Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Frekvenser
  New Posts New Posts RSS Feed - Frekvenser i Stockholm AOR
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Frekvenser i Stockholm AOR

 Post Reply Post Reply
Author
Message
_QRP View Drop Down
Certifierad
Certifierad


Joined: 04-Januari-2004
Status: Offline
Points: 1472
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _QRP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Frekvenser i Stockholm AOR
    Posted: 27-Juli-2008 at 20:46

Källa: Frekvenser i Stockholm AOR

Stockholm Control
119.400 Bromma terminalkontroll "Bromma director"
118.400 Sektor 1
133.700 Sektor 2
131.125 Sektor 3
118.200 Sektor 4, över Gävle och Borlänge
132.475 Sektor 6
118.275 Sektor 7
129.175 Sektor 8
123.750 Terminalkontroll Väst
120.150 Terminalkontroll Söder
126.650 Terminalkontroll Öst
124.100 Terminalkontroll Avgångar Arlanda
120.500 Terminalkontroll "Director"
125.600 Öster om Umeå och Luleå
131.050 Över Arvidsjaur och Kiruna
132.150 Över Östersund, väster om Sundsvall
135.025 Öster om Sundsvall, Östersjön

Östgöta Control
132.950 Terminalkontroll

Stockholm-Arlanda
Arlanda Tower 118.500 Ansvarar för 01L/19R
Arlanda Tower 125.125 Ansvarar för 08/26 och 01R/19L
Arlanda Ground East 121.975 Push-back och taxi
Arlanda Ground North 121.925 Push-back och taxi
Arlanda Ground West 121.700 Push-back och taxi
Arlanda Clearence Delivery 121.825 ATC-klarering
Arlanda ATIS Arrival 119.000 Ankomstinformation
Arlanda ATIS Departure 121.625 Avgångsinformation
Arlanda Iceman 121.775 Avisning
Arlanda VOLMET 127.600 Automatisk meteorologisk information

Stockholm-Bromma
Bromma Tower 118.100
Bromma Ground 121.600 Aktiv vid högtrafik.
Bromma ATIS 122.450 Ankomstinformation
 

Flygplatser i Stockholm AOR

Linköping-Malmen
Malmen Tower 129.800
Malmen Ground 121.850 Rörelser på marken

Ronneby
Ronneby Tower 119.200
Ronneby Ground 121.700 Mån-Tors 07:30-15:00

Såtenäs
Såtenäs Tower 128.200
Såtenäs Ground 134.300

Stockholm-Skavsta
Skavsta Tower 127.700 Ibland även terminalkontroll

Kristianstad
Kristianstad Tower 129.350

Kalmar
Kalmar Tower 130.800

Sundsvall/Härnösand-Midlanda
Sundsvall Tower 129.550
Sundsvall ATIS 127.400 Terminalinformation

Kiruna
Kiruna Tower 130.150

Skellefteå
Skellefteå Tower 122.050

Umeå
Umeå Tower 119.800

Arvidsjaur
Arvidsjaur Tower 123.000

Örebro-Airport
Örebro Tower 120.275

Karlstad
Karlstad Tower 119.450

Västerås-Hässlö
Västerås Tower 130.600

Luleå-Kallax
Kallax Control 125.450 Terminalkontroll
Kallax Tower 128.200

Östersund-Frösön
Frösö Control 135.650 Terminalkontroll
Frösö Tower 130.900


Borlänge
Borlänge Tower 127.300

Linköping-SAAB
SAAB Tower 118.800

Norrköping-Kungsängen
Kungsängen Tower 120.350

Visby
Visby Tower 120.300

Göteborg-City Airport
Göteborg-Landvetter
Malmö-Sturup
Stockholm-Arlanda
Stockholm-Bromma
Stockholm-Skavsta
Sundsvall/Härnösand-Midlanda
Västerås-Hässlö
Örebro-Airport



Edited by _QRP
Back to Top
Clabbe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst


Joined: 07-Januari-2007
Location: Halmstad
Status: Offline
Points: 117
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Clabbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Juli-2008 at 00:41
Lite extra uppgifter från luftis:

Stockholm ATCC består av två delar, ett ACC (Area Control Centre) och ett TMC (Terminal Control Centre), där TMC huvudsakligen sköter trafiken på radar till och från Arlanda, Bromma och Uppsala.

Till detta kommer övrig verksamhet i området som kan bestå av allmänflyg, fallskärmshoppning m.m. Inne i TMA:t (Terminal Control Area) är trafikintensiteten hög, och under dygnets högtrafiktimmar ligger man på ca 72 rörelser (starter och landningar) i timmen bara på Arlanda. Under dygnet ger detta ca 900 rörelser till & från Arlanda.

Ansvarsområdet är Stockholm AOR (Area of responsibility), och en av de huvudsakliga uppgifterna är att leda trafiken till och från Arlanda, Bromma och Uppsala. AOR:et är uppdelat i 12 sektorer och i varje sektor arbetar en eller två flygledare. Dessutom finns ett antal assistentpositioner och skiftledarpositioner.

Centralen är öppen dygnet runt årets alla dagar.
Clabbe
Back to Top
DX-Kungen View Drop Down
Certifierad
Certifierad


Joined: 03-Januari-2004
Location: Stockholm
Status: Offline
Points: 1952
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DX-Kungen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Juli-2008 at 07:50

Tack för bra lista. Vissa uppgifter är dock gamla, t.ex. Arlanda Tower är nu:

118.500  01L / 19R och sector west
125.125  01R/19L
128.725  08 / 26 och sector east

Färskaste uppgifterna från LFV´s AIP (men det var nog ett år sedan de ändrade lite för TWR på ARN)

Back to Top
zaccer View Drop Down
Certifierad
Certifierad


Joined: 28-December-2003
Location: Stockholm
Status: Offline
Points: 1192
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote zaccer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Juli-2008 at 18:25
Originally posted by _QRP _QRP wrote:


123.750      Terminalkontroll Väst
120.150      Terminalkontroll Söder
126.650      Terminalkontroll Öst
124.100      Terminalkontroll Avgångar Arlanda


124.100 är inte avgångar generellt sett utan är snarare Departure-West.
(Jätteofta kopplad till 123.750 när det inte är extremt hög trafik.)
Avgångar som går ut på SID's som är östliga hanteras initialt av Approach-East, alltså 126.650 eftersom dom konfliktar massor i ståket mellan Trosa & Täby.
Samma gäller Bromma avgångar österut.


Originally posted by _QRP _QRP wrote:


118.400      Sektor 1
133.700      Sektor 2
131.125      Sektor 3
118.200      Sektor 4, över Gävle och Borlänge
132.475      Sektor 6
118.275      Sektor 7
129.175      Sektor 8


Kan bara lägga till lite info här, alla dessa är ju lågnivå sektorerna.
118.400 - Geografiskt täcker stora delar av Småland
133.700 - Norra Östersjön (inkl. Gotland) samt in över fastland mot Trosa (alltså mycket av inflygningar till Arlanda från syd).
131.125 - Värmland/Örebro osv.
118.200 - Stor sektor norr om Stockholm täckade Dalarna/Gävle osv från väst till öst i landet.
132.475 - Rakt ut från Sthlm i finska viken, mot Åland osv.
118.275 - En liten sektor sydväst Sthlm (hanterar mestdels västliga utflygare sydväst från Stockholm
129.175 - Västerås och norrut mot Dalarna till, mycket av inflygningar till Arlanda väster ifrån hamnar här.


Edited by zaccer
Back to Top
_QRP View Drop Down
Certifierad
Certifierad


Joined: 04-Januari-2004
Status: Offline
Points: 1472
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _QRP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Juli-2008 at 18:34

Jag skulle vilja veta vilka frekvenser som man bör lyssna på om infygningen till Arlanda kommer ifrån nordlig eller östlig riktning via flygfyren TEBBY (Täby).
Planen går i en högersväng över Sollentuna och sedan norr ut mot Arlanda.
//QRP

Back to Top
zaccer View Drop Down
Certifierad
Certifierad


Joined: 28-December-2003
Location: Stockholm
Status: Offline
Points: 1192
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote zaccer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Juli-2008 at 18:37
126.650, alt director 120.500 om den är aktiv.
Back to Top
Anddersson898 View Drop Down
Entusiast
Entusiast
Avatar

Joined: 23-December-2003
Location: Kristianstad
Status: Offline
Points: 887
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anddersson898 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Juli-2008 at 18:40

Detta var klart intressant. Finns det ngn karta eller likn. som förklarar de olika sektorerna?

Har ju cirka milen till KID, Kristianstad-Everöd, anväder man verkligen bara 129.350 där? Jodå, jag har scannat och inte hittat ngt mer, men det borde finnas fler frekvenser, tex Ramppersonalen osv. Ngn som vet?

handic 1600, dls 160,200c, UBC 244 clt, UBC 278clt, UBC 760xlt,Motorola BMD
Back to Top
_QRP View Drop Down
Certifierad
Certifierad


Joined: 04-Januari-2004
Status: Offline
Points: 1472
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _QRP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Juli-2008 at 18:46

Begrepper "radarvector" förekommer ofta
i samtalen mellan flyg och markkontroll.
Vad avser begreppet "radarvector" ??
//QRP

Någon som har en detaljerad karta
över inflygningen till Arlanda ??

Back to Top
zaccer View Drop Down
Certifierad
Certifierad


Joined: 28-December-2003
Location: Stockholm
Status: Offline
Points: 1192
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote zaccer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Juli-2008 at 22:49
Radarvector i kort är när man flygledning styr flygplanet på en viss given kurs (i grader).
Detta gör _oftast_ i slutet av inflygningar när man leder in flygen med lagom avstånd mot andra plan.

Ofta hör man termen radar vectors runway XX när flygledaren gör första kursförändringen bort från inflygningsrutten, ex.vis "fly heading 360, vectors ILS approach rwy 26".

Naturligtvis sker även radarvektorering såväl runt start som mitt under flygning om så behövs för att separera flygplan.

För Arlanda precis som på många andra flygplatser sker inflygningar normalt till en början mot en STAR (standard arrival route). På Arlanda går varje STAR fram till en IAF (initial approach fix), från denna ger man radarvektorering.
Normalt bryter man ofta ut flygplanen från STAR innan IAF och radarleder. STAR har man både för att bra flöden (ex.vis snyggt separerade från startande osv men även för bullerreduktion över tätbebyggt osv).

I AIP'n finns alla kartor man behöver, för Arlanda inflygningar så är det dessa som gäller:
01-landningar: http://www.lfv.se/upload/ANS/AIP/AD/AD2/ES_AD_2_ESSA_4_7_en.pdf
19-landningar: http://www.lfv.se/upload/ANS/AIP/AD/AD2/ES_AD_2_ESSA_4_8_en.pdf
08-landningar (ovanliga): http://www.lfv.se/upload/ANS/AIP/AD/AD2/ES_AD_2_ESSA_4_11_en.pdf
26-landningar: http://www.lfv.se/upload/ANS/AIP/AD/AD2/ES_AD_2_ESSA_4_12_en.pdf


Edited by zaccer
Back to Top
zaccer View Drop Down
Certifierad
Certifierad


Joined: 28-December-2003
Location: Stockholm
Status: Offline
Points: 1192
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote zaccer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Juli-2008 at 22:57
Originally posted by Anddersson898 Anddersson898 wrote:

Detta var klart intressant. Finns det ngn karta eller likn. som förklarar de olika sektorerna?


Har ju cirka milen till KID, Kristianstad-Everöd, anväder man verkligen bara 129.350 där? Jodå, jag har scannat och inte hittat ngt mer, men det borde finnas fler frekvenser, tex Ramppersonalen osv. Ngn som vet?



Low-level sektor indelningen finns till VISS del numera presenterade här:
http://www.lfv.se/upload/ANS/AIP/AIC%20A/A2-2008%20VFR%20Flight%20In%20Sweden.pdf

Sid 15 i dokumentet, notera att kartan visar för det mesta den LÄGSTA sektorn, så om det finns ett TMA (såsom Östgöta) så står Östgöta frekvensen utritad där, men en annan low-level sektor från "Sweden Control" täcker ett område ovanför TMA och UNDER high-level sektorn.

129.350 ska vara den enda Kristianstadsfrekvensen för flygledning. Vad de har på marken har jag ingen notering om tyvärr.
Back to Top
Clabbe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst


Joined: 07-Januari-2007
Location: Halmstad
Status: Offline
Points: 117
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Clabbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-Juli-2008 at 00:24
Hittade detta i Svenska Flygfält.

Radio Frekv./Radio Freq
Kristianstad TWR:
129.350 MHz
121.500 MHz

Malmö CTRL:
118.950 MHz N
135.900 MHz S

Vad rampen har för frekv.hittade jag inget om.
Clabbe
Back to Top
zaccer View Drop Down
Certifierad
Certifierad


Joined: 28-December-2003
Location: Stockholm
Status: Offline
Points: 1192
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote zaccer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-Juli-2008 at 16:56
För handlingen prova 131.650 eller 131.800.

Är väl bara Skyways som flyger reguljärt så därav 131.650, men man kanske fortfarande ligger kvar på gamla SAS Domestic handling kanalen 131.800..

Sedan brukar ju alltid ramperna ha någon UHF kanal. Ibland på dom små kommunala flygplatserna en simplex-kanal.
Back to Top
_QRP View Drop Down
Certifierad
Certifierad


Joined: 04-Januari-2004
Status: Offline
Points: 1472
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _QRP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-Juli-2008 at 17:06

Tack zaccer, för utförlig information.
//QRP

Back to Top
Anddersson898 View Drop Down
Entusiast
Entusiast
Avatar

Joined: 23-December-2003
Location: Kristianstad
Status: Offline
Points: 887
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Anddersson898 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-Juli-2008 at 20:24
Ja, jag tackar också. Ska luska lite i det där, men med få avgångar är det inte lättscannat, precis. Men nu har jag en hint om var jag ska börja söka.
handic 1600, dls 160,200c, UBC 244 clt, UBC 278clt, UBC 760xlt,Motorola BMD
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down