Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Allmänt scannerforum
  New Posts New Posts RSS Feed - Flygvapnet
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Flygvapnet

Post Reply Post Reply
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Flygvapnet
    Posted: 06-November-2019 at 21:01
Är rätt mycket trafik ikväll:
142,725 FM
241,900 FM
257,900 FM
284,625 AM
298,800 FM

Edited by Afiag - 06-November-2019 at 21:02
Back to Top
STQR View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote STQR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-November-2019 at 21:59
Extremt mycket trafik. Loggade minst 5 nya frekvenser.
Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-November-2019 at 06:44
Å fan, lyssnade bara på de gamla.
Vilka nya hittade du?
Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-November-2019 at 18:24
Hör något flygprat på 253.900 AM men jag vet inte om det är någon slags blandprodukt eller om det är riktigt. Hör det dock på två olika scannrar.
Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-November-2019 at 18:59
377,125 FM
267,000 FM

Edited by Afiag - 07-November-2019 at 19:08
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-November-2019 at 19:20
Äntlugen, på 377.125, formationsflyg med två Gripen.

De testade massa inställningar på vad jag antar visiren då det ju är mörkt och sa en massa typ "close, right Go!" Tex.
I princip inget bakgrundsljud alls, undrar var de var nånstans?

De skulle leta ett område med bättre väder för att göra gungor sa de, verkade som en var mer av elev eller nåt.
Back to Top
STQR View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote STQR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-November-2019 at 19:27
Bland annat:

241.900 FM
257.900 FM
267.000 FM
284.625 AM
Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-November-2019 at 19:34
Hördes brusfritt i Ludvika på 377.125 så kanske var dom inte allt för långt borta.
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-November-2019 at 19:35
Jo 241.900 hör jag med, men det talas engelska där till stor del, är längre bort så jag hör inte allt, de andra pratade svenska.
Här är det siffror och bokstaveringar, ingen aning vad det betyder, höjd, riktning osv, nåt om en two seater.
Tycker jag svagt hör motorljud i luften.

Edited by Agentumsilwer - 07-November-2019 at 19:38
Back to Top
STQR View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote STQR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-November-2019 at 19:42
Originally posted by Afiag Afiag wrote:

Hördes brusfritt i Ludvika på 377.125 så kanske var dom inte allt för långt borta.

Japp får in den frekvensen vid norra vänern också, tackar!

Hör C2 Push på dom flesta frekvenser nu. Får se om det blir nått till pass ikväll då.

Edited by STQR - 07-November-2019 at 19:46
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-November-2019 at 15:49
Kan ju hoppas, extremt dåligt väder här dock, hällregn.
Nog för att det handlar om allvädersplan men här har de ng ingen lust att flyga lågt iaf.

De verkar höras en bit dock så vi får se om de övar nåt igen.

Gillar när de testade olika inställningar igår och rote tvåan som väl var elev sa " åh fy fan va läskigt!" när de testade nån grej hehe.

Edited by Agentumsilwer - 08-November-2019 at 15:52
Back to Top
Odin View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-November-2019 at 14:30
Häromkvällen när dom hade kvällsflygning stod jag på plattan precis jämnte ca 8m där fyra gripen taxade ut plus fyra till en bit bort. Det känns rätt bra i kroppen kan jag säga. Och sen se totalt åtta gripen lyfta i följd och se eldkvasten bak. Synd man inte får filma eller fota för det var imponerande.
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-November-2019 at 15:15
Jo har man bra kamerautrustning så, mobilkamera är inget kul märker man när det gäller sånt här.

Allt blir så enormt långt bort, så det var ingen idé att filma när jag car på F16 flyguppvisning förra sommaren, jag porovade lite dör jag kunde kmma som närmast.
Men man ser bara dem på taxbanan efter de tankat och skulle hem sen blir planen små mest.

Värsta rytet hade finska F18 Hornet, men så är de ju två motoriga, den flög rätt lågt i hög attackvinkel sakta och drog på EBKerna rakt upp hehe.

Men Gripen är inte fy skam, synd att de aldrig hann komma ut hit innan de la ner både flotiljen och flygskolan.
De har ju underjordiskt garage där flr planen mm, iofs kunde Viggen backa, en unik sak, så de kan parkera.

Tanken var väl främst kort landningsträcka iofs, dock när de visade upp planet hade de ingen begränsning på gaspådraget, så piloten ger på för mycket så planet liksom går sidledes av banan och brinner upp, inte så snyggt, finns på tuben.
Senare begränsade man detta så det fungerade.

Nu för tiden har ju flera fighterjets rörligt utblås för extremare manövrar, men ingen back.

Back to Top
Odin View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-November-2019 at 10:51
Nej gripen kan inte reversera som viggen men den har luftbroms och sidoroder som ställer sig rakt upp vid kort landning. F18s motorer är i grunden samma som den som sitter i gripen 🙂

Edited by Odin - 11-November-2019 at 10:52
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-November-2019 at 09:17
Jo den har inte fasta Canarder som Viggen, utan de är rörluga, dels som luftbroms ja men för manövrar med.

Finns en Super Hornet idag, men detta var en vanlug, vet inte riktigt varför Finland satsade på en tvåmotorig kärra, de har inte stor landsyta eller är ett attackerande land.
Och allt kostar ju, tvp motorer dubbelt allt men ok slps en ut kan man flyga ändå, säg Kanada kan nog behöva två motorer, massor av obygd, skitstort.

Som jag ser det är val av jetfighter lätt, är man ett försvarsland eller attackerande, stort eller litet område att övervaka? Sen inser jag att Natoländer som Norge och Danmark får enorma påtrycknngar från USA att köpa oavsett vad de valt bygga.
F35an är ju inte direkt imponerande, inte dålug men lite av konserverad gröt, den franska kärran håller jag lägre men näst sämst är F35 i varianten dessa får.

Gripen byter väl motor nu, en civil General Electronics som vi tyvärr köper fördiga för modifiering, vi har annars skaffat tillstånd att bygga våra motorer själva, vilket är en fördel over att lita på USA ska leverera som världen ju ser ut.

Intressant var när vi bygde brittiska Ghost för Tunnan, de var bättre än de britterna bygde så de köpte en del av oss.
Tunnan är okänd utomlands men egentligen ör det MIG15, F86 Sabre och SAAB J29 tunnan, så bra var den och hade ett hastighetsrekord ett kort tag slg en F86 och slogs av en modifierad F86, inget USA i arrogans noterade givetvis men inte mindre sant ändå.

Annars har vi åtminstonde säkrat rättigheterna iaf, mycket dumt att inte vara sin egen även om jag förstår att en Gripen är nedlusad med utlänska delar, men Sverige har förr varit bra på att ta nånting och förbättra det.
Nu är vi bra på annat haha.

Och inte har jag hört nåt.

Edited by Agentumsilwer - 12-November-2019 at 09:42
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down