Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Hårdvara
  New Posts New Posts RSS Feed - Finns det skillnad eller inte?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Finns det skillnad eller inte?

Post Reply Post Reply
Author
Stamgäst
Stamgäst

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Finns det skillnad eller inte?
    Posted: 25-November-2018 at 22:31
Funderar på om det finns skillnad mellan RTL-SDR STICKOR på nätet och om det spelar stor roll i signal? Vad säger ni som redan har vad tycker ni i helhet om ni har flera stycken finns det bättre och sämre eller är det bara utseende som skiljer dem åt? Beställde 2 men fick hem den ena och fick sms från posten att jag behöver betala för import från kina tydligen fast det var uk på eBay som det stod. Så nu är det om det är värt eller inte betala nästan det dubbla pga tullavgiften eller om jag ska låta bli.

VAD TYCKER NI HELT ENKELT????

Med vänlig hälsning, Effe
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-November-2018 at 00:21
Så gott som alla stickor under 300kr är lika eftersom de använder exakt samma mottagarchip. Det som skiljer är metallhölje, SMA antennkontakt och bättre frekvenssbilitet
när den blir varm så att inte frekvensen driver iväg så mycket att man behöver finjustera efter någon timme, men det är oftast inte något stort problem.

Man kan förbättra mottagningen med filter. En antenn som tar emot ett begränsat frekvensområde fungerar automatiskt som ett filter
och t.ex. en 450MHz riktantenn dämpar FM rundradio väldigt bra.

/DD
Back to Top
Odin View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-November-2018 at 07:31
Jag tycker överlag dom är rätt dåliga i jämförelse med en riktig radio. Jag har en rsp1a med som bättre men kostar mera ochså.
Back to Top
effe View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote effe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-November-2018 at 07:47
Har ni bra länk till något bra men ändå inte dyrt? Har viktigare saker att lägga pengar på. -MINA BARN-
Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-November-2018 at 19:02
Jag köpte föregångaren till denna (BCT-15) och den scannern gillar jag:
https://www.ebay.com/itm/Uniden-BCT15X-Bearcat-Base-Mobile-Scanner-search-9-000-channels-Brand-New-Low/361680955531?epid=1167612046&hash=item5435dd688b:g:TpQAAOSwhOVXfUhw:rk:1:pf:0

Köpte den från USA och just då var det inga dyra tullar därifrån i alla fall.
Man kan köpa den i sverige också men då gäller ungefär dubbla priset:
http://butik.limmared.nu/sv/bas-eller-mobil/1095-uniden-bct-15x-trunktracker-iii-analog-trunkat.html
Back to Top
scannerman View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote scannerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-November-2018 at 19:03
Originally posted by effe effe wrote:

Har ni bra länk till något bra men ändå inte dyrt? Har viktigare saker att lägga pengar på. -MINA BARN-

Det finns en ICOM IC-R7100, HF/VHF/UHF RECEIVER/SCANNER för 2500 kr (!) på DX-Radio.se: DX-Radio, ICOM IC-R7100

Detta är väl ett fynd, om radion är OK...?
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-November-2018 at 23:13
http://forum.scanner.nu/icom-icr-7100-fr-och-nackdelar_topic20379.html

Att den är fullt fungerande verkar ju lovande, annars är det ofta kondensatorer som behöver bytas ut lite varstans på gamla Icom mottagare.

En kille använde en tillsammans med en antenn på fönsterblecket och han var inte nöjd med mottagaregenskaperna på VHF/UHF,
samma som Nisse Hult hade synpunkter på när det gällde kortvåg.

/DD
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down