Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Antenner
  New Posts New Posts RSS Feed - Fackverks Mast - Under konstruktion
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Fackverks Mast - Under konstruktion

Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote patrik814 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-November-2008 at 21:13
Hej hur går det fackverksbygget? det står på din sida att det ska komma mer inom kort.
callsign:SA7AXO D-Star Repeater ansvarig SK7RNQ C 145.5875+4st repeatrar till
Back to Top
Mattias View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mattias Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-November-2008 at 21:16

Tjenare!

Jo har varit lite dumt med att ta bilder pga det dåliga vädret, men kan informera om att den står upp och andvänds  Stagliner är fast satta men behövs spännas.. Får se någon solig dag om jag kan ta några bra bilder!

Mvh Mattias

Back to Top
patrik814 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote patrik814 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-Januari-2009 at 21:37

Nu ska jag byta min flaggstång (som jag har användt till antennmast) till ett versatower 18m+rör. Jag håller precis nu på med att gräva hålet till fundamentet.tänkte jag skulle ta lite bilder på bygget om det är någon intresserad att se löpande bilder.

Back to Top
Christer View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19-Januari-2009 at 22:06

Originally posted by patrik814 patrik814 wrote:

tänkte jag skulle ta lite bilder på bygget om det är någon intresserad att se löpande bilder.

Är tårta gott? Gillar Konungen sportbilar? Är det tufft med höga antennmaster?

JAA! Klart vi vill se bilder!

Back to Top
patrik814 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote patrik814 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20-Januari-2009 at 22:59

Här kommer en bild på det nästan färdiggrävda hålet just nu är det 1,20m djupt ska bli 1,5m sidorna är 1,10 x 1,10m sen ska det grävas snett ut i sidorna i hålet så det blir större nertill än uppe. 

Så här ser foten ut liggande jag håller på att sätta ihop ställningen som ska gjutas ner i fundamentet det ska svetsas fast armeringsmatta på dom gängade stängerna. 

Det kommer fler bilder på detta projekt snart, min förhoppning är att jag ska kunna gjuta fundamentet i helgen.MVH patrik

Back to Top
pr ammatören View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pr ammatören Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-Januari-2009 at 22:42

Fina bilder Patrik, Du får inte glömma att montera ståtlig hf beam i toppen. Tänk på att lägga en stor plåt eller några rejäla jordlinor innan du gjuter om masten träffas av blixtens framfart, hoppad du klarar dig från detmen bra och ha om olyckan är framme.

Back to Top
patrik814 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote patrik814 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22-Januari-2009 at 20:49
Originally posted by pr ammatören pr ammatören wrote:

Fina bilder Patrik, Du får inte glömma att montera ståtlig hf beam i toppen. Tänk på att lägga en stor plåt eller några rejäla jordlinor innan du gjuter om masten träffas av blixtens framfart, hoppad du klarar dig från detmen bra och ha om olyckan är framme.

Ja du har helt rätt jag ska slå ner 2st jordspett i botten på det utgrävda hålet spetten är 3m långa som jag sen fäster i dom gängade  stängerna så blir masten jordad direkt i jorden via markfästet.

Edited by patrik814
Back to Top
SM7TJC View Drop Down
Moderator
Moderator

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM7TJC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22-Januari-2009 at 21:12
För några år sedan läste jag en artikel om åskskydd av master (Det var nog i CQ). Där påstods det att man INTE skall jorda masten genom fundamentet utan sätta jordspetten en bit från masten och ansluta masten med linor. Vid en direktträff finns det annars risk att fundamentet sprängs av urladdningen.
Jag vet inte om det stämmer, men jag läste det precis efter att jag rest min mast..... och jordat genom fundamentet....
Back to Top
patrik814 View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote patrik814 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22-Januari-2009 at 21:15

Originally posted by SM7TJC SM7TJC wrote:

För några år sedan läste jag en artikel om åskskydd av master (Det var nog i CQ). Där påstods det att man INTE skall jorda masten genom fundamentet utan sätta jordspetten en bit från masten och ansluta masten med linor. Vid en direktträff finns det annars risk att fundamentet sprängs av urladdningen.
Jag vet inte om det stämmer, men jag läste det precis efter att jag rest min mast..... och jordat genom fundamentet....

Ok det har jag inte hört. det får jag narturligtvis kolla upp innan jag gjuter TACK

Back to Top
Mattias View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mattias Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22-Januari-2009 at 21:38
Hehe du kommer snabbare fram en mig när det gäller bilder Ska ta med ALLT så fort jag fixar repeatern snyggt i mitt rackskåp!! Längtar efter det lika mkt som alla andra (bilderna asså)

73´s SA0AZT
Back to Top
mrmac73 View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mrmac73 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23-Januari-2009 at 00:08
Originally posted by SM7TJC SM7TJC wrote:

Där påstods det att man INTE skall jorda masten genom fundamentet utan sätta jordspetten en bit från masten och ansluta masten med linor.

Så gör man i vilket fall på kommersiella master. Från de 3 eller 4 fackverksavsluten klammar man fast kopparwire som går ut från masten i 3 eller 5 riktningar och ut i lämpligt jordtag (spett, jordslinga, bergslinga). Man vill också bryta upp strömimpulsen ut i flera riktningar, därför bör man göra på det här sättet.

/MrMac

Edited by mrmac73
Fler burkar än vad som ryms i signaturen...
Back to Top
Mattias View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mattias Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23-Januari-2009 at 11:31
Hmmm.. jag har inte jordat min mast en, men ska göra det tänkte jag. Räcker det om jag drar 3st koppar trådar åt olika håll och gräver ner dom under marken sen fäster dom på mastens botten del ?

73´s
Back to Top
SM7TJC View Drop Down
Moderator
Moderator

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM7TJC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23-Januari-2009 at 20:20
Det beror ju lite på hur markförhållandena ser ut hos dig. Ligger berget grunt så får man ju försöka gräva ner någonting som sträcker sig ut en bit. Det är själva kontaktytan mot jord som räknas. Några kopparplåtar borde göra susen.
På mitt förra QTH så var det bara tre meter ner till grundvattnet. Jag tog 20mm kopparrör (5 meter långa), kopplade på en vattenslang i änden och spolade ner dom.
Att komma nära, eller i, grundvattnet borde ge en bra jord.
Back to Top
mrmac73 View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mrmac73 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23-Januari-2009 at 21:23
Originally posted by Mattias Mattias wrote:

Hmmm.. jag har inte jordat min mast en, men ska göra det tänkte jag. Räcker det om jag drar 3st koppar trådar åt olika håll och gräver ner dom under marken sen fäster dom på mastens botten del ?

Det är omöjligt att svara på, elnormen föreskriver en viss maximal jordresistans vilken ibland är svår att uppnå.

Ditt förslag ger i vilket fall lite för lite koppar i marken. Du bör börja så, sedan gräva en ring runt masten där du fäster ihop de 3 utgående delarna med en rundgående kopparwire. Som ekrar i ett cykelhjul.

Du bör ha åskledarwire, 50mm2 koppar. E0683628

/MrMac
Fler burkar än vad som ryms i signaturen...
Back to Top
nahoj View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nahoj Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24-Januari-2009 at 09:51
jordresistansen.... hur mäter man den?någon referens måste man väl ha.... en av faserna på inkommande borde borde väl gå att ha som referens,eller?
Back to Top
PeterK View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PeterK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24-Januari-2009 at 10:34

Originally posted by nahoj nahoj wrote:

jordresistansen.... hur mäter man den?någon referens måste man väl ha.... en av faserna på inkommande borde borde väl gå att ha som referens,eller?

Man använder sig av 4st jordspett som slås ned med 2m avstånd från varandra sen kopplar man en jordresistans brygga till spetten och får ett riktvärde att gå efter.

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down