Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Frekvenser
  New Posts New Posts RSS Feed - Fransk och arabisk? rundradio 11MHz AM
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Fransk och arabisk? rundradio 11MHz AM

Post Reply Post Reply
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tekyu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fransk och arabisk? rundradio 11MHz AM
    Posted: 13-Maj-2018 at 18:31
Hej!

Jag håller på att försöka se vad som finns runt om mig med en nyligen konfigurerad SDRplay med raspberry remote. Jag hittar två rundradiostationer på runt 11.5MHz AM (modulen är ännu inte Konfigurerad).

Brukar vi få in fransk och arabisk rundradio på dessa frekvenser på AM?

Tydligen är fjärrstyrning av mottagare bättre än att sätta mottagaren direkt i huvuddatorn. Får inga störningar allt, men signalen är väldigt svag ändå.

Antennen är en dipol gjord av högtalarkabel som sitter fasttejpad under mitt balkongräcke, den är fastsatt i Hi-Z porten.
Back to Top
Roy View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Maj-2018 at 18:44
Det är det sk 25 meters bandet för rundradio.
Täcker c:a 11500 - 12100 kHz
I detta område finns rundradio med de flesta språk.
Ofta Kinesiska men arabiska med böneutrop etc förekommer.
På 12070 kHz kan man tidvis höra BBC, som ger goda nyheter.

På 11401 kHz finns min favorit pirat, RWI, Radio Waves Int. som hörs då och då. Ofta en hel helg.

Roy
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Maj-2018 at 19:13
Jag kapar tråden och undrar om någon har lyckats höra radiostationen Coast to Coast med Noorey?
Det finns kanske ett 20tal AM stationer i USA men ska även finnas några i andra länder så frågan är om radiovågorna
lyckas leta sig hit och in på en enkel dipol?

Programmen brukar handla om mystiska fenomen och flygande tefat m.m. och dom har en stream igång men om man vill lyssna via radio, går det övht?
Jag sitter klistrad vid satellitkanalen H2 och har läst i stort sett alla böcker i ämnet så jag är helt torsk på detta.

/DD
Back to Top
Tekyu View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tekyu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Maj-2018 at 19:25
Då vet jag att det var på något rundradioband jag lyckades leka på. Av nån anledning fick jag plötstligt en helt ren signal på de flesta band genom att köra mottagarna på en raspberry pi och sedan via nätet.

Sitter nu på 461MHz och lyssnar på den vanliga bevakningen.

Finns det något mer roligt att stämma av konditionerna med när det gäller saker som inte är UHF, likt ner mot 10MHz till 200MHz?

Back to Top
Janne-2017 View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janne-2017 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Maj-2018 at 19:45
Och hur långt ifrån är den bevakningen från ditt i mil räknat?.

Edited by Janne-2017 - 13-Maj-2018 at 19:46
AOR AR-DV1.
AOR AR-DV10.
TYTERA MD-2017.
UNIDEN BCT-15X.
UNIDEN 125-XLT.
WHISTLER TRX-1.
WHISTLER TRX-2.
Back to Top
Odin View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Maj-2018 at 19:48
Jag hörde en märklig grej på 16.104 MHz för ett tag sedan, det var en engelsk-tysk röst som lät syntetisk. Rabblade siffror typ null null etc..spelade inte en kort snutt innan det tog slut.

Edited by Odin - 13-Maj-2018 at 19:50
Back to Top
DX-Kungen View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DX-Kungen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13-Maj-2018 at 23:03
Originally posted by Odin Odin wrote:

Jag hörde en märklig grej på 16.104 MHz för ett tag sedan, det var en engelsk-tysk röst som lät syntetisk. Rabblade siffror typ null null etc..spelade inte en kort snutt innan det tog slut.

Stor sannolikhet att det var en "number station". Det låter så på beskrivningen i alla fall - frekvensen känner jag inte till.

https://en.wikipedia.org/wiki/Numbers_station

http://priyom.org/number-stations
Back to Top
Tekyu View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tekyu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-Maj-2018 at 09:01
Tja, de flesta bevakningscentraler ligger runt 1-3 mil runt mig. Alltså de som håller till på 461MHz-frekvenserna. De är inte direkt långt.

Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down