Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Amatörradio
  New Posts New Posts RSS Feed - Ericsson Hotline, redigera i Hex-Editor?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Ericsson Hotline, redigera i Hex-Editor?

Post Reply Post Reply
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote plamek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ericsson Hotline, redigera i Hex-Editor?
    Posted: 14-Juni-2011 at 10:34

Har byggt om en gammal Ericsson Hotline NMT450 till 70cm amatörradio med hjälp av en del huvudkliande och .bin filen e431_0h som kan hittas på internet. Tyvärr innehåller filen de gamla repeaterskiften -1,6MHz, jag skulle såklart vilja ha de aktuella -2,0MHz skiften istället.

Kan man på något sätt dekompilera .bin filen för att se hur den är uppbyggd? Jag kan öppna den i hex-editor, men jag blir inte klokare av det. Kan man genom reverse engineering ta reda på vilka adresser i epromen kanaldata ligger, och värdena på dessa?

Back to Top
plamek View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote plamek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03-December-2011 at 19:56

Projektet fortskrider, nu ska det till en TX/RX switch. Det blir en enkel konstruktion med ett HF-signalrelä som styrs av en NPN-transistor. Frågan är om man bör skydda mottagaren med tex en Schottkydiod på ingången? Jag tänker på att luftgapet i reläet är litet, finns det risk att TX strålar in i mottagaren den vägen och förstör denna? Har en Schottkydiod som släpper igenom max 5V och 30mA i backriktningen, är det något att använda? Sändaren lämnar max 10W ut.

Har tillgång till en Marconi 2955A som ska användas vid intrimningen, då visar det sej om det måste till bandpassfilter också.

Edited by plamek
Back to Top
ingvar View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ingvar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-December-2011 at 13:14

1. Blev skiftproblemet löst? 

2. Har du inget relä som samtidigt kortsluter RX-ingången när du sänder?

Edited by ingvar
Back to Top
plamek View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote plamek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-December-2011 at 16:35

1. Skiftproblem på sätt och vis löst genom att jag hittade en fil med -2,0MHz skift passande till en 433 Hotline. Den 431 Hotline jag började bygga på är ställd åt sidan tills vidare. 433 hade en dåtida modernare radiodel med programprom av PLCC-typ istället för DIL. Av en händelse var en av alla mina Hotline en 433 modell, men jag skulle gärna haft en fil till 431 modellen också.

2. Nix, det har jag inte. Menar du att man nyttjar NO-sidan av RX-reläet och leder mottagaren i jord (chassi) då? Det låter säkert och enkelt isåfall?

http://www.netikka.net/markku.rantala/ericsson/index.htm

Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down