Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Off Topic
  New Posts New Posts RSS Feed - elektrisk skrivmaskin.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

elektrisk skrivmaskin.

Post Reply Post Reply
Author
Entusiast
Entusiast

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nahoj Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: elektrisk skrivmaskin.
    Posted: 08-Januari-2011 at 18:22
ja du läste rätt! min undran är: finns det någon på forumet som är en fena på elektriska skrivmaskiner? försöker dra igång en.... stått i ca15år,och nu muckar den,den där skivan som far runt och ser till att det blir bokstäver,den tar 1-2 sekunder på sej att åka till hemläget.... denna tidsfördröjning gör att det tar en jäkla lång tid att skriva något begripligt.... min först tanke var det det mekaniska mucka då den stått länge,men när den vrider upp skivan så sker det blixtsnabbt,så.... några tips någon? servi-type60 är modellen!

Edited by nahoj
Back to Top
hinken View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hinken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08-Januari-2011 at 22:03
Har du provat att starta om den?
Sepura - Niros - Uniden - Swissphone - Yaesu - Alphapoc - Wouxun - Icom - Ericsson
Back to Top
nahoj View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nahoj Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Januari-2011 at 11:35
japp det har jag... får väl riva isär och kolla,lite rengöring kanske kan hjälpa,men den beter sej väldigt skumt...
Back to Top
SM7TJC View Drop Down
Moderator
Moderator

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM7TJC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Januari-2011 at 21:34
Utan att veta något om den modellen så tycker jag att det låter som att det kärvar. Kan det vara så att det är en magnet som drar fram skivan och att den sedan skall dras tillbaks av en fjäder?
Magneten är väl då betydligt starkare än fjädern.
Bara en gissning från mitt håll. Prova att rengöra och smörja, det kan ju inte skada i alla fall.
Om inget annat hjälper så prova med ctrl-alt-del
Back to Top
nahoj View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nahoj Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09-Januari-2011 at 22:48
kan vara så att det kärvar(undrar om det finns symaskinsolja i affärerna fortfarande?).har ju stått ganska länge utan att få jobba,vridningen av mekaniken sker med någon ställmotor,eller stegmotor kanske det heter,får riva isär och kolla lite,men har just ingen erfarenhet av just sådana maskiner,kan väl beskådas på museum snart,min dotter kollade misstänkt på maskinen och har väl aldrig någonsin sett något liknande! man börjar bli gammal!! ställer man fram en telefon med nummerskiva så blir man väl idiotförklarad! undrar om växlarna idag klarar pulsval? får nog fan ta och prova! 73 alla!
Back to Top
SM7TJC View Drop Down
Moderator
Moderator

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SM7TJC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-Januari-2011 at 21:32
Jag skaffade en gammal Ericssontelefon, modell -47. Alla ungar är grymt imponerade av att det går att slå nummer med skivan. Här funkar i alla fall pulsvalet fortfarande.
Back to Top
Xenon View Drop Down
Certifierad
Certifierad

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Xenon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-Januari-2011 at 18:21

Originally posted by SM7TJC SM7TJC wrote:

Jag skaffade en gammal Ericssontelefon, modell -47. Alla ungar är grymt imponerade av att det går att slå nummer med skivan. Här funkar i alla fall pulsvalet fortfarande.

Najs! Har faktisk också en gammal Telia snurrskivetelefon liggandes. Undra om pulsvalet funkar via min IP-telefoni.  Ett annat trick att imponera med är att slå snabbt på klyk-knappen för att ringa.

1 puls =  0
2 pulser = 1
3 pulser = 2 osv...

Kan dock bli lite jobbigt att slå långa mobilnummer med höga siffror.

SA7ASF -Jag har också en radio eller tre.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down