Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Frekvenser
  New Posts New Posts RSS Feed - Flyg i okontrollerat luftrum
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Flyg i okontrollerat luftrum

Post Reply Post Reply
Author
Medlem
Medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote erik3963 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Flyg i okontrollerat luftrum
    Posted: 11-April-2018 at 11:19
Hej,

Jag har lyssnat på flygtrafik i Gävleområdet i några dagar, och igår uppmärksammade jag något som gjorde mig fundersam.

Normalt kommunicerar flyg i området på 122.35, men igår bytte man plötsligt till 123.6 där två helikoptrar kommunicerande och informerade om sina positioner.

Ytterligare ett tag senare kom en till helikopter in i området och efterfrågade trafik i området, den här gången på 123.4.

Det säger ju sig självt att om olika piloter efterfrågar trafik på olika frekvenser så kommer inte alla berörda att höra anropet, vilket verkar mindre smart.

Jag har letat efter information om vilka frekvenser som gäller i okontrollerat luftrum samt trafikinformationszoner utan resultat. Det ska tydligen finnas i "Svenska Flygfält" men den har jag inte tillgång till. I IAIP hos LFV hittar jag inget. Kanske inte letat tillräckligt noga?

Någon som har koll på hur frekvenserna fungerar i okontrollerat luftrum/trafikinformationszon?
Back to Top
erik3963 View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote erik3963 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-April-2018 at 17:52
Jag kan svara mig själv med att 123.6 är ny frekvens för ESSK Gävle/Sandviken (Rörberg) sedan andra april. Det lyckades jag lista ut tack vare Google.

Funderingen kvarstår varför vissa använder 123.4, samt om dessa frekvenser finns publicerade någonstans.
Back to Top
scannerman View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-April-2018 at 19:38
"25 kHz VHF-KANALER FÖR FLYGKLUBBS- OCH FLYGSKOLVERKSAMHET

Inom frekvensbandet 118–137 MHz har 12 VHF-kanaler avsatts för flygklubbars och
flygskolors verksamhet. VHF-kanalerna får användas i enlighet med nedanstående
anvisningar.

1     Frekvenstilldelning

Tolv 25 kHz VHF-kanaler inom bandet 123,150–123,650 MHz är avsedda för klubb-
och skolverksamhet. Inom ett geografiskt område tilldelas normalt flera klubbar
samma VHF-kanal.

Transportstyrelsen har fattat beslut att under 10 år, till och med 2028-12-31 undanta
dessa VHF-kanaler från krav på konvertering till 8,33 kHz kanalseparation enligt
förordning (EU) nr 1079/2012. (Ärende TSL 2017-116)
•     123,150 MHz
•     123,200 MHz
•     123,350 MHz
•     123,375 MHz
•     123,400 MHz
•     123,425 MHz
•     123,450 MHz
•     123,500 MHz
•     123,525 MHz
•     123,550 MHz
•     123,600 MHz
•     123,650 MHz
VHF-kanalerna är inte skyddade mot att störa, eller att störas av andra
frekvenstilldelningar och ska inte användas på högre höjd än 4 000 ft (1 200 m) över
hemmaflygplatsens nivå eller på längre avstånd än 25 NM (50 km) från flygplatsen.

För kommunikation med luftfartyg, liksom mellan luftfartyg inbördes, på längre
avstånd får frekvensen 123,450 MHz användas utan inskränkning upp till en höjd av
4 000 ft (1 200 m) över marken.

VHF-kanal 123,500 MHz som används för bland annat segelflyg omfattas inte av
begränsningen ovan.
"

AIP – AIC B, 25 kHz VHF-kanaler för flygklubbs- och flygskolverksamhet (PDF)
Back to Top
mrmac73 View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mrmac73 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-April-2018 at 21:26
123.45 är väl "A2A-slasken".

/M
Fler burkar än vad som ryms i signaturen...
Back to Top
scannerman View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-April-2018 at 21:36
Ja.
Som används utan respekt för reglerna...(Max 1200 m)
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-April-2018 at 00:12
Helikoptrar i sthlm brukar ha en del kommunikation mellan varandra på 123.425 och en speciell som brukar flyga byggmatrial använder 123.475 med markpersonalen.

/DD
Back to Top
TI106 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TI106 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-April-2018 at 11:33
Jönköpings Segelflygklubb har ny frekvens.
Vi har nu fått en ny frekvens från PTS efter att ha begärt frekvensbyte.
Ödestugu flygfält har numera 123.425MHz som frekvens istället för 123.450MHz som var den gamla frekvensen.
http://jsfk.com/2018/01/jonkopings-segelflygklubb-har-ny-frekvens/
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-April-2018 at 14:38
Igår natt ung kl 00:30 var det någon typ av videoinspelning från en helikopter och samflög med en annan helikopter eller flygplan ovanför Karlbergs Slott.

Dom hade inga transpondrar igång och samtalade via 122.100MHz men det visade sig vara för mörkt för att få godtagbar bild.
När Bromma är stängt så kanske det är ok att mörkerflyga utan identifikation?

/DD
Back to Top
mrmac73 View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mrmac73 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-April-2018 at 23:21
De hade säkert mode 3 A/C igång så de syns på SSR. Svensk ATC bryr sig egentligen inte om Mode-S (tills WAM börjar användas operativt, få vi väl förmoda)

/MrMac
Back to Top
nysse View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nysse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-April-2018 at 16:02
Var ute på stan och såg den ena helikoptern.
Flög Över vattnet Södermalm-Kungsträdgården steg och gick västerut vid när den kom till slottet.

Flyghöjden var under takhöjden på bebyggelsen, så den var svår att se för navigationsljusen "försvann" i stadens ljus.

Sekundär radarn kan ha haft det svårt ett tag där

Electronic S 250i
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-April-2018 at 22:15
Till en början hördes bägge parter och en del samtal fördes på engelska, trots att de anropade varandra med typ Bosse från Johan kom
och liknande konversationer ung som "I start shooting now". Andra gånger var det på svenska.
Efter ett tag var det enbart den med tydligt helikopterljud i mikrofonen som hördes.

Måste ha varit ett utländsk filmteam på marken eller i den andra helikoptern. Kan det vara kompletterande bilder till uppföljaren av The girl with the dragon tattoo som kommer ut i oktober?

Jag kollade på Flightradar24, FlightTracker, ADS-B Exchange, Opensky Network, Planefinder och en Radarscape mottagarburk.
Inte ett spår av dom två involverade och vet inte vart dom tog vägen för att landa.

edit: Två helikoptrar över Värtahamnen rapporteras från polishelikoptern vid midnatt veckan efter. Inget hört på någon kanal och ingen transponderinfo.

/DD

Edited by Dr Doktor - 25-April-2018 at 11:27
Back to Top
mrmac73 View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mrmac73 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-April-2018 at 23:03
Originally posted by nysse nysse wrote:

Sekundär radarn kan ha haft det svårt ett tag där

Bällsta hör förbaskat bra, men visst finns det ställen att "gömma" sig på. Men SSR genom polling/transpondersvar behöver inte full LOS som primärradar.

/MrMac
Back to Top
erik3963 View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote erik3963 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-April-2018 at 17:55
Oj, har helt missat att jag har fått svar. Notifikationen har inte fungerat.

Tackar för alla svar. Finns det någon officiell förteckning över klubbfrekvenser som används av olika klubbar, eller får man kolla med varje klubb?
Back to Top
HenrikP View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HenrikP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-April-2018 at 11:00
Svenska Flygfält som ges ut av KSAB brukar väl vara det som får anses vara "officiellt", men den vågar jag inte scanna och lägga upp pga de lär jaga mig för upphovsrättsbrott. Finns lite diverse siter på google som är varierat uppdaterade men lättast är ju att kika på flygklubbarnas hemsidor som brukar ha rätt information.

Alla färdplaneringsverktyg för VFR-flyg har ju också alla frekvenser i sig. Tror man kan få en free trial på både Skydemon och Jeppesen VFR flight deck om man reggar sig, och då kan man ju dra ut all info och sedan låta provperioden förfalla..
Henrik

Förr icom, nu LimeSDR.
Back to Top
erik3963 View Drop Down
Medlem
Medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote erik3963 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-April-2018 at 12:24
Okej, jag hade hoppats att den informationen skulle finnas i IAIP men okej 🙂

Men det är inte så viktigt att jag orkar registrera konton och manuellt plocka information. Jag har visserligen nytta av Jeppesen charts i simulatorn men där är det IFR som gäller.

Får titta på klubbarnas hemsidor istället. Gävle flygklubb hade lösenord på sin sida när jag kollade förr men nu är den öppen igen.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down