Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Hårdvara
  New Posts New Posts RSS Feed - FAQ Hårdvara (Läs gärna innan du postar).
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Topic ClosedFAQ Hårdvara (Läs gärna innan du postar).

Post Reply Post Reply
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Direct Link To This Post Topic: FAQ Hårdvara (Läs gärna innan du postar).
    Posted: 15-Januari-2004 at 10:41

FAQ Hårdvara

Här kommer första bidraget till en FAQ på scanner.nu. Har ni svar på frågor som ni tycker ställs ofta här på forumet, PM:a så lägger jag in den i listan nedan. Är det något som inte stämmer så säg till!

/T

Q 1.1 Vad finns det för olika typer av scanners?
Q 1.2 Nämn några skillnader mellan Yaesu VR-500 och Icom IC-R5
Q 1.3 Har en DLS 200, är den något att ha?
Q 1.4 Jag undrar om det finns någon svensk manual till Icom IC-R2 på nätet som jag kan ladda ner?
Q 1.5 Jag har en polisradio som programmeras med ettor och nollor, men har ingen frekvenstabell.
Q 1.6 Var hittar jag svenska manualer till DLS och Uniden?
Q 1.7 Jag har köpt en ny scanner X, men jag fick inte med någon strömadapter, tips?
Q 1.8 Jag har köpt en handscanner av modell x men tycker inte att jag får in särskilt mycket. Är den trasig?
Q 1.9 Ericssons yrkesapparater går att använda som scanner, vilka modeller finns?
Q 1.10 Vad är en trunktracker och hur fungerar den?
Q 1.11 Hur lyssnar jag på trunkade system (i Stockholm) med min Uniden 3300XLT scanner?
Q 1.12 Vad gör jag med min förprogramerade DLS nu när polisen bytt frekvenser till runt 408 Mhz?

2. Köptips

Q 2.1
Jag ska köpa en scanner, vilken rekomederas?

Q 2.2 Men vilken scanner är bäst?[P[

Q 2.3 Kan jag köpa scanner från England och vad gäller?

-------------------------------------------------------------------

Q 1.1 Vad finns det för olika typer av scanners?

A - Scanners delas oftast in i fyra olika kategorier: Handhållen scanner, basscanner, PC-styrd och polisradio.

Handhållna scanners är som namnet säger en scanner du kan ta med dig. Ser ut ungerfär som en vanlig walkie talkie och finns i prisområdet från ca 1000:- upp till 10 000:-. Storleken på dessa varierar mycket, från Icoms IC-R2 och R5 som inte är mycket större än ett ciggarettpaket till Uniden Bearcat 3000 och AOR-AR8200 som är betydligt större.

En basscanner är gjord för att användas på en plats, i hemmet t.ex. Fördelen med en basscanner är att den ofta har fler funktioner eftersom det finns mer plats i dessa. Mottagningen är ofta också bättre då tillverkaren inte behöver klämma ihop innehållet i skalet och kan välja komponenter efter kvallitet istället för storlek. En kategori av basscanners är mobila basscanners som används för montering i bil. Dessa kan därför också drivas på 12 V. Ett exempel på mobil scanner är Uniden XLT-760.

En Dator-styrd scanner används tillsammans med med en dator (som namnet berättar). Det finns två typer där den ena är monterad som ett vanligt kort på en PCI plats i dator. De idag enda tillverkarna heter Winradio. Den andra kategorin är en extern låda som man kopplar till serie eller USB porten på datorn och styr den via ett program. Exempel på sådana är Icoms PCR-1000 och Optoelectronics Optocom. Fördelarna med en datorstyrd scanner är utbudet av program där det finns flera tillverkare av program med olika inriktning. Även hantering av kanaler och frekvenser blir mycket enklare när man har en stor skärm, tangentbord och mus att styra med. Nackdelen kan vara att du måste ha datorn igång när man ska lyssna. Därför är nog inte en PC-styrd att rekomendera som första scanner utan ett komplement till sin handhållna.

Polisradion är en form av scanner där radion är förprogrammerad med polisens SYSTEM70 (78-80 Mhz) och SYSTEM80 (410-412.5) Mhz frekvenser. Polisradion kan nog ses som en svensk företeelse p.g.a att vi har en frekvensplan som gäller för hela Sverige till skillnad mot USA där varje stad eller stat har sin egen uppbyggnad. När man talar om polisradio är det oftast DLS eller Commanders produkter som näms men även Kraco finns.

Q 1.2 Nämn några skillnader mellan Yaesu VR-500 och Icom IC-R5

A - Har haft båda dessa och kan säga att Icom:en är bättre på S70 än Yaesun. Yaesun hade mycket problem med rundradio på dessa frekvenserna som jag inte märkt att Icom:en har. Yaesun verkar i vissa fall drunkna i rundradio på S70 så att det i stället blir helt tyst. Dessvärre har Icomen mer problem med datasändningar som trillar in på 410 Mhz och uppåt men är det S70 du lyssnar på mest så spelar det ju inte så stor roll.

Yaesun vinner stort på sin Dot-matrix display över Icom:ens "block" dessutom har du 8 bokstäver alpha tag på Yaesun mot, Icomens 6. Två bokstäver låter lite men det är det lilla som gör det.

Jag har kört en del med dessa båda i bil och i handhavande vinner Icomen eftersom det inte krävs två händer för att göra en del enkla operationer så som att "lock outa" en kanal, slå på ATT osv. Det krävdes 2 händer på Yaesun för att göra detta. (ja det går med en, men det är inte lätt)

Yaesun vinner på sin BNC kontakt över Icomens SMA. Det finns helt enkelt mer antenner att välja på som extrautrustning och man behöver ofta inte köpa dyra adaptrar för att koppla på sin balkongantenn t.ex. Det finns bra adaptrar att köpa till Icomen så det är inget problem.

Ett problem med Yaesun är att det inte finns någon "Lockout". Istället får man använda Preferential Scan (tror jag det hette) som är lite bökigare att använda.

Icomen kan bara scanna en eller alla banker.

Yaesun har fullt tangentbord. Efter ett par programerade frekvenser är Icomen nästan lika enkel att handha. Allstå inget stort problem att Icomen inte har sifferknappar.

Detta är vad jag kan komma på nu. Detta är en del av det som jag vägt in i valet av scanner. Skulle det vara val idag skulle jag rösta på Icomen på grund av att radiodelen är bättre. I ditt fall mycket bättre på S70. Dessa apparater har jag iofs använt i Göteborg och om du bor längre från en radiomast kanske du har mindre problem med störningar på Yaesun.

(ThomasGbg)

Q 1.3 Har en DLS 200, är den något att ha?

A - Lyssnar du mest på polisen hittar du inget bättre än dls-200 såvida du inte slantar upp en rejäl bunt med tusenlappar för någon riktigt dyr AOR scanner.

DLS tar bara in en smalt band men gör det mycket bra. en vanlig bredbandig scanner tar in "allt" men med sämre förmåga.
Framförallt antennen till en bredbandig scanner är en usel kompromiss.

(Wadel)

Q 1.4 Jag undrar om det finns någon svensk manual till Icom IC-R2 på nätet som jag kan ladda ner?

A - IC-R2 Kortfattad handledning
http://ham.srsab.se/pdf/manuals/manualr2.pdf

http://ham.srsab.se/misc/icusermanuals.html

Q 1.5 Jag har en polisradio som programmeras med ettor och nollor, men har ingen frekvenstabell.

A - Kolla på http://www.borlange-pd.se/download/, under download finns det instruktion för både 11 och 8 knappars varianten.

(Oskar SM7VGQ)

Q 1.6 Var hittar jag svenska manualer till DLS och Uniden?

A - Här http://www.dls.se/support_main.htm

(Oskar SM7VGQ)

Q 1.7 Jag har köpt en ny scanner X, men jag fick inte med någon strömadapter, tips?

A - Kolla på ex. Claes Ohlson. De har flera olika modeller både för 220 V och 12 V. Här är ett exempel:

http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=0q112q117q118&ic=N&sw=3325

Q 1.8 Jag har köpt en handscanner av modell x men tycker inte att jag får in särskilt mycket. Är den trasig?

A - Nej, inte alls! Svaret på frågan heter nästan alltid YTTRE ANTENN. Du måste få ut din antenn utanför dina betongväggar. Betong och armeringsgärn gör allt för att förstöra mottagningen.
Bara att få ut ett enkelt spröt på balkongen gör underverk med mottagningen, och med en antenn anpassad för det du ska lyssna på kan göra underverk. Läs mer i FAQ:n under forumet "Antenner"

Q 1.9 Ericssons yrkesapparater går att använda som scanner, vilka modeller finns?

A -
C500: Kristallstyrd radio, dvs varje kanal som du ska lyssna på måste ha en egen kristall för den frekvensen. Inte speciellt lämplig som scanner. Måttligt bra mottagare. Glöm den.

C600: Ganska bra mottagare. Tyvärr lite krånglig att göra om till polisradio om den har använts för annat ändamål tidigare. Finns i en mängd olika varianter med olika delband och programversioner. För att anpassa den behövs ofta nya kristaller för att få rätt frekvensband, omtrimmning av mottagaren, ny programvara samt ny kodplugg. Om den inte redan är gjord som polisradio från början är det knappast värt besväret och pengarna att göra om den. Såvida man ine är så kunnig så man kan göra det själv förstås!

C700: Ganska enkel att göra om till polisscanner med specialprogram. Smart och snabb scanning i flera kanalbanker. Namntaggar för kanalerna. Kan scanna alla 80 kanaler på 78/79 MHz. Ingen omtrimmning eller andra ingrepp behövs. Inte världens bästa mottagare kanske men ändå rätt ok.

C60: Också denna är enkel att göra om till polisscanner. Ett nytt prom och en ganska enkel trimmning av mottagaren ifall den låg på fel delband från början. Mycket bra mottagare. Scannar allt eller valbart, även prio-scan. Ett kap.

Aurora (C50): Helt mjukvarustyrd, bra display med text och ikoner, fina scanningfunktioner. Ton- och bärvågsscanning. Utmärkt mottagning. Tyvärr ganska sällsynt och dyr på beg-marknaden ännu eftersom den inte funnits så länge.

P500: Gäller ungefär samma som Aurora. Samma programvara.

(Radiola)

Q 1.10 Vad är en trunktracker och hur fungerar den?

A - Tracker = spårar, trunk = radiosystem med kontrollkanal och ett antal samtalskanaler.

Det finns komplicerade radiosystem som bygger på att radioapparaterna ligger och lyssnar på en speciell kontrolldatakanal. När ett samtal påbörjas så talar datasignalleringen om att t.ex. samtalsgrupp 5 har ett pågående samtal på kanal 7. Alla radioapparater som då har ställt in lyssning på samtalsgrupp 5 kommer då automatiskt att gå över på kanal 7 så att de hör samtalet och de kan också svara på anrop.

När samtalet är slut så går radioapparaterna automatiskt tillbaks till kontrolldatakanalen.

Nu kan en helt annan grupp, t.ex. samtalsgrupp 75, använda kanal 7.

På så sätt så använder man kanalerna på ett effektivare sätt.

Med en scanner så blir det rena lotteriet att försöka följa t.ex. samtalsgrupp 5 eftersom de inbland kan bli tilldelade kanal 7 och andra gånger kanal 8 osv. Med en trunktracker scanner så kommer man följa "rätt" samtal på samma sätt som radioapparaterna gör det och man kan välja exakt vilka samtalsgrupper man vill lyssna till och vilka man vill filtrera bort.

Har man provat en trunktracker scanner på trunkade radiosystem så vet man att den är rena drömmen att använda i jämförelse med en vanlig scanner. Men detta gäller alltså enbart trunkade system som EDACS och Motorola Smartnet. Har man inga sådana på sin ort så är trunktracker funktionen onödig.

(Farbror Frej)

Q 1.11

A - Se punkt 1.12 i frekvens FAQ:n.

Q 1.12

Modifiera DLS200c röd prick till nya s80
S80-scanners modifieras...

2 Köptips

Q 2.1 Jag ska köpa en scanner, vilken rekomederas?

A - Ställ först frågan till dig själv; Vilka krav har jag? Storlek, funktioner, pris, kvalitet, användarvänlighet, scanningshastighet, antal kanalplatser, alphatag mm. Om du lyckats svara på den frågan så är det genast lättare att föreslå ett par modeller. Jag tycker att som nybörjare ska man börja med något enklare. De enklaste modellerna av Uniden räcker gott, och har ett pris runt en tusenlapp. De är enkla att handha och skulle man känna att "detta var inget för mig" har man inte kastat sina pengar i sjön. Att dyka på en dyr värstingscanner med hundra olika finesser kan vara ett dåligt val, dels på grund av att man har problem med alla funktioner, dels så kanske man lagt ut 5000:- kr på radion och tröttnar efter ett par veckor.

Jämför gärna frågan om vilken scanner man ska köpa med att köpa bil. Gå in till en bilhandlare och säg -"jag skulle vilja köpa en bil". Den första frågan från försäljaren då kanske -"vad ska du ha bilen till?".

Det råder delade meningar om vad som rekomenderas som förstascanner. Detta är mina tankar och det finns andra som kanske tycker annorlunda.

(ThomasGbg)

Q 2.2 Men vilken scanner är bäst?

A - Samma gämförelse går där att göra med bilar. Fråga tio personer vilken bil som är bäst och jag lovar att du får 10 olika svar. En sportbil är bäst i höga hastigheter, en kombi lastar du mycket och en Jeep gör sig bäst i skogen t.ex. Samma sak med scanners. En Icom IC-R5 (Nissan Micra) gör sig bäst i innefickan tack vare sin storlek, medan en AOR-8200 (BMW,Mercedes) har bäst mottagning och många finnesser medan en Uniden (Skoda) kanske är ett billigt alternativ som tar dig från A till B.

(ThomasGbg)

2.3 Kan jag köpa scanner från England och vad gäller?

A - Frakt tillkommer givetvis, men ingen tull inom EU.

Momsreglerna är beroende av om firman säljer för över 240000 SEK per år till Sverige, i så fall ska de debitera svensk moms - annars brittisk.

I vilket fall så är det den momssats och det slutpris som du får besked om som gäller.

Tekniskt är det ingen skillnad vid köp från UK, möjligen med undantag för stickproppen på laddare/nätaggregat: Ibland levereras elartiklarna utan stickpropp (enligt äldre brittisk tradition får man montera en sådan själv), ibland med en UK-propp. Det är bara att byta ut den i så fall. Vissa firmor (ex Javiation) som säljer mycket till utlandet lagerför även varianter med sk euro-propp.

(jonnys)

Edited by SM7TJC
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down