Scanner.nu Homepage
Forum Home Forum Home > Scanner.nu > Frekvenser
  New Posts New Posts RSS Feed - Efterlysning
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Välkommen till vårt nya forum! Vi kommer att ha själva forumsystemet på engelska i fortsättningen för att underlätta kommande uppdateringar av systemet. Alla inlägg och användare finns kvar precis som tidigare. Vi kommer spara ned de övriga sidorna från den gamla sidan och lägga den i ett arkiv.

Efterlysning

Post Reply Post Reply
Author
Ny medlem
Ny medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snoken1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Efterlysning
    Posted: 14-April-2019 at 22:13
Vi var ett "galet" gäng i Motalatrakten på 70-80 talet som hade mycket roligt med våra gamla radiomottagare och lyssnade på olika företagsfrekvenser runt om i länet.
På den tiden fanns det ju en hel del att lyssna på, till skillnad mot idag.
Nu på äldre dagar så brukar vi träffas och prata gamla minnen och titta igenom dåvarande frekvenser som vi hittade på den tiden.
Vi undrar om det finns någon här på detta forum, som vet den exakta frekvensen för Busstrafiken i Motala som fanns på 70-80 talet?
Det enda vi kommer ihåg är att frekvensen var runt 74 MHz.

Edited by Snoken1 - 15-April-2019 at 06:34
Back to Top
Odin View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-April-2019 at 23:36
Har tyvärr inte svaret på din fråga, men det låter som ett jäkligt trevligt tidsfördriv :)
I blekinge på 90 talet hade bussarna frekvenser på 168 mhz har jag för mig.
Back to Top
Afiag View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Afiag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-April-2019 at 09:53
Enda gamla jag hittade var detta:
68.86250     Vadstena buss och taxi
Back to Top
Snoken1 View Drop Down
Ny medlem
Ny medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snoken1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-April-2019 at 10:29
Tack för alla svar!
Vi har själva sökt via nätet på alla ställen och inte hittat den gamla frekvensen till busstrafiken i Motala.
Tänkte först och främst om det var någon här som har den frekvensen antecknad då den var aktiv.
Som sagt, vi vet till 100% att den var på 74 MHz men vill veta den exakta frekvensen.

Edited by Snoken1 - 15-April-2019 at 12:57
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-April-2019 at 21:24
Ja även här låg linjebussarna på 70mhz nånstans på 90 talet.
Idag finns de på 400 mhz här, jag tror det hänt samma hos dig, inte mycket mer än trafikproblem talas det om ändå, mobiltelefonen härskar.

Jag sa inget till dem, men en favorit är 170mhz, jag hade en helt öppnad Yeasu handradio och Securitas.

56 kom in!, Anrop 56 kom!! (Basen)
Ingen svarar och vi säger "han är inne på bolaget, men kommer snart".
Tystnad varpå han på basen argt säger "i uniform!!?"

Underbart, jag undrar vad killen fick höra sen.

Elakt, men jag har aldrig stört eller förstört nånting, för de lokala repeatrarna använde vi ju en del med, de var aldrig använda så vi tog till dem ibland.

Vissa blev flyförbannade och började med lingo som vi redan begrep, andra var ok då vi ju inte störde eller bråkade menade att vi ju kunde ta cert sen då.
De här sabotörerna som ännu finns begriper jag mig inte på alls, sända över folk, öppna repetrar överallt men inte säga ett skit.

Mins att vi sa till en stadsbussförare att han hade punktering med, elakt då han trode det var nån från basen som sa så.

Men alla växer upp, och inan AXE var det lätt här i obygden att komma åt teleplintarna till de mindre byarna och sen ringa världen över, vi sjöng in hej tomtegubbar på nån amerikansk firmas telesvarare.

Edited by Agentumsilwer - 17-April-2019 at 08:02
Back to Top
Rtty View Drop Down
Entusiast
Entusiast

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rtty Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-April-2019 at 22:19
Agentumsilwer

Gör det till en lag (!) att du alltid kör en Rättstavning innan du postar.

Vi är många som inte förstår vad du skriver och menar. Många egenpåhittade ord , förkortningar o.s.v

inte illa menat ,Men när du skriver är det väl ändå meningen att folk ska förstå, eller hur ?

Edited by Rtty - 15-April-2019 at 22:25
Back to Top
Agentumsilwer View Drop Down
Stamgäst
Stamgäst

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Agentumsilwer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17-April-2019 at 07:57
Yep, done.

Felet är mobilen, så lätt att råka skriva bokstaven till vänster om den man vill.

Svårigheten att se sina egna fel sen spelar in.

Edited by Agentumsilwer - 17-April-2019 at 08:00
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down