Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Frekvenser
  New Posts New Posts RSS Feed - Flygvapnet
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Flygvapnet

Post Reply Post Reply
Author
Ny medlem
Ny medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JO89sn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Flygvapnet
    Posted: 31-Oktober-2018 at 15:11
Kanske är allmänt känt (inte up to date med dagens frekvenslistor)
men tänkte säga att svenska flygvapnet kört hela dagen på 266.000 och förut hörde jag en övning på 269.500 (med riktig 'Fire Fox Two' som i filmer :)

Det jag hört på 266.000 idag så kan det vara mycket snack och sen bara tystnar dom i en timma eller två.
Vet inte om det är nu pga NATO övningen eller om dom ofta kör där.
Och jag bor 5mil väster om Stockholm...

Om nån är intresserad av flygsnack (oftast på engelska men ibland lite på svenska med).
Ström? Spänning??? Jag vill bara mäta EL!
Back to Top
Roy View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31-Oktober-2018 at 15:39
Jag har dessa frekvenser och har loggat en del trafik, det är relativt aktiva frekvenser.
Lyssnar 20 km norr Karlstad.
Men svårt att bedöma var flygplanen finns.
På hög höjd hörs de ju långt.

Roy
Back to Top
JO89sn View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JO89sn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-November-2018 at 17:24
Har du exempel på andra frekvenser där du hört nåt?
Letat en hel del nu under Trident Juncture 18 men inte sett några andra jag kan relatera till just militära flyg...

266.000 har jag märkt är aktiv 2-3 gånger om dagen nån timma i stöten och det korrelerar väl till det jag läste på försvarsmaktens hemsida:
"− Under övningen kommer vi flyga med fyra Jas 39 Gripen två till tre pass per dag, förutom söndagarna som är flygfria."

Mest är det bara snack som
http://rfelektronik.se/temp/radio/11-05-16%20Flygvapen%20266,000%20MHz.wav
http://rfelektronik.se/temp/radio/PCR68.wav
Men det är roligt att höra dom ändå så pass aktiva :)
Ström? Spänning??? Jag vill bara mäta EL!
Back to Top
previa View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote previa Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-November-2018 at 19:54
Kanske en dum fråga men kör dom AM eller FM på 266.000?
Anders
Back to Top
Odin View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-November-2018 at 21:07
Originally posted by previa previa wrote:

Det är FM
Back to Top
scannerman View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-November-2018 at 22:03
Originally posted by previa previa wrote:

Svenska flygvapnet använder FM.
Men, vid "internationella" övningar med andra länder så används ibland AM.
Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-November-2018 at 21:57
Har fått känslan av att dom kör AM på sina "skitsnackskanaler" dom brukar ha när dom övar också :)
Back to Top
Odin View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-November-2018 at 21:03
Originally posted by Afiag Afiag wrote:

Har fått känslan av att dom kör AM på sina "skitsnackskanaler" dom brukar ha när dom övar också :)

Några sålda kanaler finns inte vad jag vet
Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-November-2018 at 12:46
En är exempelvis 314.625, där har dom legat och snackat skit rätt många övningar jag hört. Den kör dom på parallellt med någon mer seriös frekvens. Där kör dom AM.
En annan kan vara AM 316.925, lite otydliga noterningar där men det kan säkert vara så.

Edited by Afiag - 08-November-2018 at 12:48
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-November-2018 at 15:39
316.925 hörde jag för ett par dagar sedan att de bl.a. diskuterade hur långt de kunde se pga den klara luften och då var det AM.
Jag har kanalen inställd som AM och då har det nog varit det som använts även tidigare.

/DD
Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-November-2018 at 15:57
Ja, det diskuteras det friskt om facebookinlägg och om hur dom slocknar när dom gör vissa manövrar och allt möjligt på de där kanalerna hehe...
Därför markerade jag dom som skitsnackskanal.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down