Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Allmänt scannerforum
  New Posts New Posts RSS Feed - Flygradio/tillstånd
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Flygradio/tillstånd

Post Reply Post Reply
Author
Ny medlem
Ny medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PontusY Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Flygradio/tillstånd
    Posted: 05-November-2019 at 17:28
Hej
Jag har precis skaffat en transciever YAESU FTA-250L för att jag vill kunna lyssna på ATC-kommunikationerna runt ESMQ/KLR. Min radio har en PTT-knapp men jag tänker aldrig använda den. Är min plan laglig enligt lag och behöver jag söka tillstånd? Var hittar jag ansökan isåfall?

Låt oss nu visa att detta forum är snabbare på att svara än PTS....

TACK
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-November-2019 at 17:45
Nej du får inneha vad du vill även sändare, slutsteg mm, bara du inte sänder där du inte har tillstånd, eller använder slutsteget.
Lyssna kräver ingen licens, så det är mao ok.

Men under 90talet var det faktiskt förbud på innehav, men möjligheten att kontrollera spdant var omöjligt i längden och med PTS ointresserade av allt är det fritt.

Edited by Agentumsilwer - 05-November-2019 at 17:46
Back to Top
PontusY View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PontusY Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-November-2019 at 17:47
Tusen tack för snabbt svar! Då kan jag starta den utan att Herr blå knackar på!!
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-November-2019 at 17:48
Absolut, och varför störa flygtrafiken?

Lycka till med lyssnandet.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down