Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Allmänt scannerforum
  New Posts New Posts RSS Feed - FRO DMR
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

FRO DMR

Post Reply Post Reply
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rtty Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: FRO DMR
    Posted: 10-Mars-2019 at 22:47
FRO kör ju DMR på vhf . Jag letar efter deras Talgrupper och ev UserID.

Finns det någon som vet mera ?

Jag kan klura ut att Talgrupp 240 är riks för sverige.
Men hur är deras talgrupper för områden o.s.v. ?

Edited by Rtty - 10-Mars-2019 at 22:48
Back to Top
Rtty View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rtty Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Mars-2019 at 18:18
Inget svar. Då kanske jag verkligen är den allra första i vårat forum som lyssnar på dmr från FRO !

:-)

Edited by Rtty - 12-Mars-2019 at 18:19
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Mars-2019 at 19:40
Ditt ursprungliga meddelande dök av någon anledning aldrig upp som nytt och oläst. Det kan bli så när det editeras vid fel tidpunkt.
Jag brukar kopiera och sen radera meddelandet och kopiera in texten i ett nytt och editera.

FRO har månatliga möten på DMR VHF riksnätet där man hör ID nummer vid inloggning och det brukar diskuteras rörande talgrupper osv.
Jag minns inte vilken veckodag det brukar vara men står säkert på någon FRO websida.

Det är indelat i Region och förbund och lokala avdelningar. T.ex. 1410 är region 1 och förbund 4 avdelning 1.

Info finns på sidorna 4,5 och 12,13
http://www.sm5nvc.se/file/DMR/FRO/201619B_FRO_sb_IT_konferens_DMR.pdf

/DD
Back to Top
4CX250B View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 4CX250B Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-Mars-2019 at 23:10
The requested URL /file/DMR/FRO/201619B_FRO_sb_IT_konferens_DMR.pdf was not found on this server.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Mars-2019 at 00:09
Back to Top
scannerman View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Mars-2019 at 00:14
Originally posted by 4CX250B 4CX250B wrote:

The requested URL /file/DMR/FRO/201619B_FRO_sb_IT_konferens_DMR.pdf was not found on this server.

???
Länken ovan från Doktorn fungerar.
Jag har själv laddat ner PDF-dokumentet genom att klicka på länken...

Edited by scannerman - 13-Mars-2019 at 00:15
Back to Top
Rtty View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rtty Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Mars-2019 at 09:31
Doktorns länk till den 15 sidiga pdf’en funkar alldeles utmärkt.

Tack doktorn
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-Mars-2019 at 21:08
Finns en frekvens som är helt rikstäckande?

Pä Uppsala hör jag inget, oå Stockholm riks hör jag nåt ibland det är ju DRM och de är inte direkt snacksaluga.
Antar att dessa frekvenser är för samband när militären visar upp sig eller liknande?
Och dessa sköter parkeringar och annan marktjänst och har kontakt?

Amatörer tycks köra dem som medlemmar i FRO, kanske ska de användas i katastriflägen mm?
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-Mars-2019 at 21:24
Kan ju nämna att på söndagskvällarna 21 o nån timma nåt så kör FRO riksnätet, men ärligt det är mest incheckningar av amatörer från olika delar av sverige DMR.

Lite kul dock att de ogillar trista inchekningar och vill ha mer är att bara säga sitt id, som fö ju syns.

Ingen aning var den repeater jag hör stpr, i Stockholm vet jag, den går halvbra, men då det ör digitalt märks det inget så länge all digital info går fram till mig.

De kör 70cm 423.60625 här color code 12 S1

Hur nätet funkar vet jag inte, det är väl talgrupp, de har problem att vissa städers rptr bara tar emot tex.

Jag menar vad för vrekvens folk hör det på andra ställen i Sverige, jag tycks ha en 8-9 mil utan vidare tull den, men de har väl några hundra watt.

Edited by Agentumsilwer - 17-Mars-2019 at 22:02
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down