Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Frekvenser
  New Posts New Posts RSS Feed - FAQ Frekvenser (Läs gärna innan frågor).
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Topic ClosedFAQ Frekvenser (Läs gärna innan frågor).

Post Reply Post Reply
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Direct Link To This Post Topic: FAQ Frekvenser (Läs gärna innan frågor).
    Posted: 15-Januari-2004 at 11:15

FAQ Frekvenser

Här kommer första bidraget till en FAQ på scanner.nu. Har ni svar på frågor som ni tycker ställs ofta här på forumet, PM:a mig så lägger jag in den i listan nedan. Är det något som inte stämmer så säg till!

Q 1.1 Var hittar jag frekvensen för polisen i x-stad?
Q 1.2 Någon som vet var en kanalplan till polisradion x kan hittas?
Q 1.3 Är det någon som vet vilken frekvens Akademiska Sjukhusets helikopter använder sig av?
Q 1.4 Vad betyder Rx och Tx? Vilken av frekvenserna ska man programera in?
Q 1.5 Vilken frekvens har kanal X?
Q 1.6 Vilka frekvenser är tänkt för TETRA?
Q 1.7 Jag har en polisradio som programmeras med ettor och nollor, men har ingen frekvenstabell.
Q 1.8 På vilka frekvenser hittar jag trådlösa telefoner?
Q 1.9 Vilka frekvenser använder Falck och Securitas?
Q 1.10 Vilka kanalbenämningar utöver 1-79 finns i S70 systemet?
Q 1.11 Vilka olika radioområden har polisen i Stockholm och vilka kanaler?
Q 1.12 Hur lyssnar jag på trunkade system (i Stockholm) med min Uniden 3300XLT scanner?

-------------------------------------------------------------------

Q 1.1 Var hittar jag frekvensen för polisen i x-stad?

A - I en frekvenslista. Det finns ett antal men den på Scanner.nu är en bra början. Där finns frekvenser sorterade efter län.

(ThomasGbg)

Q 1.2 Någon som vet var en kanalplan till polisradion x kan hittas?

A - Här är en omvandlingstabell för DLS 160, DLS 200, DLS Direct och Kraco.

http://www.borlange-pd.se/download/

Q 1.3 Är det någon som vet vilken frekvens Akademiska Sjukhusets helikopter använder sig av?

A - Den går på Brandrixen kanal 02. Alternativet kan vara kanal 75 dvs Uppsalas lokalkanal men jag har bara hört den på kanal 02.

(JNES)

C993 larmas även ut på 161,4375 (Pocsag)

(Wilhelm1)

Brukar även anmäla färdplan på 119.200 (Uppsala-tornet F16).

(Erics)

Q 1.4 Vad betyder Rx och TX? Vilken av frekvenserna ska man programera in?

A - RX mottagning TX är sändning exakt vad översättningen är vet jag inte men det är vad det är alla fall.

står det att en bas använder 150.0 rx 160.0tx så betyder det att den sänder på 160.0 alltså lägger du in tx frekvensen i minnet.

Du vill ju höra alla bra (repeaterns ut frekvens).

(xjx)

Q 1.5 Vilken frekvens har kanal X?

A - I S70-systemet finns det 80 kanaler. De kallas kanaler men de har varsin frekvens som motsvarar kanalnumret. Ungefär som P1, P2, P3 osv.
En av anledningarna är att det är enklare att säga "gå över till kanal noll-två" än att säga "gå över till sjuttionio komma noll-tre-sju-fem". Försök knappa in det i rök och eld och mörker och med vantar på. Radion är programmerad med 79.0375 på kanal 02 osv. Detta är kanske den vanligaste frågan på scanner.nu

Gå till http://www.scanner.nu/pdf/td_pol_m.pdf

Q 1.6 Vilka frekvenser är tänkt för TETRA?

A - PTS har reserverat 380 - 385 (mobil sänd) och 390 - 395 (bas sänd) för blåljus, 10 MHz duplexavstånd.

Sedan finns också ett högre band för civil tetra 410 - 415 (mobil sänd) och 420 - 425 (bas sänd), 10 MHz duplexavstånd. Det är därför många på UHF måste flytta bl a rökdykare på 422.

Alla frekvenser förskjutna 12,5 kHz, d v s första kanalen ligger på 380,0125 osv.

Läs mer om frekvenser i detta ETSI-dokument

(Radiola)
<!-- Signature -->
Q 1.7 Jag har en polisradio som programmeras med ettor och nollor, men har ingen frekvenstabell.

A - Kolla på http://www.borlange-pd.se/download/ , under download finns det instruktion för både 11 och 8 knappars varianten.

(Oskar SM7VGQ)

Q 1.8 På vilka frekvenser hittar jag trådlösa telefoner?

A - I Sverige finns två slags (lagliga) tt.

1. Det analoga systemet CT-1, ett av CEPT standardiserat system som används i Europa, och som är en förbättrad version av de 49 MHz CT-0 telefoner som används i Asien, Amerika och en del europeiska länder.

De analoga telefonerna kan avlyssnas, och ligger på följande frekvenser:

959,0125-959,9875 basenheter delning 25 kHz (40 kanaler)
914,0125-914,9875 handenheter delning 25 kHz (40 kanaler)
i regel hörs basenhetens sändning bäst

Det finns även en analog CT1+ standard men den används vad jag vet inte i Sverige. Frekvensområdet ska då vara 885/932 MHz med 80 kanaler.

En översikt över olika standards finns här
http://www.ou.edu/engineering/emc/phones/coordless.html

2. Dels DECT (Digital Enhanced Cordless Telephone)

Är en europeisk standard för trådlösa telefoner. Det är digitalt med GMSK-modulering, dataströmmen skickas med 1152 kbit/s. Tidsmultiplex tillämpas, 24 kanaler per frekvens, så att det på varje frekvens kan pågå upp till 12 samtidiga samtal i duplex.

Autenticering mellan bas och lur sker med krypterade nycklar. Enligt DECT-specen kan även tal krypteras men det är inte något som tillämpas av alla tillverkare.

Mer information på denna länk

http://www.handytel.com/technology/dect06.htm

Frekvenser som används är
1881,792 MHz
1883,520 MHz
1885,248 MHz
1886,976 MHz
1888,704 MHz
1890,432 MHz
1892,160 MHz
1893,888 MHz
1895,616 MHz
1897,344 MHz

(JonnyS)

Q 1.9 Vilka frekvenser använder Falck och Securitas?

A -

Securitas har sex st kanaler runt 170 MHz

K1 170,6375   
K2 170,8625
K3 170,2625
K4 170,8375
K5 170,4125
K6 169,8875

Falck har 8 (varav jag hittat frekvenser till sju) kanaler på UHF plus en och annan lokal kanal - vissa på VHF (av någon anledning)

K1 469,4500
K2 468,9000
K3 469,7000
K4 ?
K5 469,6000
K6 469,5500
K7 469,3000
K8 462,6250

462,8500 används i Helsingborg för dataöverföring.
469,8250 används av Falcks vakter på Arlanda
147,0625 används i Malmö
427,7000 används i Stockholm
469,9250 används i Uppsala

Q 1.10 Vilka kanalbenämningar utöver 1-79 finns i S70 systemet?

A -

<!--StartFragment --> Q 1.11 Vilka olika radioområden har polisen i Stockholm och vilka kanaler?

A -

Det finns åtta områden i Stockholms län enligt följande:

Område 1 City= System 80.
Område 2 Södertort= System 80
Område 3 Västerort= System 80
Område 4 Roslagen/Norrtälje= System 70 Kanal 64,34.
Område 5 Norrort/Arlanda= System 70 kanal 14, Frågekanal 24. Arlanda System 80.
Område 6 Nacka/Värmdö/Tyresö= System 70 kanal 38.
Område 7 Södertörn/Inklusive Haninge och Nynäshamn= System 70 kanal 04, Frågekanal 42.
Område 8 Södertälje inklusive Salem/Rönninge= System 70 kanal 26.

Alla områden har i nyare polisbilar dubbla system dvs både 70 och 80. Man samverkar över gränserna ofta!

Hoppas detta bringar klarhet!

(JNES)

Q 1.12 Hur lyssnar jag på trunkade system (i Stockholm) med min Uniden scanner?

A -

SL spårtrafik TYPE2 VHF

Bromma/Arlanda flyplats TYPE2 UHF

E-80 EDACS WIDE

Instruktioner för Moto trunkat gällande 780, som är nästan exakt samma scanner, finns någonstans på scanner.nu eller också på Radioscan forumets filarea på www.yahoogroups.com

E-80 gör du så här: Tryck på HOLD/MAN. Tryck MENU/BACK och välj 2:SCAN OPTION följt av E. Välj 2:TRUNK och E. Snurra på tumrullen och välj en lämplig bank som är ledig, t.ex. BANK 5 och tryck sen E. Tryck E igen för 1:TRUNK TYPE och välj sen 1:ON och sen E knappen. Därefter snurrar du till 6: EDCS WIDE och sen E knappen två ggr så att du väljer 2:TRUNK CHANNEL och sen E knappen igen. Nu snurrar du på rullen till lämplig kanal t.ex. 501 och trycker E. Nu ska du först välja 2:STEPS följt av E och ställa in 25Khz följt av E. Nu trycker du E igen för att välja 1:FREQUENCY och E. Knappa in rätt frekvens följt av E. ALPHA TAG kan du strunta i genom att trycka E igen. Nu frågar den ENTER CHANNEL No och du använder rullen för att välja nästa kanal, 502, och fortsätter på samma sätt som tidigare från 2:STEPS programmeringen.

Frekvenserna som kan användas är i ordningen för City sändarplats 448.0250 448.3000 448.4500 448.7000 448.9500 som i exemplet hamnar på kanal 501-505.

Tryck på MENU tills du kommer tillbaks till 2:TRUNK CHANNEL och välj 3:TALK GROUP följt av E 3ggr för att välja ENTER ID. Här kan du t.ex. knappa in en punkt . som då blir i00000. Man kan knappa in t.ex. 10-100 med text om man vill och vet att det är något man kommer att lyssna till. Tryck MENU och välj ev fler ID nummar att programmera. Tryck sen MENU för att komma tillbaks till 3:TALK GROUP och snurra fram 7:ACTIVITY ID och sätt den till 1:ON. Snurra sen vidare till 8:I-CALL och sätt den till 1:ON. Väljs sen 9:EMERGENCY ALT och välj 1:ON. 0:EDCS ID FORM bör sen ställas in till 1:AFS.

Nu trycker man på SCAN för att börja scanna. Se till att den banken man programmerat ingår i scanningen. Om displayen visar ID SCAN så tryck på SEARCH så att ID SEARCH visas.

Man gör likadant vid programmeringen av EDACS SCAT kanaler som vid EDACS WIDE men dom kanalerna måste man lägga i en helt annan kanalbank eftersom det är själva banken som styr trunktypen. Man ska alltså ha bara ett system i varje bank. SL trunk för sig och Arlanda i en annan bank och Bromma i en tredje osv.

Inställning av UBC3300 för trunkade tunnelbaneradion:

Tryck MENU och välj 2:SCAN OPTION och därefter 2:TRUNK. (tryck alltid E efter alla val, som väljs med rullen) Välj en valfri BANK som är ledig och tryck E. Välj 1:TRUNK TYPE och 1:ON. Välj sen 2:TYPE2 VHF. Tryck E för att välja SELECT BASE CONFIG 1 och tryck sen E. Skriv in 166.0 som frekvens följt av E. Skriv in 12.5 som SPACE FREQUENCY1 förljt av E. OFFSET CHANNEL visas som CH 380 och behöver inte ändras, tryck E.

Tryck nu MENU ett antal gånger tills du är tillbaks på 1:TRUNK TYPE. Välj istället 2:TRUNK CHANNEL. Välj nu kanalplats med rullen eller skriv in den manuellt. Kanalen ska vara i samma bank som du tidigare valt. Tryck E och välj 2:STEPS och välj där 12.5KHz. Tryck E för att komma tillbaks till 1:FREQUENCY och tryck E igen och skriv in 166.3125 som avslutas med E. Tryck E igen för att hoppa förbi ALPHA TAG, eller skriv in något namn om du vill, t.ex. CITY K1.

Backa med MENU knappen ett antal gånger tills du är tillbaks på ENTER CHANNEL No och välj där nästa kanal och fortsätt på samma sätt som tidigare. Frekvenserna för kanal 1 till 6 ska vara 166.3125 167.0625 167.2125 167.4375 167.2875 167.1125

Backa tillbaks med MENU knappen till 1:TRUNK TYPE och välj 3:TALK GROUP och välj LOCATION 1-1 SELECT ID LIST. Tryck E för att komma till 1:ID och tryck E följt av siffrorna 8016 och E. Tryck E igen vid 2:ALPHA TAG och skriv in SAMBAND genom att välja bokstäver med rullen och stega fram med RSM och backa med HOLD/MAN knapparna. Tryck sen E följt av MENU. Välj LOCATION 1-2 och fortsätt att programmera in olika ID nummer, som är samma som för UBC780, t.ex. 8464 POLIS osv.

Backa tillbaks med MENU till 3:TALK GROUP och välj 4:DELAY och sätt den på ON. Välj 7:ACTIVITY ID och sätt den på ON. Sätt 8:I-CALL till ON. Sätt 9:STATUS BIT till ON. Sätt 0:END CODE till DETECT.

Tryck SCAN och se till att banken ingår i scanningen. Om displayen visar ID SCAN, när den stannar 1 sekund på trunk banken, så håll inne TRUNK knappen i 3 sekunder så byter den till ID SEARCH. Dom grupper man inte vill lyssna på kan man ta bort genom att trycka på L/O knappen under det att den gruppen är aktiv. Vill man senare koppla in gruppen igen så trycker man MENU 2:SCAN OPTION 2:TRUNK och väljer sin trunk bank igen följt av E. Nu väljer man 6:L/O ID REVIEW och bläddrar fram den grupp man vill koppla in följt av L/O knappen.

/DD

Tråd reviderad då den innehöll felaktiva kodsegment.

Edited by OttoFunk
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down