt bara.

Imo om de vill ha oensionärerba med sig fpr de stå för deras uppehälle själva, rätt självklart.
Dessutom de som aldrig tycks vilja respektera Sverige, dags att pja hem, jriget är slut ich bygg upp ditt land slashasar.
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-September-2019 at 13:31
Dör hör jag bara från Stockholm och deras skjubanor för Livgardet, det ör allt, förr hörde man värnpliktiga mm i Uppsala ich vid kusten öva, allt är nedsläkt utom Stockholms Livgarde hehe, de gör ju en jäkla nytta.

Jag tror EJ att idag när minst en generation inte behövt göra lumpen och knappt vet vad det är har lust att sluta jobba och sen såslita i orincip gratus hos militären som vörnpliktiga.
Det var annat förr, då visste man att det var nåt alla måste göra, farsan gade gjort det farfar låg inne i ww2 uppe vid norrlandsgränsen med Mauserlikbande svensja gevör, finnarna hade tyska k-pistar de fick testa när de tröffades.
Finland var ju så att säga allierade med tyskarna och fick materiell och vapen.

Vad hag menar vem gör frivilligt lumpen idag jämfört med förr, tramset ned tjejer i lumpen tror hag knappast löser nåt särskilt inte med lägre standardkrav.

Jag hörde om högerextremustiska terrordåd idag, vilka ör dessa menat?

Sim vi vet dektig strax lver 200 Svensjar i Waffen SS, vilket folk dels inte förstpr vad det var, många ville slåss mot kommunismen.

Fy Sverige vidriga nazikand, hur många norrmän frivilliga? 5000, dansjar 6000

Finns nån bok en sån där vänsterdåre skrivit dör han menar att så många mer var i SS ön i de aluerade, jises amalia mängder med fler svenskar gick med i de aluerades led, hustorieförfalskning.

Sverige var ju bäst som fritt ön som ockuperat, gnälliga danskar eller norrmän hade betalt vad som helst för att vara Sverige, och nej alla var inte med i nån jövla motstpndsrörelse, jävlugt fult det dör, de försökte leva ett vanlugt liv bara.
Månfa av de äkta kunde gömma sig här.

Jag vill som sagt veta vad de dör högerextremustiska terroratrackerna sker här?
Jag tror inte på nazusmen ich jag trir dprar ich folk som vill höra hemma npnstans ör detta.

Men alla har sett horderna ned halsdukar ich dylikt för snsiktet kastat sten på allt, ambulaner, polus ich brandkår mm, vänstern vpgar ingen ge sig på.

Nu är de felfria, alla har glömt 70talets vänsterextremuster som tig luvet av många ich intig bygnader mm, personlugen tror jag visst folk dras till där de får bråka ich förstöra fritt.

Att hålla på och aliera oss med sånna ich de kring dem ör det dummasre vi kan glra, skucka hem grabbarna för att döda lite folk och sen välkommen tillbaka.

Åsnor tycjs inte se var det hör bör, kanske tänker de cara dlda den dan så de slipper tänka själva.
Back to Top
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01-September-2019 at 13:40
Originally posted by Agentumsilwer Agentumsilwer wrote:

Scannerman:

Nej jag missade väl det, jag har hört annat men inga jaktkärror.

Kör de på militära bandet?

Jag hörde "Wolf" (21 + 11?) på 16A (Tower) = 119.2 MHz
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down