Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Hårdvara
  New Posts New Posts RSS Feed - Extern högtalare?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Extern högtalare?

Post Reply Post Reply
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Extern högtalare?
    Posted: 22-Maj-2019 at 00:21
Kort sagt vad använder ni för externa högtalare för era scanners?

Min Uniden får klagomål för ljudet, inte konstigt, en högtalare är monterat rakt nedåt på den och låter mest burkigt.

Jag tog min Icom sp-20 så länge, den är mycket större än scannern :-) , för att den ska passa till nån större Icom-line, dvs massor med tommt utrymne.
Den har några filter med, jag kör med lågpassfilter på, så jag slipper det högst irriterande diskantbruset som annars blir på svagare signaler, jag tål det inte så jag klipper det.

Högtalaren i de här är gjorda främst för röster och det är en enorm skillnad mot original.

MEN jag vill gärna placera scannern mer i bakgrunden då jag ändå sänder via Siren till en 10" Androidplatta jag hade kasserat, så det är ju den jag tittar på vad som händer och signalvärde osv.
Siren är inte fulländat men efter man vant sig med vad det kan och inte kan så är det ok på en äldre platta då det max fungerar på Android 7.0.

Iaf en bra men mindre extern högtalare vore fint, jag har sökt efter Icom Sp5 men inte fått napp.

Filter vore ju nice men jag antar att det ör att begära mycket.

Så vad använder ni som är gott?

Lustigt det där med gnällande och låga betyg för att man inte orkar sjkaffa en framåtriktad högtalare, men det är samma med antennen, medföljer ju alltid nåt skräpteleskop man sätter rakt i uttaget bak och drar ut, och så gnäller man om dålig mottagning.

Edited by Agentumsilwer - 22-Maj-2019 at 00:29
Back to Top
Odin View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22-Maj-2019 at 10:22
Jag kör med en billig högtalare men låter helt okej.
http://butik.limmared.nu/sv/hogtalare/309-komunica-spk-80-hogtalare-med-filter.html
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22-Maj-2019 at 10:32
Om du vill slippa diskantbrus så måste det nog bli en större högtalare eller en med filter.

En högtalare som helt saknar diskant och med mycket bas är Motorola komradiohögtalare av denna typen:
https://www.ebay.com/itm/Motorola-External-Speaker-HSN4018C/192165666016

/DD
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22-Maj-2019 at 20:25
Jo men som du ser har jag så nu, med filter.

Det bör finnas andra smidigare högtalare.

Men ok en Motorola högtalare, de bör ju vara bygda för röstfrekvenser, det ör ju det som skiljer från att ta en såg melkanregisterhögtalare för musik bara.

Jag är nöjd nu men en högtalare större än scannern var mest nnting jag tog för att jag hade redan.
Det är väldigt osmidigt.

Ibland ser jag troligen kinatillverkade högtalare med en röd knapp på som är nån form av filter vad är det?

Edited by Agentumsilwer - 22-Maj-2019 at 20:30
Back to Top
Roy View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24-Maj-2019 at 16:40
Jo högtalare låter ofta pyton.
Dels för att de är små och dåliga, dels för att de oftast är fel monterade.
Vad är det då som låter så illa?
Jag menar att resonansfrekvenser är en av de största bovarna i sammanhanget.

En gång ätet jag på ljudet ur en kortvågsradiostation. En YAESU FT-277. Genom att svepa en ton i mottagarens CW-läge, kunde jag höra de den lill högtalaren gjorde med ljudet.
Ljudstyrkan varierade kraftigt mellan 200 Hz och c:a 5 kHz, variationer som inte kom från mottgaren utan skapade rent akustiskt, på närmare 30 dB !!
Kopplad sen in mottagarens CW-filter, 500 Hz brett. Ljudet mottagaren skall lämna är då c:a 300 Hz till 800 Hz.
Ljudstyrkan var högre utanför filtrets område än innanför . Dvs det som filtret skulle filtrera bort blev istället starkare ljud.
Felet? Jo den lilla högtalaren på 100 mm, att i botten på plåtlådan där det fanns massor av gälar för luftciurkulation. Den hade ingen buffel. Silvertejp, omkring och det blev dramatiskt bättre.

Vad jag vill säga är att konstruktörerna lägger mycket lite kraft på att få en radiomottagare att låta vettigt.

Du nämner en ICOM SP-20, skaplig, men har resonanser som låter illa.
Gör ett experiment med att dämpa högtalaren.
Dämpning av högtalare är extremt viktigt i Stereo HiFi sammanhang.
Jag vill men att det är lik viktigt här.
Fyllådan med dämpad, sådant som man stoppar kuddar med. Proppa i rejlt, utan att trycka på membranet.
Hör du en rejäl skillnad lär du vara såld på akustikens under.....

För en tid sedan köpte jag för 20 kr tre små söta högtalare av den typ man får till en hemmabionläggning.
C.a 0,5 l stora, de är rejält dämpade med bra högtalarelement. Låter skitbra med kommuniktionsradio och kortvågsradio.

Roy

Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24-Maj-2019 at 18:10
Gissa vad, jag gjorde just det när det hegav sig, det stora tomrumet irriterade mig så just dämpvadd åkte i och den blev bättre.
Back to Top
Dr Doktor View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dr Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24-Maj-2019 at 18:46
Jag köpte 5st små Yamaha hembio högtalare NX-E130 på Tradera för 110kr och både center och sidohögtalare saknade all typ av diskant och bas,
de var ju typ 15cmx5cm, och funkade bara att ha som bak och höjd surround, hembioanläggningens mätmick kalibrerar tonkurvan till
högtalarna, och två har jag på datorns stereoförstärkare med grafisk eq med bas och diskant på max.

Då låter det acceptabelt men de borde vara perfekta som komradio/scanner högtalare eftersom det bara är typ ett mellanregisterelement i dom.

/DD
Back to Top
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24-Maj-2019 at 19:14
Man vill ju ha röstens frekvenser helt enkelt.

Jag avskyr det diskatbrus som förekommer på svagare stationer, men vill ju inte heller ha burkljud.

Men jag ser att mnga omdelbart ger upp i USA när nåt inte var bra, dp ger man usla betyg och annat, utan att göra ett handtag själv iaf.

Som jag skrev med nedföljande teleskopantenn.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down